BRATISLAVA. Slovensko by mohlo odbúrať duplicitné výdavky v rezortoch obrany a vnútra. Túto myšlienku presadzuje niekdajší minister obrany a súčasný predseda parlamentného branno- bezpečnostného výboru Martin Fedor (SDKÚ), podľa ktorého by sa mal konečne prekonať pretrvávajúci rezortizmus.
"Zbavenie sa úzkoprsého rezortizmu znamená, že sa jednotlivé ministerstvá nebudú starať o jednu a tú istú záležitosť bez vzájomnej spolupráce a koordinácie. Absencia koordinácie potom prináša pre štát mnohokrát zdvojovanie nielen úloh, ale i výdavkov," uviedol Fedor. Podľa neho by sa mal nový prístup dostať aj do strategického hodnotenia obrany, ktorým sa hľadá optimálny a financovateľný model ozbrojených síl. "Tie sú kľúčovou, no stále len jednou súčasťou našej obrany a bezpečnosti," poznamenal Fedor.
Dve letecké flotily zvyšujú náklady
Šéf branno-bezpečnostného výboru podobne ako minister obrany Ľubomír Galko (SaS) poukazuje na to, že Slovensko má momentálne dve letecké flotily, ktoré ročne stoja štát veľa prostriedkov - jedna patrí pod ministerstvo obrany a druhá pod ministerstvo vnútra. "Dvakrát letka, dvakrát servis, dvakrát logistika... Pre krajinu, ako sme my, je to skutočný luxus, aj keby vo svete nezúrila finančná kríza," myslí si Fedor. Vytvoriť jednu letku, ktorá slúži potrebám oboch rezortov, vrátane prepravy ústavných činiteľov, je podľa Fedora prvý a zároveň nevyhnutný krok. "Pretrvávajúci rezortizmus v tejto oblasti je nielen nelogický, ale stojí nás aj viac peňazí, než je potrebné," uviedol.
Jedna letka namiesto dvoch by podľa Fedorových slov nemala zostať ojedinelým prípadom. Nový prístup nadrezortnej spolupráce by sa mal uplatniť aj na obstarávanie. "Neexistuje vážna prekážka k spoločnému plánovaniu dopĺňania a obnovy výzbroje a výstroja pre rezorty obrany (armádu) a vnútra (políciu) v prípade nákupu podobných komodít. Vojaci aj policajti napríklad nakupujú pištole, jedni aj druhí sa potrebujú obliecť a obuť. Spoločné obstarávanie by logicky tlačilo ceny nadol," tvrdí Fedor.
Hranicu strážia súkromné vrtuľníky
Iným príkladom je naša východná a zároveň schengenská hranica. Šéf parlamentného výboru poukázal na to, že ju strážia vrtuľníky, ktoré si ministerstvo vnútra prenajíma od súkromnej firmy a platí za ne. "Presnejšie, súkromnej firme ich prenájom platia daňoví poplatníci". Práve na východe Slovenska, pár desiatok kilometrov od hranice, majú naše ozbrojené sily vrtuľníkovú základňu. Podľa Fedora paradoxne „parkujú“ na nej armádne stroje, ktoré by mohli nahradiť súkromné vrtuľníky. "Nejde tu vôbec o neprekonateľné legislatívne prekážky, ktoré armádnym strojom momentálne neumožňujú strážiť našu časť schengenskej hranice. Rezort obrany plánuje túto leteckú základňu v Prešove zrušiť. Z úzko rezortného pohľadu zrušenie pravdepodobne prinesie úspory, no pohľad širšou optikou by zrejme viedol k inému rozhodnutiu," uviedol Fedor.
Spájaním síl sa dá podľa neho šetriť aj v prípade vojenskej polície. "Objavujú sa hlasy, že je prežitok z dôb, keď najdôležitejšou úlohou bolo naháňať mladých zbehov z povinnej vojenskej služby," upozorňuje poslanec, pričom dodáva, že táto zložka má aj zákonom určené úlohy, ako je ostraha objektov, vyšetrovanie, ochrana VIP osôb. Domnieva sa však, že koncept jej fungovania treba podrobiť dôkladnej analýze.
Legislatíva bráni nasadeniu vojenskej polície
"Rezort obrany vo svojom strategickom hodnotení však ráta s jej nerušeným zachovaním. Som presvedčený, že vojenská polícia môže byť po reforme viac efektívna a nápomocná Policajnému zboru aj občanom. Pri množstve nárazových udalostí, plánovaných aj mimoriadnych, musí policajný zbor stiahnuť väčší počet príslušníkov na jedno miesto," uviedol Fedor. Poukázal napríklad na známy prípad streľby Ľubomíra Harmana v Devínskej Novej Vsi, keď policajné sily museli okamžite uzavrieť veľký priestor a vykonávať rozsiahle kontroly.
"Prirodzene, ťažko v takej situácii očakávať, že zároveň boli schopní plniť bežné úlohy v iných lokalitách," upozornil Fedor a dodal, že aj akcie typu MS v hokeji vyžadujú sústrediť na jedno miesto väčší počet policajtov. "Vtedy, samozrejme, buď niekde chýbajú, alebo sú preťažení a vyplácajú sa nadčasy."
Dnes legislatíva neumožňuje príslušníkom Vojenskej polície vykonávať podobné úlohy voči civilnému obyvateľstvu, tie totiž prislúchajú výhradne policajnému zboru. Opatrenie si podľa Fedora vyžaduje okrem odvahy na rozhodnutia aj legislatívne zmeny, a zaiste najmä podstatné zmeny vo výcviku.