SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

O budúcnosti vládnej letky sa ešte nerozhodlo

Leteckú dopravu ústavných činiteľov dlhodobo zabezpečuje ministerstvo vnútra, záujem o ňu má však aj obrana.

BRATISLAVA. Ministerstvo financií požiadalo úrad vlády o posun termínu na predloženie podkladov pre rozhodnutie kabinetu, ako bude ďalej fungovať vládna letka, ktorá dopravuje ústavných činiteľov.

Dlhé roky túto leteckú dopravu zabezpečuje rezort vnútra, ale v poslednom čase o ňu prejavil záujem rezort obrany, ktorý by civilnú a vojenskú letku chcel spojiť do jednej.

Obe ministerstvá vypracovali svoje analýzy a predstavy o budúcnosti letky a rezortu financií predložili svoje postoje.

"Vzhľadom na rozdielne názory ministerstva vnútra a ministerstva obrany na fungovanie letiek sa na pôde ministerstva financií uskutočnilo rokovanie so zainteresovanými rezortmi so záverom, že majú predložiť ekonomické kvantifikácie svojich návrhov, aby bolo možné vyhodnotiť efektívnosť možných zmien," uviedla Natália Lohnertová z oddelenia komunikácie s verejnosťou Ministerstva financií SR, podľa ktorej to bol aj dôvod na posun termínu splnenia úlohy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Rezort obrany sa nevzdáva myšlienky, že by ústavných činiteľov a štátnych úradníkov letecky dopravovali Ozbrojené sily SR.

"Myslíme si, že by to bolo správne rozhodnutie, ktoré by ušetrilo obrovské peniaze. Robia to tak úplne všetci, sme prakticky posledná postsocialistická krajina, kde vládni činitelia nelietajú s vojakmi," povedal minister obrany Ľubomír Galko.

Podľa jeho slov je to zbytočne drahé, aby taká krajina, ako je Slovensko, mala dve letky. Aj vzhľadom na odborné otázky by bolo podľa Galka správne letky spojiť do jednej, ktorú by prevádzkovalo ministerstvo obrany.

Po spojení letiek by mohla obrana napríklad poskytnúť lietadlo L-410, aby lietalo so slovenskými úradníkmi do Bruselu. "Tí ľudia chodia komerčnými linkami a naspäť nemajú spoje, to znamená, že sú tam často platené aj drahé nocľahy, diéty a ďalšie záležitosti," konštatoval minister obrany.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripomína, že v rezorte majú vycvičených pilotov. Vojenskí piloti počas letov navyše aj cvičia. Už v júni po rokovaní vlády Galko spomenul, že v spojení letiek vidí aj šancu na kúpu napríklad dvoch nových taktických lietadiel napríklad typ Spartan, ktoré už v minulosti rezort aj vysúťažil.

Dve lietadlá by sa podľa neho dali kúpiť asi za 100 miliónov eur, pričom ročne dávajú za nákup služieb leteckej dopravy päť miliónov eur.

Letecké opravovne Trenčín medzičasom ponúkli ministerstvu obrany zabezpečovanie jeho potrieb na dopravu lietadlom, respektíve lietadlami Avro RJ.

Letecké opravovne by podľa generálneho riaditeľa tejto štátnej akciovej spoločnosti Martina Dušaniča kúpili univerzálne lietadlo na vlastný účet, teda bez zaťaženia štátneho rozpočtu a zvyšovania štátneho dlhu, a poskytovali by prepravné kapacity pre ministerstvo obrany a vládu.

Skryť Vypnúť reklamu

Lietadlá by kúpili, ak by s ministerstvom uzavreli dlhodobú zmluvu na poskytovanie leteckej prepravy.

Ministerstvo vnútra zastáva názor, že vládna letka by mala zostať v kompetencii ministerstva vnútra. "Ochranu ústavných činiteľov zabezpečuje ministerstvo vnútra. Keďže vládna letka slúži na prepravu ústavných činiteľov, je žiaduce, aby patrila pod ministerstvo vnútra," uviedla Ľubomíra Miklovičová z komunikačného odboru kancelárie ministra vnútra.

MV zabezpečuje leteckú prepravu ústavných činiteľov od roku 1956. "Odvtedy nedošlo k žiadnej leteckej nehode, nedošlo k úmrtiu osoby ani nikto nebol zranený. Navyše každá zmena spôsobu prepravy alebo presunutie pod iný subjekt znamená zvýšenie investičných alebo prevádzkových nákladov. Teda nedôjde k šetreniu peňazí, práve naopak," dodala.

Skryť Vypnúť reklamu

Vládna letka slúži aj na prepravu záchranárov a záchrannej techniky počas prírodných katastrof. "Keďže záchranárov riadi ministerstvo vnútra, aj tak musíme prevádzkovať leteckú prepravu. Finančné prostriedky by sa takýmto krokom neušetrili. Letecký útvar zabezpečuje aj prepravu humanitárneho materiálu, zabezpečuje verejný poriadok alebo pátranie po nezvestných osobách. Toto všetko sú úlohy, ktoré zaisťujú bezpečnosť spoločnosti a ochranu života, zdravia a majetku občanov, čo je úloha podriadených zložiek ministerstva vnútra," argumentuje rezort vnútra. "Máme kvalitných a vyškolených zamestnancov, vhodné priestory ako aj všetko potrebné vybavenie. Technický stav našich lietadiel a vrtuľníkov zodpovedá európskym predpisom. Všetky naše lietadlá môžu pristávať na letiskách po celom svete, kde majú povolenie pristávať lietadlá tohto typu," upozornila Miklovičová.

Skryť Vypnúť reklamu

Vládna letka má dve veľké lietadlá typu TU-154 M, ktoré majú nalietaných 3 942, resp. 2 423 letových hodín. Nalietať môžu 60 tisíc hodín. Ich životnosť je ešte 13, resp. 22 kalendárnych rokov.

Letecký útvar má v súčasnosti k dispozícii aj lietadlá typu JAK 40, ktoré sú určené na krátke a stredné trate s kapacitou do 24 cestujúcich. Lietadlá majú nalietaných 9 372, respektíve 5 619 letových hodín.

Tieto typy lietadiel môžu nalietať 45-tisíc letových hodín. Slúžiť môžu ešte sedem, respektíve 12 rokov. Vo väčšine krajín sa však na vyjadrenie životnosti lietadiel nepoužívajú kalendárne roky, lebo ich životnosť ovplyvňuje počet nalietaných kilometrov a počet

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  4. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  10. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 791
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 608
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 399
  4. Aká je chémia vôní 11 324
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 300
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 774
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 637
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 259
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 719
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 854
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bez lockdownu budú ťažké Vianoce, varujú niektorí experti

Nemocnice sa plnia, trend nie je dobrý, hovoria.

Ulice Starého Mesta v Bratislave počas čiastočného lockdownu.

Haščáka dobehla Gorila, šéfa Penty obvinili z korupcie

V sídle finančnej skupiny zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME