Protest zverejnil Andrej Hryc, riaditeľ Rádia Twist, a Vladimír Repčík, riaditeľ TV Markíza, prezident a viceprezident Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc.
Hryc argumentuje účasťou na regionálnych voľbách, ktorá bola podľa neho nízka preto, lebo elektronické médiá mali zákaz politickej reklamy.
Asociácia žiada rovnoprávnosť pre verejnoprávne a elektronické médiá pri vysielaní politickej reklamy a žiada zrušiť aj predvolebné moratórium. Okrem toho chcú mať možnosť v čase predvolebnej kampane vysielať publicistické relácie o kandidujúcich stranách.
Tento problém rieši návrh novely volebného zákona od poslanca Alexandra Slafkovského a aj doplňujúce návrhy Petra Kresáka, ktorý je pripravený na marcovú schôdzu parlamentu. Novelu zákona pripravuje aj ministerstvo vnútra.
Ak poslanci zrovnoprávnenie neschvália, asociácia je odhodlaná vyvinúť „mediálny tlak“ a obráti sa na Ústavný súd, aby pozastavil platnosť ustanovenia o politickej reklame zo zákona o vysielaní a retransmisii.
Tým by sa akákoľvek regulácia stratila. „Bola by to dosť veľká katastrofa, a to aj pre samotné politické strany. Mohlo by dôjsť k tomu, že nebudú rovnaké podmienky pre jednotlivé politické strany, nebudú pravidlá, čiže môže nastať doslova chaos,“ hovorí riaditeľka kancelárie licenčnej rady Jarmila Grujbárová.
Ústavný súd v roku 1999 skonštatoval, že vo volebnom zákone je diskriminačné ustanovenie, ktoré povoľuje volebnú kampaň len v STV a SRo, takéto ustanovenie obmedzuje ústavou zaručené právo občanov na informácie. Analýza Ústavného súdu hovorí zároveň aj o tom, že by mali byť rovnaké podmienky na ochranu politických subjektov pred znevýhodnením vo volebnej kampani.

Beata
Balogová
