BRATISLAVA. Podľa Amnesty International Slovensko (AIS) a Nadácie Milana Šimečku (NMŠ) sa vláde dodnes nepodarilo prijať konkrétne opatrenia, ktoré by jej v praxi zamedzili. "Záväzok vlády k riešeniu porušovania ľudských práv zatiaľ zostáva na papieri," uvádzajú vo svojom dnešnom vyhlásení pri príležitosti ukončenia školského roka.
Zároveň vyzývajú vládu, aby prijala potrebné kroky na presadzovanie legislatívy zakazujúcej diskrimináciu a segregáciu vo vzdelávaní. Zefektívniť sa má aj identifikácia takýchto prípadov a z toho vyplývajúce sankcionovanie škôl. Organizácie dúfajú, že sa súčasnému kabinetu podarí v blízkej dobe prijať adekvátnu definíciu segregácie a odstrániť nedostatky v zákonoch a v rámci vzdelávacieho systému.
Pripomínajú, že počas tohto školského roku boli tisícky rómskych detí vzdelávané v špeciálnych školách a triedach pre žiakov s "ľahkým mentálnym postihnutím" alebo v etnicky segregovaných bežných školách a triedach. Porušenie práva na vzdelanie sa dialo aj napriek záväzku vlády odstrániť segregované vzdelávanie Rómov, ktorý bol prijatý v programovom vyhlásení vlády. Podľa výskumu z roku 2009 rómske deti tvoria 60 percent žiakov v špeciálnych školách. V prípade špeciálnych tried na bežných základných školách sa odhad pohybuje okolo 85 percent.
"Rómske deti na celom Slovensku ostávajú uväznené v školskom systéme, ktorý im neumožňuje napredovať. To ich zbavuje rovných príležitostí a odsudzuje ich na život v chudobe a marginalizácii. Nedostatočné vzdelanie výrazne limituje ich budúcnosť a zároveň ich stigmatizuje. Segregácia je prax, ktorá nepatrí do Európy 21. storočia a musí byť odstránená," zdôrazňuje Martina Mazúrová z AIS.
Mimovládne organizácie sa vyjadrili aj k návrhu koncepcie výchovy a vzdelávania v materských, základných a stredných školách, ktoré predložilo ministerstvo školstva do pripomienkového konania. AIS a NMŠ vítajú zahrnutie niektorých odporúčaní k riešeniu problému segregácie rómskych detí. Podľa nich sa však koncepcia nezaoberá touto otázkou systematickým spôsobom. Znepokojuje ich fakt, že dokument neuvádza rozpracovanie zásady nediskriminácie a presadzovania zákazu segregácie ako jasné ciele reformy.