SME

Na plagáte Šulíkovho Cigána vidí železnica rasizmus

Reklamné plagáty na nový film Martina Šulíka zostali zatiaľ v sklade. Železnice majú pocit, že idú proti dobrému vkusu.

Nakrúcalo sa v autentickom prostredí rómskych osád na východnom Slovensku.Nakrúcalo sa v autentickom prostredí rómskych osád na východnom Slovensku. (Zdroj: GARFIELD FILM)

BRATISLAVA. Váš plagát k filmu Cigán sa dá pochopiť rasisticky a smeruje proti našim záujmom. Takto zamietli železnice žiadosť filmového distribútora o vyvesenie platenej reklamy na nový film Martina Šulíka, ktorý do kín príde o mesiac. Peniaze naň dala slovenská i česká štátna televízia a rozpráva aj o tom, ako sa „bieli“ a Rómovia navzájom nepoznajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Železničná spoločnosť Slovensko považuje uvedenú kampaň za takú, ktorá môže byť na Slovensku vnímaná ako rasovo ladená a má za to, že využitie mediálneho priestoru vo vlakoch nie je určené na takéto účely,“ odôvodnila svoje rozhodnutie Zlatica Pelegrinová z oddelenia obchodu železníc. Reklama podľa nej dokonca vystupuje proti dobrému vkusu.

SkryťVypnúť reklamu

Vraj nedorozumenie „Čo im zrejme prekáža, je to slovo Cigán. Nikto ten film však ešte nevidel a nevie, v akej súvislosti sa tam to slovo používa,“ povedal režisér Martin Šulík. V reakcii železníc sa podľa neho ukazuje atmosféra, ktorá je k tejto téme v spoločnosti.

Hlavný predstaviteľ filmu, 15-ročný chlapec, ktorý sa snaží prekročiť hranice rómskej osady a jej zaužívané stereotypy sa tak s nimi stretol aj na železnici.

Prečítajte si viac o filme - po kliknutí tu.

„Ak je v tom rasový motív, tak musím povedať, že o tom rozhodujú ľudia, ktorí tomu nerozumejú. Myslím, že celé toto je veľmi hlúpe,“ povedala Denisa Biermannová z distribučnej firmy Garfield film. Rasizmus naopak vidí na druhej strane.

Železnice sa všetko snažia ešte zachrániť. „Ide o nedorozumenie, ktoré budeme riešiť v pondelok rokovaním s firmou, ktorá kampaň vo vlakoch dohodla, ako aj s distribučnou spoločnosťou filmu,“ povedal hovorca železníc Alexander Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu

K problému sa dovtedy vraj nebudú vyjadrovať a veria, že sa vysvetlí. Reklamnú plochu vo vlakoch prenajíma firma PM Slovakia, reklamu im zamietli železnice.

Vytlačenie tritisíc plagátov stálo distribučnú firmu asi tisíc eur, zatiaľ sú nepoužité v sklade. Visieť mali už niekoľko dní. V distribučnej spoločnosti, ktorá si reklamu objednala, o nijakom plánovanom stretnutí v piatok nevedeli.

Plagát už vylepili „S vylepením plagátu s priloženým vizuálom by sme nemali problém. Ide o názov filmu,“ povedala Blanka Peschlová z bilbordovej firmy euroawk. S uverejnením by nemali problém ani ďalšie agentúry, Akzent media dokonca plagát už má na svojich plochách.

Biermannová k filmu pripravila jediný plagát a v najbližších dňoch ho zavesia na viaceré plochy pri cestách i v mestách.

SkryťVypnúť reklamu

"Zvláštne, Železnice pred rokom robili predvolebnú, veľmi agresívnu kampaň SNS a jej vodcovi Janovi Slotovi, ktorá útočila na tie najnižšie ľudské pudy. To im neprekážalo,“ povedal Vlado Rafael, vysokoškolský pedagóg a občiansky aktivista. Rómskej problematike sa venuje dlhodobo.

„Reklamný plagát na Šulíkov film nie je rasizmus, tak ako v prípade SNS. Je to pozvánka na film, ktorý ma šíriť rešpekt a porozumenie,“ povedal Rafael. Režisér filmu by podľa neho mal urobiť špeciálne premietanie pre vedenie železníc, aby v budúcnosti nemuseli uverejňovať predvolebné plagáty agresívnej extrémistickej politickej strany.

Problém nevidí ani koproducent filmu. „Rozhlas a televízia Slovenska nepovažuje plagát k filmu Cigán za rasistický. Tento film je nominovaný na hlavnú cenu na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch, čo nás, samozrejme, veľmi teší,“ povedal Richard Šümeghy, hovorca Rozhlasu a televízie Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 579
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 710
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 318
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 856
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu