NITRA. Rektori slovenských vysokých škôl sa v stredu v Nitre stretli s ministrom školstva SR Eugenom Jurzycom na mimoriadnom zasadnutí Slovenskej rektorskej konferencie (SRK). Ako po rokovaní uviedol minister, tém rokovania bolo viac. Okrem iného sa rektori zaoberali aj výškou platieb za externé štúdium či termínmi prijímacích skúšok.
"Hovorili sme aj o tom, kedy budú vysoké školy pripomienkovať novelu vysokoškolského zákona. Diskutovali sme aj so zástupcom študentov, s ktorým sme sa snažili termíny pripomienkovania zosúladiť. Kým ministerstvo by ich potrebovalo mať zapracované v zákone už do konca septembra, pre študentov to môže byť problém, pretože sú na prázdninách," uviedol Jurzyca.
Hlavnými témami rokovania rektorov a ministra však boli predovšetkým Stratégia Fénix pre oblasť štátnej vednej a technickej politiky a Stratégia Minerva 2.0 zameraná na budovanie vedomostnej spoločnosti. Ako minister konštatoval, s rektormi sa zhodli na tom, že ak sa má slovenská veda zaradiť medzi svetovú špičku, potrebuje na svoj výskum peniaze.
"To, čo môžeme ponúknuť okamžite, je presnejšie merať efektívnosť jednotlivých projektov vo výskume tak, aby peniaze išli na tie projekty, ktoré majú najväčší prínos pre spoločnosť. Ak sa toto dosiahne a spoločnosť jednoznačne uvidí, čo veda robí pre krajinu, nepochybujem o tom, že aj spoločnosť dá potom viac peňazí vede," pripomenul Jurzyca.
Podľa jeho slov bude ministerstvo prehodnocovať kritériá pre hodnotenie všetkých subjektov, ktoré sa aktívne podieľajú na výskume. Hlavným cieľom týchto opatrení je, aby vedecké inštitúcie medzi sebou súťažili a konkurencia bola intenzívnejšia. Zároveň sa zavedie metodika presnejšieho vyhodnocovania výsledkov vedeckých skúmaní. Budeme teda presnejšie merať, koľko úžitku prinášajú jednotlivé projekty na jedno euro.
A tiež sme oznámili, že prepočítame prínosy niektorých projektov aj dozadu. A tí, ktorí v minulosti mali úspešné projekty, budú mať väčšie šance dostať aj budúce projekty," vysvetlil Jurzyca. Nové kritériá a metodiky hodnotenia vedeckých inštitúcií sa podľa ministra už začali zavádzať a priebežne sa v ich uplatňovaní bude pokračovať. "Chceme vedieť, kde sú tie centrá, ktoré prinášajú výsledky," dodal.