SME

Utajené obete sa dočkajú kríža

Pri páde vojenského lietadla v Lome nad Rimavicou v roku 1956 zahynulo 21 dôstojníkov. Režim všetko tajil.

Americký stroj D–47 vzlietol v Pardubiciach, v zlom počasí však do Prešova nedoletel a zrútil sa v Lome nad Rimavicou.Americký stroj D–47 vzlietol v Pardubiciach, v zlom počasí však do Prešova nedoletel a zrútil sa v Lome nad Rimavicou. (Zdroj: REPROFOTO - SME)

Pri páde vojenského lietadla v roku 1956 zahynulo 21 dôstojníkov. Režim všetko tajil. V Lome nad Rimavicou museli na vlastnú päsť roky pátrať, kým zisitili, kto boli vojaci, ktorí zomreli na lúke pri obci.

LOM NAD RIMAVICOU. Desiatky rokov komunistický režim tajil, že sa 3. júla 1956 stalo letecké nešťastie, pri ktorom neďaleko Lomu nad Rimavicou zahynulo 21 dôstojníkov československej armády.

Starosta obce Vladimír Vetrák sa na tragédiu pamätá presne, hoci mal len šesť rokov. A postaral sa aj o to, aby obete mali pamätník.

SkryťVypnúť reklamu

Trosky lietadla na poliach nad dedinou a telá vojakov, z ktorých zostali len zvyšky, mu zostali pred očami navždy. V poli nad dedinou, ktorá je v breznianskom okrese, ukazuje na upravené, ale zatiaľ prázdne miesto.

Onedlho tam bude štvormetrový drevený kríž a masívny žulový kameň s pamätnou tabuľou na obete nešťastia. Posvätenie kríža a slávnosť načasovali na 29. júla, ministerstvo obrany čaká na oficiálne pozvanie a je pripravené sa na spomienke zúčastniť.

Utajené dokumenty

Starosta s kronikárom Ladislavom Kubišom roky pátrali po detailoch tragédie, ale nevedeli získať dokumenty. Desaťročia utajované dokumenty o havárii napokon našli vo Vojenskom ústrednom archíve v Prahe.

„Písali a telefonovali sme všade. Na ministerstvo obrany, generálny štáb, Múzeum SNP, vojenské letisko Sliač. Všade nám povedali, že o havárii nič nevedia,“ opisuje detektívnu prácu starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Pražskú stopu im poskytol Vojenský historický ústav v Bratislave. Z českého Vojenského ústredného archívu im poslali overené kópie dokumentov o havárii, zoznam obetí, aj historické fotografie. Až potom padlo rozhodnutie, že obetiam postavia pamätník.

„Tu padlo, ale vtedy tu boli polia,“ ukazuje starosta na smrekový lesík. „Asi desať žien pracovalo na poli. Bola búrka a išli sa schovať, ináč by bolo viac obetí.“ Vetrák kráča po cestičke uprostred lesa. Na chodníku je plno päť­ až desaťcentimetrových kovových zvyškov lietadla postupne vyplavovaných dažďom.

„Ako deti sme to zbierali, aj hviezdičky z výložiek. Toto je pravdepodobne pánt z dverí, a toto asi z vysielačky. Lietadlo sa rozbilo na tisíce malých kúskov.“

Keďže velenie armády príčiny pádu lietadla tajilo, medzi miestnymi kolovali konšpiračné teórie. Špekulovali, že misia bola tajná, že dôstojníci smerovali do Sovietskeho zväzu na výcvik, dokonca že nehoda nebola náhodná.

SkryťVypnúť reklamu

Utajené dokumenty

Všetky dokumenty o páde vojenského lietadla americkej výroby D-47 sú označené nápisom „TAJNÉ“, vrátane zoznamu obetí.

Lietadlo vzlietlo o 14.00 z Pardubíc a smerovalo do Prešova. Približne o hodinu sa zrútilo pri Lome nad Rimavicou. Dva dni po nehode informuje náčelník štábu veliteľa letectva Boleslav Šrom predsedu vlády o katastrofe.

Lietadlo vyrobené v roku 1943 letelo v oblakoch vo výške tri kilometre a posádka plnila z dokumentov neidentifikovateľné úlohy cvičenia. Niekoľko minút pred pádom, nad letiskom Zvolen, piloti hlásili polohu a žiadali zameranie.

