SME

Hitom leta je sladké pivo

Do piva a vody pridávajú nielen citrón, ale aj chuť zázvoru či gaštana. Predaje vystrelili.

(Zdroj: TASR)

Fajnšmekri krútia hlavou, riediť pivo limonádou sa im zdá hriech. No pivný nápoj radler sa u nás predáva nad očakávania dobre. Za posledné mesiace si ľudia kúpili milióny pollitrov. Obľúbenosť tejto novinky sa dá porovnávať asi s úspechom ochutenej vody Rajec, Kofolou či Vineou, keď sa vrátili na trh. Ceny za nápoj rozriedeného piva sú často vyššie ako piva samotného, ale radler letí a výrobcom ponúka výborný zárobok.

Rok radlera

V bežnom supermarkete kúpite minimálne štyri druhy pivového nápoja s citrónom. Má dve až dva a pol percenta alkoholu, približne polovicu ako bežné desaťstupňové pivo. Hoci odborníci z gastronómie pijú iné nápoje, radler mizne z regálov rekordne rýchlo.

Najväčší domáci pivovar Heineken priznáva, že vysoký predaj ich prekvapil a výrobu museli oproti plánom zdvojnásobiť. Určitý čas v obchodoch ich radler chýbal, zákazníci ho vykúpili.

„Bažant Radler si našiel svojich priaznivcov v radoch nepivárov či príležitostných pivárov. Ľudia ho zamieňajú za sladké sýtené nápoje a vo veľkej miere ho obľubujú aj ženy,“ povedala Hana Šimková z Heinekenu Slovensko.

Podobne dobrým biznisom sa môže chváliť aj jeho konkurencia. Na príchuť limetka, malina a zázvor láka zákazníkov Steiger. „Záujem nás prekvapil, len za prvé tri mesiace od uvedenia na trh sme predali takmer tritisíc hektolitrov, teda viac ako pol milióna pív,“ povedal Jaroslav Vysloužil, generálny riaditeľ pivovaru Steiger.

V Rakúsku radlera ročne vypijú okolo 160-tisíc hektolitrov, v Maďarsku 70-tisíc a v Španielsku až 370-tisíc. Slovenské údaje zatiaľ nie sú, firmy si ich strážia. Prezradiť ich nechcú ani reťazce.

Deväťdesiatročná novinka

Fakty
  • V roku 2010 sa na Slovensku vypilo 1075,7 milióna litrov nealkoholických nápojov, čo zodpovedá zhruba pollitru na každého obyvateľa a každý deň
  • Z toho 436,4 milióna litrov tvorili ochutené nealkoholické nápoje a 360,3 balené čisté minerálne a pramenité vody.
  • Priemerný Európan za rok 2010 vypil spolu približne 236,6 litra nealkoholických nápojov, z čoho približne 103,3 litra tvorili čisté balené vody a 95,7 litra ochutené nealkoholické nápoje.

Zdroj: Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku

Myšlienka zmiešať pivo s citrónovou limonádou je stará takmer deväťdesiat rokov. Traduje sa, že neďaleko Mníchova bol cyklistický zraz a tamojšiemu krčmárovi dochádzalo pivo. Začal ho riediť citronádou a cyklistom povedal, že pre nich pripravil špeciálny nápoj pre ľahké nohy. Bavorom zachutil a tak sa zrodil radler, po slovensky „cyklista“.

Dnešní výrobcovia si recepty prispôsobili. Heineken do radlera mieša klasické desaťstupňové pivo, 60 percent nápoja tvorí limonáda z vody, cukru a citrónovej šťavy. Staropramen zase do piva pridáva fruktózový sirup. Ak chcete v radleri viac piva, skúste Urpiner s glukózovým sirupom a limetkovo-citrónovou arómou.

V zahraničí sa bežne predáva napríklad pivo s kolou, u nás zase na dedinách do piva radi šupnú na pulte pripravený malinový sirup.

Producenti radlera si mädlia ruky a veria, že radler nebude iba tohtoročným hitom, ale dlhodobým úspechom.

„Nie je to sezónny, ale celoročný produkt, ktorý sa po uvedení na trh okamžite stal stabilnou súčasťou nášho portfólia značiek. Jeho varenie sa teda nezastaví ani v zimných mesiacoch,“ povedala Šimková z Heinekenu.

Nový konkurent?

Napriek úspechu radlera si po rokoch slabších predajov polepšilo aj pivo. Môžu za to novinky. Stále viac sa predáva pivo v plastových fľašiach či čapovacích súdkoch.

„Kým ešte v roku 2005 sa takmer všetko pivo na domácu spotrebu nakupovalo v pollitrových baleniach, do roku 2010 ich podiel klesol na 73 percent.

Kupujúcich si v posledných rokoch získavali 1,5- litrové balenia,“ povedala Anna Kissová zo spoločnosti GfK Slovakia, zameranej na prieskum trhu a poradenstvo. Práve plastové fľaše potiahli predaj piva na vyššie čísla, ako boli pred rokom.

Domáce balenia lákajú aj pri nealkoholických nápojoch. „Mnohí spotrebitelia šetria tým, že nápoje nepijú v reštauráciách či kaviarňach, ale doma,“ povedala Lucia Tomišová z domácej Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov.

