Nánosy sa na slovenskú časť Dunaja dostávajú z Rakúska, kde rozoberali pevné brehy.
BRATISLAVA. Ukrajinská loď uviazla v dunajských nánosoch štrku a kamenia neďaleko Čunova. Zatiaľ čo iné lode ju za Bratislavou míňajú, loď Havana trčí uväznená na jednom mieste od utorkového poobedia.
Vytiahnuť sa ju nepodarilo ani potom, ako na vodnom diele Gabčíkovo dočasne zvýšili hladinu rieky o osemnásť centimetrov.
„Chyba spravil kapitán lode, ktorý sa nedržal plavebnej dráhy,“ hovorí Zoltán Szalay, vedúci pobočky Bratislava Štátnej plavebnej správy. Zároveň potvrdil, že úsek, kde loď uviazla, je pre nánosy v plavebnej dráhe nebezpečný.
„Bolo len otázkou času, kedy sa to stane,“ reagoval na situáciu minister životného prostredia József Nagy (Most-Híd).
Konať musia Ukrajinci Fakty Uviaznutá loď
ukrajinská loď uviazla v utorok popoludní pri Čunove, vezie železnú rudu, nános, v ktorom uviazla, tvorí najmä štrk a kamene, na mieste je ho asi 15 miliónov kubíkov, nános je najmä z Rakúska, kde rozoberali brehy Dunaja.
Loď preváža železnú rudu, úloha vytiahnuť ju je teraz podľa nášho ministerstva na ukrajinskej strane.
Jedným z riešení môže byť aj vyloženie jej nákladu, aby sa vôbec dokázala pohnúť.
Kedy a ako to spravia, nie je jasné. Veľvyslanectvo Ukrajiny včera neposkytovalo informácie, keďže mali štátny sviatok Deň nezávislosti.
Výška nánosov v Dunaji pri Čunove dosahuje podľa Nagya až dva metre.
Hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Pavel Machava hovorí, že v úseku pri zdrži Hrušov sa objem nánosu od roku 1992 do roku 2009 vyšplhal až približne na pätnásť miliónov kubíkov.
Zanášanie našich plavebných dráh je dôsledkom prác v Rakúsku.
Rakúske kamenie Machava vysvetľuje, že pri projekte pod Viedňou rozoberajú brehové opevnenia a sprietočňujú niektoré ramená. V dôsledku toho dochádza aj k väčšiemu zanášaniu zdrže, pri ktorej teraz uviazla loď.
„Po niekoľkých rokovaniach na rôznych úrovniach rakúska strana úpravné práce pozastavila,“ hovorí Machava.
Objem nánosu z dna rieky bol v roku 2009 pri poslednom odstraňovaní vodohospodárskym podnikom vyše osemnásťtisíc kubíkov.
Nánosy, ak nie je príliš vysoká hladina vody, odstraňuje plávajúci bager. Nános sa nakladá do výsypných pramíc, ktoré ho prepravia do úložného priestoru.
Ministerstvo životného prostredia včera upozornilo, že sa už tri roky snaží získať peniaze zo štátneho rozpočtu na odstránenie nánosov. Nemá ich prisľúbené ani na budúci rok.
Medzinárodný škandál, ako Nagy nazval uviaznutie lode, možno peniaze z rozpočtu uvoľní, dúfa minister. Rokovať chcú s ministerstvom financií v najbližších dňoch.
Autor: map

Beata
Balogová
