BRATISLAVA. Nedeľná autonehoda na východe, pri ktorej zišlo auto z diaľnice do rieky a zahynuli pri nej dvaja mladí muži, zvýšila tragickú bilanciu smrteľných nehôd v tomto roku už na 144 obetí.
Oficiálne polročné štatistiky nehodovosti polícia zatiaľ nezverejnila, za prvých 26 týždňov roka však na našich cestách zahynul rovnaký počet ľudí ako za to isté obdobie vlani.
Dopravný expert Jozef Drahovský upozorňuje, že napriek tomu ide o pozitívny vývoj. „Málokto predpokladal, že sa podarí zachovať vynikajúce výsledky z minulého roku,“ vraví.
Vlani polícia zaznamenala najmenej úmrtí v histórii, na cestách zomrelo 345 ľudí. Za posledné desaťročie bol najhorší rok 2003 so 645 obeťami havárií.
Priaznivo sa vyvíjal aj počet ťažko zranených, ktorých nemocnice za prvý pol rok prijali o stovku menej ako vlani. Polícia riešila aj o tritisíc menej nehôd.
Drahovský však upozorňuje, že nehody klesajú najmä na papieri. „Stále viac ľudí si zvyká, že menšie škodové udalosti stačí vybaviť s poisťovňou.“
Autonehody Polrok na cestách
počet nehôd: 7444 (-3126); ťažko zranených: 505 (-102); usmrtených: 144 (0); najväčší nárast usmrtených: Bratislavský kraj: 13 (+5)
najväčší úbytkoch usmrtených: Žilinský kraj: 15 (-9).
Poznámka: Údaje sú za 26 týždňov roka,čo je obdobie od 1. januára do 3. júla 2011.V zátvorke je porovnanie s rovnakým obdobím minulého roka
Najmenej nehôd Vplyv na nehodovosť môže mať aj taktika dopravných policajtov. „Na základe pravidelných analýz nehodovosti sú hliadky velené do úsekov, kde dochádza k nehodám s tragickými následkami,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa žilinského dopravného inšpektorátu Veronika Hoštáková.
Podobný prístup zvolili aj v ďalších krajoch. „Hliadky vykonávajú dohľad v úsekoch, kde je predpoklad páchania priestupkov a tým aj riziko nehôd s vážnymi následkami,“ potvrdzuje košická policajná hovorkyňa Jana Demjanovičová.
Polícia zároveň o hliadkach vopred informuje, zoznam úsekov s častými nehodami zverejňuje aj na internetovej stránke ministerstva vnútra.
Netypické miesta Nie všade však s týmto prístupom slávia rovnaký úspech. V Bratislavskom kraji, kde došlo k najväčšiemu nárastu usmrtených oproti vlaňajšku, sa tragické nehody presunuli na neobvyklé miesta. „Väčšinu usmrtení evidujeme na miestach, ktoré obyčajne nemožno určiť a kvalifikovať ako nehodové úseky,“ povedala bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková.
Väčšine z týchto nehôd, ktoré zapríčinili nedisciplinovaná jazda alebo únava, podľa nej polícia nemohla zabrániť.
„To, že policajti sa zaujímajú o to, kde a kedy bývajú nehody a nerobia to ako v minulosti, keď si vyberali úseky, kde sa dalo ľahko pokutovať, je kľúčom k úspechu,“ myslí si dopravný expert Drahovský.

Beata
Balogová