Pivo i nealkoholické nápoje sa najlepšie predávajú počas Vianoc, na Veľkú noc a práve počas leta. „Predaj je veľmi závislý od aktuálneho počasia, preto chladný júl dosť citeľne zasiahol do výborne rozbehnutej sezóny v máji a júni,“ povedal obchodný riaditeľ spoločnosti Kofola Richard Rešovský.

Práve Kofola je jedným z mála nápojov, ktoré dokážu konkurovať tradičným globálnym značkám, hoci má o tretinu menej cukru i kofeínu. Najlepšie sa predáva v dvojlitrovom plastovom obale.

Ako je dnes populárny radler, uspela na trhu pred pár rokmi aj spoločnosť Kofola s vodami Rajec. „Bylinka a Tajomstvo stromov sú dnes najpredávanejšími ochutenými vodami na slovenskom maloobchodnom trhu vôbec. Každá štvrtá predaná ochutená voda je z portfólia Rajca,“ povedal Rešovský.

Zo série Rajcov najviac ľuďom chutí Bylinka Materina dúška, potom Púpava a voda Tajomstvo stromov Gaštan. Práve tá sa stala napredávanejšou novinkou za minulý rok.

Dobre sa na Slovensku predáva stále aj Coca-Cola. „Jej podiel na našom celkovom predanom objeme nápojov na Slovensku v roku 2010 bol takmer 30 percent,“ povedal Marián Pavelka z Coca-Coly na Slovensku. Presné čísla si rovnako ako konkurencia stráži, spotrebitelia sa podľa neho vraj čoraz viac zameriavajú na zdravý životný štýl.

Zdravo a energeticky

„K súčasným trendom patrí kategória funkčných nápojov ako sú vody s pridanými vitamínmi, ale aj ľadové čaje s antioxidantami, wellness nápoje, nápoje bez cukru alebo nápoje s obsahom extraktov z exotických rastlín,“ povedal Pavelka. Budú sa podľa neho predávať ešte lepšie.

Najmä mladým chutia aj energetické nápoje, bežne si ich kupujú a pijú večer na sídlisku či k domácim úlohám. „Energetické nápoje sú vhodné najmä na stimuláciu organizmu, ak je potrebné vydať výkon, povzbudiť sa. Neodporúčam takéto nápoje piť od smädu. Je to nezlučiteľné s pitným režimom,“ upozorňuje Jarmila Halgašová, riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska.

Podobne radler je síce sladený nápoj, ale s obsahom alkoholu, na čo treba podľa nej myslieť.

Odborníkom sladké nechutí

Odborníci na gastronómiu majú síce rôzne chute, no tí, ktorých sme oslovili, sa zhodli v názore na radler. „Vyskúšal som ho od dvoch slovenských výrobcov a nebol som ním nadšený. Výnimku tvoril ten s príchuťou zázvoru, ktorý je ozaj skvelý,“ hovorí Miroslav Kubečka, kuchár a špičkový foodstylista.

Nápoj leta má pre neho iné parametre. „V alkoholických si šliapu na päty aperol spritz a betón. V nealko segmente sú to citrusmi ochutené minerálne vody a tradične kola,“ povedal Kubečka. Aperol spritz vzniká z likéru aperol so sektom a pomarančovej kôry a betón je becherovka s tonikom a citrónom alebo uhorkou.

„Pre mňa je nápoj leta chladený zázvorový čaj s medom a limetkou či iné domáce chladené čaje,“ povedal známy šéfkuchár Jaroslav Žídek. Experimentom sa však nevyhýba.

„Niekedy uprednostním horký nápoj s grepovou šťavou a inokedy zase kyselkavý, napríklad s marakujou. Nemám rád sladké nápoje,“ dodal Žídek. Na našom trhu mu ešte chýbajú miešané nápoje z vína. „Hlavne mi chýbajú zdravé nápoje bez použitia chémie. Tiež je na škodu, že nedokážeme využívať výťažky z našich kvetov ako lipa, agát, baza,“ myslí si Kubečka.

Expertke na nápoje a novinárke Soni Hudecovej-Podhornej prekáža pomer sladkej a horkej chuti. Zdá sa mi to skôr ako citronáda v pive než ochutené pivo. Na pive ma láka krásna priehľadná farba, tá, samozrejme, v radleri nie je, keďže sa citronáda nevyčíruje. Ale je dobré, že si také niečo môžu kúpiť ľudia, čo majú iné chute - vrátane cudzincov, zvyknutých na radler.

(trš)

Redakčná ochutnávka

Jedenásť zamestnancov denníka SME podstúpilo tento týždeň jednoduchý test. Postupne dostali ochutnať štyri rôzne nápoje typu radler, bežne dostupné v slovenských obchodoch.

A výsledok? Medzi ženami zvíťazil Bažant Radler, mužom najviac chutil Urpiner Radler a Staropramen Cool Lemon.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 657
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 435
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 303
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 033
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 794
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Vitinha oslavuje gól do siete FC Barcelona.

Domáci futbalisti nevyužili náskok z úvodného zápasu v Paríži.


a 1 ďalší
Gólová radosť hráčov Borussie Dortmund.

Hrdinom domácich sa stal Marcel Sabitzer, ktorý na dva góly prihral a jeden sám aj strelil.


a 1 ďalší
Gólová radosť hráčov Spišskej Novej Vsi v siedmom zápase semifinále.

Spišiaci postúpili do finále extraligy.


a 1 ďalší
Radosť hráčov HC Oceláři Třinec.

Obhajca titulu vyhral už piaty zápas v play-off za sebou.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu