BRATISLAVA. Ministerstvo pôdohospodárstva chce dať na kampaň na propagáciu predaja sladkovodných rýb milión eur. Oznámenie v pondelok zverejnili vo Vestníku verejného obstarávania. Peniaze majú ísť z eurofondov.
Podľa Štatistického úradu sa rybolovu a chovu na plný úväzok v roku 2009 venovalo 91 ľudí. Ďalších niekoľko stoviek sa rybárstvom zaoberá sezónne a na dohodu.
Aj dokumenty ministerstva hovoria, že ide o sektor „so zanedbateľným podielom zo všetkých zamestnaných obyvateľov“.
„Suma sa vzhľadom na veľkosť tohto sektora a diskutabilnosť cieľov či efektivity takejto kampane zdá byť prehnaná. Ide o 40 centov na každý kilogram hmotnosti vylovených rýb v slovenských vodách v roku 2009,“ hovorí analytik inštitútu INESS Juraj Karpiš.
Simon: Už šetríme
„Súhlasím s vami,“ odvetil minister Zsolt Simon z Mosta-Híd na otázku, či kampaň nebude príliš drahá. „Problém je, že Ficova vláda na propagáciu akvakultúry odsúhlasila 2,8 milióna eur.“
Z tohto balíka chce Simon využiť menej ako polovicu. „Viac ako 50-percentné šetrenie nevieme zabezpečiť. Buď to urobíme takto, alebo o peniaze z eurofondov prídeme.“
Simon chce zvyšnú sumu presunúť na podporu budovania rybníkov a iné aktivity v prospech sektora. Potrebuje na to ešte súhlas Bruselu.
Keďže kampane z eurofondov nemôžu propagovať výrobky z konkrétnej krajiny, kampaň nemôže nabádať „kupujte slovenské ryby“, ale iba „jedzte ryby“.
Program prijali za Jureňu
Zadanie na kampaň za 2,8 milióna vzniklo medzi rokmi 2007 a 2008, keď ministerstvo riadili nominanti HZDS Miroslav Jureňa, Zdenka Kramplová a Stanislav Becík.
Operačný program Rybné hospodárstvo schválila vláda 7. marca 2007, za ministra Jureňu. Ten mal včera vypnutý mobil.
Becík, ktorý je teraz tieňovým ministrom Smeru, si na propagáciu „sladkovodnej akvakultúry“ za milióny nepamätá. „Ryby - to nebolo za mňa,“ tvrdil. Kampane sa však zastal, lebo veľa rýb dovážame.

Beata
Balogová
