Ficovej kampani politológovia veľmi neveria

BRATISLAVA - Predvolebná kampaň Smeru je agresívna. V mestách sa objavili desiatky plagátov s nápismi: „Kradlo sa za Mečiara, kradne sa aj za Dzurindu.“

Súčasťou kampane sú aj vyhlásenia a tlačové besedy, na ktorých predstavitelia Smeru kritizujú politických protivníkov bez výberu. Hneď po vzniku Weissovej SDA ju začal predseda Smeru Robert Fico napádať a tvrdil, že čím bol Ľupták pre Mečiara, chce byť teraz Weiss pre Dzurindu. „SDA nie je žiadnou novou stranou, ale zberným kontajnerom pre hrobárov ľavice na Slovensku,“ povedal Fico, ktorý pred časom odišiel z rovnakej strany ako teraz Weiss. Podobne hovorí o všetkých stranách.

„Takouto kampaňou môže osloviť ľudí hlboko nespokojných s pôsobením predchádzajúcej a súčasnej vlády. Pracuje sa s personifikáciou: Mečiar, Dzurinda,“ hovorí sociológ Vladimír Krivý: „Využívajúc rozšírenú nespokojnosť, sa Flašík s Ficom pokúšajú prehĺbiť ju, povzbudiť negatívne emócie a vytvoriť mocný stereotyp, že medzi prvými a druhými netreba rozlišovať - prví sú zlí, druhí sú zlí, my sme tretí.“ Podľa Kusého sa snaží Fico získať čo najväčší podiel nerozhodnutých voličov.

Psychológ Julián Lučanský hovorí, že rozhodnutých voličov takouto agresívnou kampaňou neosloví: „Plagáty, že sa kradlo za Mečiara aj za Dzurindu, podľa mňa nevyvolajú postoje, ktoré autori očakávajú. Takýto typ kampane vzbudzuje v ľuďoch strach. V teórii voľby platí, že strach neovplyvňuje názory tak ako pozitívne riešenia. Čím je vzbudzovanie strachu silnejšie, tým je menší efekt na zmenu postojov.“

Otázne je, s kým bude chcieť Smer po voľbách spolupracovať, keď s ním budú mať partneri takéto skúsenosti. „Skúsenosť ukazuje, že iná je rétorika opozičného politika pred voľbami a iná po voľbách, keď sa mu ukazuje možnosť vstúpiť do vlády a pôsobiť v nej. Potom prichádza zodpovednosť za výroky a politik je omnoho opatrnejší,“ tvrdí politológ Miroslav Kusý. „To je aj Ficov prípad - reční nezáväzne, môže si dovoliť všetko možné. Jeho kampaň je skutočne drsná a v mnohých prípadoch až odporná. Je podobný typ ako Mečiar, a preto sa dá očakávať obrat.“ Podľa Krivého sa Smer bezohľadne riadi pravidlom - upútať za každú cenu. Agresivita má zúžiť priestor verejného slova na podporné hlasy iným. Predpokladá sa, že celkovo Smer kampaňou získa.

Krivý hovorí, že kampaň zodvihne negatívne emócie. „Ale to je práve jej cieľom. Testuje vkus ľudí a zároveň sa pokúša stanoviť nové meradlá - s týmto ste sa ešte nestretli, zvyknite si.

Je pravdepodobné, že útočnosť má vyvolať asociácie dynamickosti a razantnosti propagovaného hrdinu F.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 393
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 736
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 629
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 222
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 032
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 405
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 293
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 148
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 113
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 636

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Domov

V posledný septembrový týždeň by malo prísť babie leto

Nedá sa povedať, či počasie vydrží dlhšie alebo bude iba otázkou pár dní.

Domov

Remišová: Ak bude treba, Kiska by sa mal za kauzu ospravedlniť

Obyčajní navrhujú sprísnenie majetkových priznaní.

Domov

Nukleárna vojna svetu nehrozí, myslí si František Šebej

Richard Sulík si myslí, že aj keby Severokórejčania Guam napadli, vojna nebude.

Domov

Chrípková sezóna sa blíži, chrániť sa možno očkovaním

Vakcína proti chrípke poskytne spoľahlivú ochranu.