Predvolebná kampaň sa začala na Slovensku tento rok veľmi skoro. Jednou z príčin je aj to, že o popularitu a preferencie bojujú už pred voľbami novovzniknuté neparlamentné strany. Tempo predvolebnej kortešačky teda diktujú najmä Smer a ANO. Tí stavili v prvých mesiacoch na prezentáciu tvárí a myšlienok v billboardovej hystérii, letu chcú podriadiť výjazdy a s nimi spojené šouprogramy na námestiach dedín, miest a v kúpeľných strediskách. Okrem piva a klobásy väčšina politických strán ponúkne aj koncerty známych umelcov a nevynechá záverečné príhovory politikov, čo sa im postarali o kultúrnu vložku aj zážitok. Tie už vraj ľudia nejako pretrpia.
SDKÚ aj ANO majú svoje hymny
Najväčšiu šou zrejme svojim priaznivcom pripraví strana ANO. Mediálne hviezdy televízie Markíza sa z vďaky k človeku, ktorý ich stvoril – Pavlovi Ruskovi, rady nechali nahovoriť na šoumítingy po celom Slovensku. Jozef Pročko povedal, že pokiaľ sa bude mať dobre Markíza, bude sa mať aj on. ANO vytiahlo do ulíc okrem neho Janu Hospodárovú, Vila Rozborila, Kvetu Horváthovú či Mišku Marienkovú. Pre mladších sú pripravené diskotéky a karaoke šou, starší „dostanú“ Roba Kazíka. Piati moderátori televízie spievajú spolu s najviditeľnejšími predstaviteľmi strany aj spoločnú pesničku. Volá sa Áno, či áno a je od utajovaného autora.
Sedemdesiatdňovú cestu „Modrým autobusom“ začalo zase SDKÚ už v piatok. Vymenili ho za bicykle, naplánovaných je päťdesiatosem zastávok. S modrým autobusom putuje aj veľkoplošná obrazovka, ktorá je podľa nich najväčšia svojho druhu v strednej Európe. V priebehu kampane by sa na nej postupne mali objaviť unikátne, kuriózne a zabudnuté návraty k rokom 1995–1998, portréty špičkových lídrov SDKÚ z ich pracovného aj domáceho prostredia.
Zároveň budú organizovať súťaže, programy pre deti či vystúpenia skupín Gladiátor, Noc a deň, IMT Smile, Desmond a Mariána Grexu. Oficiálnou hymnou SDKÚ je takisto pieseň, po prvý raz ju zaspieva kapela Gladiátor a volá sa Modrá je modrá.
Koncom júla začnú občania dostávať do svojich schránok letáčiky, na ktorých bude vysvetlený princíp súťaže, ktorú pre nich pripravili. Tí, ktorí nájdu všetkých deväť slov na billboardoch SDKÚ, môžu vyhrať dvojtýždňový jazykový kurz angličtiny na Malte.
KDH, SMK a SNS nechystajú veľkolepé šou
KDH podľa slov Františka Mikloška žiadne veľké šouprogramy nepripravuje. „Neviem zatiaľ o žiadnych umelcoch, ktorých by sme angažovali v predvolebnej kampani.“ Chcú sa s občanmi stretávať len na mítingoch a pripravujú iba malé množstvo pútačov. Väčším ťahákom majú byť futbalové zápasy, na ktoré vyzvú predstavitelia hnutia domácich.
SMK sa chystá na volebnú kampaň až mesiac pred voľbami. Staví opäť na priamy kontakt s občanmi. V SMK uvažujú, že na úvodný míting si pozvú aj niektoré známe tváre z umeleckej oblasti, ale na sérii ďalších mítingov rátajú len s miestnymi umelcami. Aj billboardovú kampaň odštartujú len mesiac pred voľbami.
SNS tiež pripravuje len sériu mítingov. Zaplatili si asi šesť lietadiel, ktoré budú zhadzovať ľuďom letáky. So žiadnymi veľkými hviezdami šoubiznisu nepočítajú. Nedávno im hral orchester Slovenskej správy pôšt.
Smer stavil na známe tváre, HZDS zatiaľ stratégiu tají
Predstavitelia Smeru sa rozhodli obísť celé Slovensko za osemdesiat dní. Kampaň odštartovali už koncom júna. Za prvé dva týždne prešli špeciálne upraveným kamiónom južné Slovensko. Je tam vždy pripravené občerstvenie zadarmo – guláš, pivo a nanuky. Hrajú im Pavol Hammel, Maťo Ďurinda, Robo Papp, Stano Kráľ, spieva aj osemnástka na kandidátke, mladá Edita Angyalová. Po Slovensku chodí aj ich stoosemdesiat bicyklov. Na záver každého väčšieho mítingu je diskotéka.
Podľa Vladimíra Mečiara bude kampaň hnutia „jednoduchá a skromná“. Šéf centrálneho volebného tímu Peter Baco ju chce na rozdiel od predchádzajúcej bombastickej šou poňať skôr v „ľudovom, víťaznom duchu“. Podľa neho bude „skromná, ale obsahovo bohatá“. Údernou zbraňou má byť vyškolenie gestorov, ktorí budú klásť dôraz na individuálnu komunikáciu s voličmi. Školením prešlo viac ako šesťsto ľudí. Chcú sa vraj sústrediť najmä na médiá.
A ako to vyzeralo doteraz?
Na Slovensku sme mali už medzinárodnú topmodelku, usmievajúcu sa v objatí nevábneho lokálneho politika. Počúvali sme aj srdcervúci videoklip HZDS, ktorý dlho po voľbách bodoval v rebríčku cudzích hitparád. SDKÚ pripravilo pred štyrmi rokmi spanilé cyklistické jazdy malou krajinou. No a teraz vraj ide o prvoplánové billboardy s topánkami, so psíkmi, s dverami do Európy a holými zadkami. To napísala ČTK.
„Slovenskí politici sú vraj v kampani schopní všetkého.“

Beata
Balogová
