Súčasťou kampane sú aj vyhlásenia a tlačové besedy, na ktorých predstavitelia Smeru kritizujú politických protivníkov bez výberu. Hneď po vzniku Weissovej SDA ju začal predseda Smeru Robert Fico napádať a tvrdil, že čím bol Ľupták pre Mečiara, chce byť teraz Weiss pre Dzurindu. „SDA nie je žiadnou novou stranou, ale zberným kontajnerom pre hrobárov ľavice na Slovensku,“ povedal Fico, ktorý pred časom odišiel z rovnakej strany ako teraz Weiss. Podobne hovorí o všetkých stranách.
„Takouto kampaňou môže osloviť ľudí hlboko nespokojných s pôsobením predchádzajúcej a súčasnej vlády. Pracuje sa s personifikáciou: Mečiar, Dzurinda,“ hovorí sociológ Vladimír Krivý: „Využívajúc rozšírenú nespokojnosť, sa Flašík s Ficom pokúšajú prehĺbiť ju, povzbudiť negatívne emócie a vytvoriť mocný stereotyp, že medzi prvými a druhými netreba rozlišovať - prví sú zlí, druhí sú zlí, my sme tretí.“ Podľa Kusého sa snaží Fico získať čo najväčší podiel nerozhodnutých voličov.
Psychológ Julián Lučanský hovorí, že rozhodnutých voličov takouto agresívnou kampaňou neosloví: „Plagáty, že sa kradlo za Mečiara aj za Dzurindu, podľa mňa nevyvolajú postoje, ktoré autori očakávajú. Takýto typ kampane vzbudzuje v ľuďoch strach. V teórii voľby platí, že strach neovplyvňuje názory tak ako pozitívne riešenia. Čím je vzbudzovanie strachu silnejšie, tým je menší efekt na zmenu postojov.“
Otázne je, s kým bude chcieť Smer po voľbách spolupracovať, keď s ním budú mať partneri takéto skúsenosti. „Skúsenosť ukazuje, že iná je rétorika opozičného politika pred voľbami a iná po voľbách, keď sa mu ukazuje možnosť vstúpiť do vlády a pôsobiť v nej. Potom prichádza zodpovednosť za výroky a politik je omnoho opatrnejší,“ tvrdí politológ Miroslav Kusý. „To je aj Ficov prípad - reční nezáväzne, môže si dovoliť všetko možné. Jeho kampaň je skutočne drsná a v mnohých prípadoch až odporná. Je podobný typ ako Mečiar, a preto sa dá očakávať obrat.“ Podľa Krivého sa Smer bezohľadne riadi pravidlom - upútať za každú cenu. Agresivita má zúžiť priestor verejného slova na podporné hlasy iným. Predpokladá sa, že celkovo Smer kampaňou získa.
Krivý hovorí, že kampaň zodvihne negatívne emócie. „Ale to je práve jej cieľom. Testuje vkus ľudí a zároveň sa pokúša stanoviť nové meradlá - s týmto ste sa ešte nestretli, zvyknite si.
Je pravdepodobné, že útočnosť má vyvolať asociácie dynamickosti a razantnosti propagovaného hrdinu F.“

Beata
Balogová
