„Predvolebná kampaň bude dosť konfrontačná. Medzi jadrom vládnych strán a opozíciou ostali zlé vzťahy a navyše vznikol subjekt, ktorý už naznačil, že bude veľmi útočný,“ hovorí prezident Inštitútu pre verejné otázky Grigorij Mesežnikov. Podľa neho bude agresivita kampane porovnateľná s tou, ktorá je práve v Maďarsku.
U južných susedov sa politici vyzývajú na súboje, podpredseda vládneho Fideszu László Kövér dokonca odporcom vlády odporučil, aby sa obesili.
„Podľa toho, čo už teraz podniká Smer, je celkom možné, že aj u nás budú niektoré strany používať neférové spôsoby,“ povedal Mesežnikov. Myslí si však, že čas na predvolebnú aktivizáciu už nastal.
Mnohé strany s takým skorým nástupom nepočítali, nemajú vymyslenú stratégiu ani motto svojej kampane. „Pracujeme na tom, ale ešte je skoro. Keby sme začali kampaň už teraz, nezmestili by sme sa do rozpočtu,“ hovorí predseda SOP Pavol Hamžík.
Generálny sekretár SDKÚ Ivan Šimko povedal, že strana o podrobnostiach kampane ešte nerozhodla. „Môj názor je taký, že dôraz treba dať na stretávanie s ľuďmi.“
Zakladateľ SDA Peter Weiss: „Sme oproti iným stranám pozadu, ešte len budeme mať ustanovujúci snem. Ale isté je, že kampaň nebude drahá ani útočná.“
Žiadne útoky na iné strany nepredpokladajú ani v SDĽ a o kampani sa rozhodne koncom mája. Vedúca komunikačného úseku SDĽ Alena Behúnová hovorí: „Budeme predstavovať program a nové tváre, veľký dôraz bude na priamu komunikáciu v teréne.“
Pred voľbami v roku 1998 používala SDĽ na výjazdy do terénu tzv. Migmobil - obytnú Aviu. Po mestách mali plagáty s mottom Slušne žiť. Lídri Weiss, Schmögnerová, Migaš, Ftáčnik a Fico v červených tričkách pozerali z billboardu na voličov. V SDĽ je z nich už len Migaš.
Podpredseda HZDS Sergej Kozlík o ústrednom motíve kampane povedal: „Ešte si počkajme. Je to otvorené.“ O spôsobe, ktorým hnutie osloví ľudí, podotkol, že kampaň nebude nákladná. „Stretnutnia s ľuďmi boli vždy silnou stránkou HZDS. Kľúčovými však budú neformálne stretnutia s občanmi.“
Šéf volebného tímu SMK László Gyurovszky nevedel povedať, čo bude mottom kampane. „SMK dá dôraz na stretnutia s ľuďmi,“ hovorí.
KDH už predstavu má: „Mottom našej kampane bude - zákon platí pre všetkých rovnako,“ hovorí predseda Pavol Hrušovský. Ľudí nechcú kresťanskí demokrati oslovovať žiadnymi megamítingami, ale nespočetnými stretnutiami na uliciach, pred fabrikami, v obchodoch. „Všade tam, kde sa môžeme dostať k ľuďom.“
„Naším mottom zatiaľ je, že Slovensko je a bude pre voličov, ak o tom budú chcieť sami rozhodnúť. Ale motto je len vec určitého výrazu a práve na predvolebnej kampani pracujeme,“ hovorí predsedníčka SNS Anna Malíková, ktorá by chcela osloviť najmä nerozhodnutých voličov alebo tých, ktorí nechcú ísť voliť. „Ešte tvoríme stratégiu. Využijeme všetky prostriedky oslovenia, dôraz bude na osobnom kontakte s voličmi.“
Kampaň Smeru bude pravdepodobne veľmi drahá, množstvo plagátov a billboardov už v súčasnosti muselo stáť milióny. Zákon hovorí, že v predvolebnej kampani môže strana minúť na svoju propagáciu maximálne 12 miliónov korún (vrátane dane z pridanej hodnoty). Oficiálna kampaň sa začína tridsať dní pred voľbami. Ak si strana zaplatí billboardy napríklad štyridsať dní predtým, do výdavkov na propagáciu sa to už nepočíta. „To je určitý problém, ktorý by mal zákon upraviť. Len je otázne, kto financuje kampaň - či sa vynakladajú prostriedky politických strán, alebo nejakých sponzorov,“ povedal Mesežnikov.
Viac v rubrike KAMPAŇAutor: rf, sp

Beata
Balogová
