O budúcnosti vládnej letky sa ešte nerozhodlo

Leteckú dopravu ústavných činiteľov dlhodobo zabezpečuje ministerstvo vnútra, záujem o ňu má však aj obrana.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií požiadalo úrad vlády o posun termínu na predloženie podkladov pre rozhodnutie kabinetu, ako bude ďalej fungovať vládna letka, ktorá dopravuje ústavných činiteľov.

Dlhé roky túto leteckú dopravu zabezpečuje rezort vnútra, ale v poslednom čase o ňu prejavil záujem rezort obrany, ktorý by civilnú a vojenskú letku chcel spojiť do jednej.

Obe ministerstvá vypracovali svoje analýzy a predstavy o budúcnosti letky a rezortu financií predložili svoje postoje.

"Vzhľadom na rozdielne názory ministerstva vnútra a ministerstva obrany na fungovanie letiek sa na pôde ministerstva financií uskutočnilo rokovanie so zainteresovanými rezortmi so záverom, že majú predložiť ekonomické kvantifikácie svojich návrhov, aby bolo možné vyhodnotiť efektívnosť možných zmien," uviedla Natália Lohnertová z oddelenia komunikácie s verejnosťou Ministerstva financií SR, podľa ktorej to bol aj dôvod na posun termínu splnenia úlohy.

Rezort obrany sa nevzdáva myšlienky, že by ústavných činiteľov a štátnych úradníkov letecky dopravovali Ozbrojené sily SR.

"Myslíme si, že by to bolo správne rozhodnutie, ktoré by ušetrilo obrovské peniaze. Robia to tak úplne všetci, sme prakticky posledná postsocialistická krajina, kde vládni činitelia nelietajú s vojakmi," povedal minister obrany Ľubomír Galko.

Podľa jeho slov je to zbytočne drahé, aby taká krajina, ako je Slovensko, mala dve letky. Aj vzhľadom na odborné otázky by bolo podľa Galka správne letky spojiť do jednej, ktorú by prevádzkovalo ministerstvo obrany.

Po spojení letiek by mohla obrana napríklad poskytnúť lietadlo L-410, aby lietalo so slovenskými úradníkmi do Bruselu. "Tí ľudia chodia komerčnými linkami a naspäť nemajú spoje, to znamená, že sú tam často platené aj drahé nocľahy, diéty a ďalšie záležitosti," konštatoval minister obrany.

Pripomína, že v rezorte majú vycvičených pilotov. Vojenskí piloti počas letov navyše aj cvičia. Už v júni po rokovaní vlády Galko spomenul, že v spojení letiek vidí aj šancu na kúpu napríklad dvoch nových taktických lietadiel napríklad typ Spartan, ktoré už v minulosti rezort aj vysúťažil.

Dve lietadlá by sa podľa neho dali kúpiť asi za 100 miliónov eur, pričom ročne dávajú za nákup služieb leteckej dopravy päť miliónov eur.

Letecké opravovne Trenčín medzičasom ponúkli ministerstvu obrany zabezpečovanie jeho potrieb na dopravu lietadlom, respektíve lietadlami Avro RJ.

Letecké opravovne by podľa generálneho riaditeľa tejto štátnej akciovej spoločnosti Martina Dušaniča kúpili univerzálne lietadlo na vlastný účet, teda bez zaťaženia štátneho rozpočtu a zvyšovania štátneho dlhu, a poskytovali by prepravné kapacity pre ministerstvo obrany a vládu.

Lietadlá by kúpili, ak by s ministerstvom uzavreli dlhodobú zmluvu na poskytovanie leteckej prepravy.

Ministerstvo vnútra zastáva názor, že vládna letka by mala zostať v kompetencii ministerstva vnútra. "Ochranu ústavných činiteľov zabezpečuje ministerstvo vnútra. Keďže vládna letka slúži na prepravu ústavných činiteľov, je žiaduce, aby patrila pod ministerstvo vnútra," uviedla Ľubomíra Miklovičová z komunikačného odboru kancelárie ministra vnútra.

MV zabezpečuje leteckú prepravu ústavných činiteľov od roku 1956. "Odvtedy nedošlo k žiadnej leteckej nehode, nedošlo k úmrtiu osoby ani nikto nebol zranený. Navyše každá zmena spôsobu prepravy alebo presunutie pod iný subjekt znamená zvýšenie investičných alebo prevádzkových nákladov. Teda nedôjde k šetreniu peňazí, práve naopak," dodala.

Vládna letka slúži aj na prepravu záchranárov a záchrannej techniky počas prírodných katastrof. "Keďže záchranárov riadi ministerstvo vnútra, aj tak musíme prevádzkovať leteckú prepravu. Finančné prostriedky by sa takýmto krokom neušetrili. Letecký útvar zabezpečuje aj prepravu humanitárneho materiálu, zabezpečuje verejný poriadok alebo pátranie po nezvestných osobách. Toto všetko sú úlohy, ktoré zaisťujú bezpečnosť spoločnosti a ochranu života, zdravia a majetku občanov, čo je úloha podriadených zložiek ministerstva vnútra," argumentuje rezort vnútra. "Máme kvalitných a vyškolených zamestnancov, vhodné priestory ako aj všetko potrebné vybavenie. Technický stav našich lietadiel a vrtuľníkov zodpovedá európskym predpisom. Všetky naše lietadlá môžu pristávať na letiskách po celom svete, kde majú povolenie pristávať lietadlá tohto typu," upozornila Miklovičová.

Vládna letka má dve veľké lietadlá typu TU-154 M, ktoré majú nalietaných 3 942, resp. 2 423 letových hodín. Nalietať môžu 60 tisíc hodín. Ich životnosť je ešte 13, resp. 22 kalendárnych rokov.

Letecký útvar má v súčasnosti k dispozícii aj lietadlá typu JAK 40, ktoré sú určené na krátke a stredné trate s kapacitou do 24 cestujúcich. Lietadlá majú nalietaných 9 372, respektíve 5 619 letových hodín.

Tieto typy lietadiel môžu nalietať 45-tisíc letových hodín. Slúžiť môžu ešte sedem, respektíve 12 rokov. Vo väčšine krajín sa však na vyjadrenie životnosti lietadiel nepoužívajú kalendárne roky, lebo ich životnosť ovplyvňuje počet nalietaných kilometrov a počet

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 045
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 858
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 891
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 414
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 134
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 501
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 500
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 664
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 988
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 759

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Pokuta za nedodanie lieku na recept môže po novom dosiahnuť aj milión eur

Nový systém má pomôcť pacientovi dostať liek do dvoch dní, dodávatelia liekov ho kritizujú.

Kováčik sa má podľa Čižnára venovať riadeniu úradu, nie žalobám

Generálna prokuratúra reaguje na informáciu, že Kováčik za osem rokov svojho pôsobenia dozoroval 61 prípadov, no žalobu nepodal ani raz.

Slovensko ľudské práva prezentovalo ako prekážku bezpečnosti, tvrdí Amnesty

Slováci podľa organizácie nezaostávajú v nenávistnej rétorike za ostatnými národmi.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop