Ficovej kampani politológovia veľmi neveria

BRATISLAVA - Predvolebná kampaň Smeru je agresívna. V mestách sa objavili desiatky plagátov s nápismi: „Kradlo sa za Mečiara, kradne sa aj za Dzurindu.“

Súčasťou kampane sú aj vyhlásenia a tlačové besedy, na ktorých predstavitelia Smeru kritizujú politických protivníkov bez výberu. Hneď po vzniku Weissovej SDA ju začal predseda Smeru Robert Fico napádať a tvrdil, že čím bol Ľupták pre Mečiara, chce byť teraz Weiss pre Dzurindu. „SDA nie je žiadnou novou stranou, ale zberným kontajnerom pre hrobárov ľavice na Slovensku,“ povedal Fico, ktorý pred časom odišiel z rovnakej strany ako teraz Weiss. Podobne hovorí o všetkých stranách.

„Takouto kampaňou môže osloviť ľudí hlboko nespokojných s pôsobením predchádzajúcej a súčasnej vlády. Pracuje sa s personifikáciou: Mečiar, Dzurinda,“ hovorí sociológ Vladimír Krivý: „Využívajúc rozšírenú nespokojnosť, sa Flašík s Ficom pokúšajú prehĺbiť ju, povzbudiť negatívne emócie a vytvoriť mocný stereotyp, že medzi prvými a druhými netreba rozlišovať - prví sú zlí, druhí sú zlí, my sme tretí.“ Podľa Kusého sa snaží Fico získať čo najväčší podiel nerozhodnutých voličov.

Psychológ Julián Lučanský hovorí, že rozhodnutých voličov takouto agresívnou kampaňou neosloví: „Plagáty, že sa kradlo za Mečiara aj za Dzurindu, podľa mňa nevyvolajú postoje, ktoré autori očakávajú. Takýto typ kampane vzbudzuje v ľuďoch strach. V teórii voľby platí, že strach neovplyvňuje názory tak ako pozitívne riešenia. Čím je vzbudzovanie strachu silnejšie, tým je menší efekt na zmenu postojov.“

Otázne je, s kým bude chcieť Smer po voľbách spolupracovať, keď s ním budú mať partneri takéto skúsenosti. „Skúsenosť ukazuje, že iná je rétorika opozičného politika pred voľbami a iná po voľbách, keď sa mu ukazuje možnosť vstúpiť do vlády a pôsobiť v nej. Potom prichádza zodpovednosť za výroky a politik je omnoho opatrnejší,“ tvrdí politológ Miroslav Kusý. „To je aj Ficov prípad - reční nezáväzne, môže si dovoliť všetko možné. Jeho kampaň je skutočne drsná a v mnohých prípadoch až odporná. Je podobný typ ako Mečiar, a preto sa dá očakávať obrat.“ Podľa Krivého sa Smer bezohľadne riadi pravidlom - upútať za každú cenu. Agresivita má zúžiť priestor verejného slova na podporné hlasy iným. Predpokladá sa, že celkovo Smer kampaňou získa.

Krivý hovorí, že kampaň zodvihne negatívne emócie. „Ale to je práve jej cieľom. Testuje vkus ľudí a zároveň sa pokúša stanoviť nové meradlá - s týmto ste sa ešte nestretli, zvyknite si.

Je pravdepodobné, že útočnosť má vyvolať asociácie dynamickosti a razantnosti propagovaného hrdinu F.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 528
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 423
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 259
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 606
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 593
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 379
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 612
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 462
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 922
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 810

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žlčník, zomrel doma po návrate z nemocnice.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KOMENTÁRE

Skutok sa stal. Únos sa vracia sa do kín aj do parlamentu

Mantru „skutok sa nestal“ verejnosť často vníma presne naopak.

SVET

Američania sú blízko k ozajstnému Iron Manovi. Testy začnú o rok

Oblek TALOS dokáže vojakov ochrániť pred strelami.

Neprehliadnite tiež

Fico bude presviedčať ľudí, aby sa nebáli nahlasovať korupciu

Zároveň je odhodlaný zatraktívniť zákon, ktorý ochraňuje oznamovateľov korupcie.

Únos si prišiel pozrieť aj prezident Kiska

Tvorcovia predstavili očakávaný politický triler.

Žarnay: Matovičov štýl je príliš konfrontačný, politici ním nahrávajú extrémistom

Poslanec Oto Žarnay, ktorý bol kandidátom SaS a OĽaNO na košického župana, sa ich podpory vzdal. Nepadli žiadne kritériá pomoci, hovorí pre SME.

Odborník na práva dieťaťa: Dievča z Čistého dňa prefackali z oboch strán

Opozícia robí z Čistého dňa nátlakovú politiku, takže sa Smer zabetónoval, tvrdí odborník na práva detí Jozef Tinka.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop