BRATISLAVA - Slovenskí politici chystajú počas predvolebnej kampane niečo nové. Vo vyspelých krajinách nie je ničím výnimočným, ak počas kampane aktivisti politických strán zazvonia pri dverách a začnú rodinu presviedčať, že ich strana je tá pravá. U nás teraz prišli s týmto nápadom HZDS či KDH.
Cieľom osobného stretávania je nadviazanie čo najužšieho kontaktu medzi stranou a voličom. Podľa Dušana Kleimana z HZDS je hnutie v médiách vykresľované zväčša negatívne a pri osobnom kontakte podľa neho ľudia skôr zmenia názor. „Konfliktov sa neobávame, všetko je vymyslené tak, aby to ľudí neobťažovalo,“ tvrdí.
HZDS sa rozhodlo čiastočne ustúpiť aj od organizovania povestných mítingov. „Mítingy stratili účinnosť, chodili na ne len pozitívne naladení a nebol tam priestor na získavanie nových voličov. Zostanú súčasťou našej kampane, ale už nie takou dôležitou ako v minulosti,“ povedal Kleiman.
Podľa politológa Grigorija Mesežnikova môže ústup HZDS od masových stretnutí s voličmi znamenať aj to, že dnes už nie je schopné ich zorganizovať.
Hlavnou zložkou predvolebnej kampane KDH má byť 1500 stretnutí predstaviteľov hnutia s voličmi. Politici budú vyhľadávať kontakt s ľuďmi všade, kde to bude možné. „V žiadnom prípade sa nechystáme usporadúvať veľké mítingy. Naša kampaň má byť finančne nenáročná,“ povedal hovorca KDH Vladimír Pčolinský.
Nápad podľa neho prediskutovali aj s odborníkmi.
Ani SMK nevylučuje, že za voličom pôjde až k nemu domov. „Na prvom mieste je u nás kontakt s voličmi, a to nielen pred voľbami. Bude veľmi dôležitý aj v tejto kampani a nemôžem vylúčiť, že ich budeme navštevovať, aj keď s tým ešte nemáme skúsenosti,“ tvrdí Gyula Bárdos z SMK.
Odborníci si nie sú úplne istí, či občania budú ochotní s politikmi takto hovoriť: „Občanov bude takáto forma komunikácie skôr obťažovať,“ hovorí Mesežnikov. Napríklad HZDS podľa neho takto svoju stabilnú základňu nerozšíri.
Podľa KDH ľudí vraj stretnutia neobťažujú: „Ľudia sú radi, keď môžu politikom vynadať do očí a povedať im osobne svoje názory,“ hovorí Pčolinský. (rp)