Informácie o aktivitách, zámeroch, programoch a cieľoch politických strán, hnutí a koalícií majú občania možnosť získať zo širokého spektra možností. Pre politické zoskupenia kandidujúce vo voľbách je v záujme účinnosti volebnej kampane užitočné zistiť, ktoré z týchto možností občania najviac využívajú, teda do ktorých oblastí majú smerovať svoje predvolebné aktivity.
Najväčšia skupina občanov využíva pre oboznámenie sa s aktivitami, zámermi, programami a cieľmi programy vysielané vo verejnoprávnej televízii - v júnovom prieskume uviedla túto možnosť uviedla takmer štvrtina oslovených. Súkromné televízie sú jedným zo zdrojov informácií tohto typu pre sedem z desiatich respondentov a v poradí tretím najpoužívanejšim prameňom poznatkov o činnosti politických strán je denná tlač. Z pomerne rozšírených spôsobov prezentácie politických strán na verejnosti – billboardov, plagátov, mítingov alebo schránkovej propagácie strán – čerpá informácie len necelá desatina občanov.
Z akých zdrojov čerpajú občania informácie o aktivitách, zámeroch, programoch a cieľoch politických strán, hnutí, koalícií (údaje v %) | ||
1. | z verejnoprávnej televízie (STV1, STV2) | 73 |
2. | zo súkromných televízií (Markíza, JOJ, TA3) | 70 |
3. | z dennej tlače | 55 |
4. | z verejnoprávneho rozhlasu (napr. SRo1, Rock FM, Rádio Devín, Rádio Regina) | 39 |
5. | zo súkromných rozhlasových staníc (napr. Rádio OKEY, Fun Rádio, Twist) | 21 |
6. | z billboardov | 7 |
7. | z mítingov , verejných zhromaždení | 6 |
8. | zo schránkovej propagácie strán | 6 |
9. | z osobného kontaktu s predstaviteľmi pol. subjektov | 6 |
10. | z plagátov | 4 |
11. | z iných zdrojov | 3 |
12. | nezaujímam sa o politiku | 9 |
Verejnoprávna televízia je jedným zo zdrojov poznatkov o činnosti politických strán, hnutí, koalícií vo väčšej miere v porovnaní s celoslovenským súborom pre 40 až 49 (82%) a 50 až 59 (81%) ročných respondentov, opýtaných s vysokoškolským vzdelaním (84%), pre obyvateľov Banskobystrického (81%) a Prešovského (80%) kraja a pre potenciálnych voličov SDĽ (100%), SNS (97%), P SNS, KDH, HZDS (po 87%) a SDKÚ (83%). Oveľa menej je verejnoprávna televízia zdrojom iinformácií o politických stranách pre 18 až 24 ročných (61%), občanov maďarskej národnosti (62%), nezamestnaných (63%), obyvateľov Bratislavského kraja (62%) a sympatizantov SMK (64%).
Z programov vysielaných v súkromných televíziách čerpajú informácie o aktivitách, zámeroch, programoch a cieľoch politických zoskupení v najväčšej miere 40 až 49 rční, nekvalifikovaní robotníci (obe po 78%) a potenciálny elektorát SDA (90%), DS – DÚ (89%), ANO (84%), Smeru (82%) a SDKÚ (80%). Súkromné televízie vo výrazne menšej miere využívajú za týmto účelom 60 a viac roční (55%), obyvatelia Trenčianskeho kraja (55%) a sympatizanti KSS (53%)
Denná tlač je jedným z prameňov poznatkov o politických stranách, hnutiach, koalíciách pre občanov zo sociodemografických skupín 40 až 49 (65%) a 50 až 59 (63%ň ročných, obyvateľov hlásiacich sa k maďarskej národnosti (63%), vysokoškolsky (81%) a úplne stredoškolsky (65%) vzdelaných, podnikateľov (67%), zamestnancov (64%) a voličov DS – DÚ (89%), SMK (71%), KSS (68%), SNS, SDA (po 66%) a HZDS (65%). V oveľa menšej miere sú prijímateľmi informácií o politických stranách z dennej tlače 18 až 24 roční (43%), opýtaní so základným (45%) a učňovským (48%) vzdelaním, nezamestnaní (43%) a obyvatelia Trenčianskeho (46%) a Prešovského (50%) kraja.
Autor: Zdroj: Štatistický úrad SR