O budúcnosti vládnej letky sa ešte nerozhodlo

Leteckú dopravu ústavných činiteľov dlhodobo zabezpečuje ministerstvo vnútra, záujem o ňu má však aj obrana.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií požiadalo úrad vlády o posun termínu na predloženie podkladov pre rozhodnutie kabinetu, ako bude ďalej fungovať vládna letka, ktorá dopravuje ústavných činiteľov.

Dlhé roky túto leteckú dopravu zabezpečuje rezort vnútra, ale v poslednom čase o ňu prejavil záujem rezort obrany, ktorý by civilnú a vojenskú letku chcel spojiť do jednej.

Obe ministerstvá vypracovali svoje analýzy a predstavy o budúcnosti letky a rezortu financií predložili svoje postoje.

"Vzhľadom na rozdielne názory ministerstva vnútra a ministerstva obrany na fungovanie letiek sa na pôde ministerstva financií uskutočnilo rokovanie so zainteresovanými rezortmi so záverom, že majú predložiť ekonomické kvantifikácie svojich návrhov, aby bolo možné vyhodnotiť efektívnosť možných zmien," uviedla Natália Lohnertová z oddelenia komunikácie s verejnosťou Ministerstva financií SR, podľa ktorej to bol aj dôvod na posun termínu splnenia úlohy.

Rezort obrany sa nevzdáva myšlienky, že by ústavných činiteľov a štátnych úradníkov letecky dopravovali Ozbrojené sily SR.

"Myslíme si, že by to bolo správne rozhodnutie, ktoré by ušetrilo obrovské peniaze. Robia to tak úplne všetci, sme prakticky posledná postsocialistická krajina, kde vládni činitelia nelietajú s vojakmi," povedal minister obrany Ľubomír Galko.

Podľa jeho slov je to zbytočne drahé, aby taká krajina, ako je Slovensko, mala dve letky. Aj vzhľadom na odborné otázky by bolo podľa Galka správne letky spojiť do jednej, ktorú by prevádzkovalo ministerstvo obrany.

Po spojení letiek by mohla obrana napríklad poskytnúť lietadlo L-410, aby lietalo so slovenskými úradníkmi do Bruselu. "Tí ľudia chodia komerčnými linkami a naspäť nemajú spoje, to znamená, že sú tam často platené aj drahé nocľahy, diéty a ďalšie záležitosti," konštatoval minister obrany.

Pripomína, že v rezorte majú vycvičených pilotov. Vojenskí piloti počas letov navyše aj cvičia. Už v júni po rokovaní vlády Galko spomenul, že v spojení letiek vidí aj šancu na kúpu napríklad dvoch nových taktických lietadiel napríklad typ Spartan, ktoré už v minulosti rezort aj vysúťažil.

Dve lietadlá by sa podľa neho dali kúpiť asi za 100 miliónov eur, pričom ročne dávajú za nákup služieb leteckej dopravy päť miliónov eur.

Letecké opravovne Trenčín medzičasom ponúkli ministerstvu obrany zabezpečovanie jeho potrieb na dopravu lietadlom, respektíve lietadlami Avro RJ.

Letecké opravovne by podľa generálneho riaditeľa tejto štátnej akciovej spoločnosti Martina Dušaniča kúpili univerzálne lietadlo na vlastný účet, teda bez zaťaženia štátneho rozpočtu a zvyšovania štátneho dlhu, a poskytovali by prepravné kapacity pre ministerstvo obrany a vládu.

Lietadlá by kúpili, ak by s ministerstvom uzavreli dlhodobú zmluvu na poskytovanie leteckej prepravy.

Ministerstvo vnútra zastáva názor, že vládna letka by mala zostať v kompetencii ministerstva vnútra. "Ochranu ústavných činiteľov zabezpečuje ministerstvo vnútra. Keďže vládna letka slúži na prepravu ústavných činiteľov, je žiaduce, aby patrila pod ministerstvo vnútra," uviedla Ľubomíra Miklovičová z komunikačného odboru kancelárie ministra vnútra.

MV zabezpečuje leteckú prepravu ústavných činiteľov od roku 1956. "Odvtedy nedošlo k žiadnej leteckej nehode, nedošlo k úmrtiu osoby ani nikto nebol zranený. Navyše každá zmena spôsobu prepravy alebo presunutie pod iný subjekt znamená zvýšenie investičných alebo prevádzkových nákladov. Teda nedôjde k šetreniu peňazí, práve naopak," dodala.

Vládna letka slúži aj na prepravu záchranárov a záchrannej techniky počas prírodných katastrof. "Keďže záchranárov riadi ministerstvo vnútra, aj tak musíme prevádzkovať leteckú prepravu. Finančné prostriedky by sa takýmto krokom neušetrili. Letecký útvar zabezpečuje aj prepravu humanitárneho materiálu, zabezpečuje verejný poriadok alebo pátranie po nezvestných osobách. Toto všetko sú úlohy, ktoré zaisťujú bezpečnosť spoločnosti a ochranu života, zdravia a majetku občanov, čo je úloha podriadených zložiek ministerstva vnútra," argumentuje rezort vnútra. "Máme kvalitných a vyškolených zamestnancov, vhodné priestory ako aj všetko potrebné vybavenie. Technický stav našich lietadiel a vrtuľníkov zodpovedá európskym predpisom. Všetky naše lietadlá môžu pristávať na letiskách po celom svete, kde majú povolenie pristávať lietadlá tohto typu," upozornila Miklovičová.

Vládna letka má dve veľké lietadlá typu TU-154 M, ktoré majú nalietaných 3 942, resp. 2 423 letových hodín. Nalietať môžu 60 tisíc hodín. Ich životnosť je ešte 13, resp. 22 kalendárnych rokov.

Letecký útvar má v súčasnosti k dispozícii aj lietadlá typu JAK 40, ktoré sú určené na krátke a stredné trate s kapacitou do 24 cestujúcich. Lietadlá majú nalietaných 9 372, respektíve 5 619 letových hodín.

Tieto typy lietadiel môžu nalietať 45-tisíc letových hodín. Slúžiť môžu ešte sedem, respektíve 12 rokov. Vo väčšine krajín sa však na vyjadrenie životnosti lietadiel nepoužívajú kalendárne roky, lebo ich životnosť ovplyvňuje počet nalietaných kilometrov a počet

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 982
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 763
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 003
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 567
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 385
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 869
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 486
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 457
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 291
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 023

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Vidieť Zem oproti čiernote vesmíru je neuveriteľné

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

SVET

Minúta po minúte: Merkelová môže byť štvrtýkrát kancelárkou

Jej konzervatívci vedú nad druhými socialistami Martina Schulza.

SVET

Merkelová bude pokračovať. Nikto však nevie ako, hovorí analytik

Nemecká kancelárka je istou víťazkou nedeľných volieb už teraz.

Neprehliadnite tiež

Domov

Aké stíhačky môže kúpiť Slovensko a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16. Analytik by radšej bral menej kusov, ale modernejších lietadiel

Domov

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine kontrolovaných zmrzlinární zistili hygienici nedostatky.

Domov

Z eurofondov sa nič nerozkradlo, Plavčan urobil kroky, hovorí Paška z SNS

Vláda robí dlhodobé opatrenia proti korupcii, povedal Ján Podmanický zo Smeru.

Domov

Danko nemá problém zasmiať sa na ľudovej tvorivosti aj na jeho účet

Prekáža mu, keď niektoré strany manipulujú verejnou mienkou.