Potom sa odmlčali. Podľa hlásenia vleteli do búrky, ktorá poškodila najmä krídla a výškové kormidlo. Keď vyleteli z mrakov, pilot sa pravdepodobne snažil s poškodeným strojom pristáť na poliach, ale už sa mu to nepodarilo. „Lietadlo sa stalo neovládateľné a zrútilo sa. Príčinu katastrofy potvrdili očití svedkovia,“ napísal predsedovi vlády Šrom.

SkryťVypnúť reklamu

Miesto obkolesila armáda

Z lietadla nezostalo takmer nič, o tragédii sa krátko po nej už nehovorilo.

LOM NAD RIMAVICOU. Obloha sa zrazu zatiahla a tri búrky sa stretli niekde nad lomským kostolom, spomína starosta Vladimír Vetrák na tragický 3. júl v lete 1956.

Pásol kravy. „Dážď, krupobitie, hrmelo. Zvony zvonili, odjakživa proti búrke. Potom som počul huk motorov lietadla. Svišťalo to, ako keď vo filmoch padajú zasiahnuté lietadlá. Potom rana a výbuch. Vedeli sme, že sa niečo stalo,“ spomína si starosta.

Aj Ľudovít Kubiš, miestny kronikár, videl lietadlo, ale z iného miesta. „Letelo ponad nás. Zašlo za horu, a potom sa ozval zvláštny zvuk.“ Vystrašení Lomčania bežali na polia vzdialené dva-tri kilometre nad dedinou. Na mieste už boli policajti. Všetko bolo rozmetané okolo jamy. Trčal len motor.

SkryťVypnúť reklamu

„Zdalo sa mi, že vrtuľa sa ešte točila. Bolo to strašné. Neviem si predstaviť, ako ich mohli identifikovať. Vlastne jedného áno. Podľa koženej bundy to bol pilot,“ hovorí starosta. Neskôr zvyšky lietadla obkolesila armáda.

Starostov otec bol vtedy tajomníkom miestneho národného výboru. Ani on o tragédii nikdy doma nehovoril.

„V priestoroch obecného úradu zriadili štáb. Okolo bolo množstvo gazov, sanitiek a vojenských áut. Cínové rakvy odvážalo 21 veľkých Tatier 111. Každú jedno nákladné auto.“

Daniel Vražda

Nevedeli, kde zomreli

Denník SME získal svedectvá rodín, ktoré donedávna ani nevedeli, že ich blízki zahynuli pri leteckom nešťastí na Slovensku.

BRATISLAVA. Rodina kapitána Hrubého, ktorý zahynul pri havárii vojenského lietadla v roku 1956 pri Lome nad Rimavicou, donedávna nevedela, prečo lietadlo padlo a dokonca ani to, že sa zrútilo na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Eva Hrubá sa dozvedela, že jej otec, kapitán Ján Hrubý, zahynul nad Lomom nad Rimavicou, len pred niekoľkými dňami. Rodina netušila, kde ich otec letí, ani to, že lietadlo padlo na Slovensku.

„Bývali sme v Pardubiciach. Prišli vojaci a povedali, že sa stalo letecké nešťastie a otecko zahynul. Nič viac sme sa nedozvedeli.“ Pamätá si štátny pohreb, že im dali urnu a vkladné knižky.

Pre rodinu sa začali zlé časy. Matka sa veľmi bála a snažila sa odsťahovať s deťmi na Slovensko. Brat sa pamätá na príhodu, keď matka odišla do obchodu a niekto otvoril dvere. Schoval sa pod stôl a videl, ako sa niekto prechádza po byte. Aj neskôr im vraj ktosi otváral dvere.

„Neviem, že by mamu kontaktovala armáda alebo spravodajská služba. Veľmi sa bála, ale chcela nás od zlého chrániť.“ Rodina sa napokon na Slovensko presťahovala.

SkryťVypnúť reklamu

Daniela Kišová prišla pri tragédii o otca, keď mala deväť rokov. Bývali v Havlíčkovom Brode. Spomína si, že otec išiel na služobnú cestu. Ešte predtým jej poslal balík do Tábora, ktorý jej nikdy neprišiel.

„Hovorilo sa všeličo. Počula som, že nemali letieť pre zlé počasie, ale vraj pilot neposlúchol. Bolo to celé čudné. Prečo leteli? Prečo nemali padáky, aby mohli vyskočiť?“ Kladie otázky dcéra nadporučíka Michala Upohlava.

Daniel Vražda

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 459
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 598
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 255
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 749
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 574
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 067
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 841
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu