Životopis exriaditeľa SIS a poslanca Ivana Lexu

Bratislava 18. júla (TASR) - Eskorta s bývalým riaditeľom Slovenskej informačnej služby (SIS) a poslancom Ivanom Lexom, ktorého 14. júla zadržali juhoafrickí ...

Bratislava 18. júla (TASR) - Eskorta s bývalým riaditeľom Slovenskej informačnej služby (SIS) a poslancom Ivanom Lexom, ktorého 14. júla zadržali juhoafrickí policajti, priletela dnes na Letisko M. R. Štefánika v Bratislave. TASR prináša jeho životopis.

Ivan Lexa sa narodil 18. augusta 1961 v Bratislave. V rokoch 1979-1983 študoval na Chemickotechnologickej fakulte Slovenskej vysokej školy technickej (SVŠT) v Bratislave. Absolvoval postgraduálne štúdium v oblasti chémie na SVŠT (1987) a manažérsku školu na Inštitúte priemyslu SR (1991). V rokoch 1983-1990 pracoval v bratislavskom š.p. Slovnaft.

V roku 1991 (január-apríl 1991) pôsobil vo funkcii riaditeľa Sekretariátu predsedu vlády SR. Po odvolaní premiéra Vladimíra Mečiara sa stal vedúcim Kancelárie HZDS (apríl 1991-jún 1992). V rokoch 1992-1993 bol splnomocnencom vlády SR pre zriadenie Kancelárie prezidenta SR. V rokoch 1992-1994 pôsobil ako vedúci Úradu vlády SR, v rokoch 1993-1994 ako štátny tajomník Ministerstva pre správu a privatizáciu národného majetku SR (MSPNM SR). Premiér Vladimír Mečiar predložil v novembri 1994 návrh na vymenovanie Ivana Lexu za ministra pre správu a privatizáciu národného majetku. Prezident SR Michal Kováč návrh neschválil.

V období od 18. apríla 1994 do 28. októbra 1998 bol riaditeľom Slovenskej informačnej služby (SIS).

V Hnutí za demokratické Slovensko (HZDS) zastával v rokoch 1994-1995 funkciu tajomníka. V súvislosti s vykonávaním funkcie riaditeľa SIS mu bolo členstvo v HZDS pozastavené.

Po voľbách na jeseň 1994 získal mandát poslanca NR SR. Od vymenovania za riaditeľa SIS ho neuplatňoval. V tom období bol predsedom Osobitného kontrolného orgánu (OKO) NR SR na kontrolu činnosti SIS, členom Mandátového a imunitného výboru NR SR, členom Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť, členom Stálej delegácie NR SR v Parlamentnom zhromaždení Stredoeurópskej iniciatívy (PZ SEI), členom Vyšetrovacej komisie na objasnenie príčin, ktoré viedli ku kríze ústavného zriadenia v marci 1994. Poslancom sa stal aj po septembrových parlamentných voľbách 1998, keď sa v jeho prospech mandátu poslanca vzdal Vladimír Mečiar. 27. októbra 1998 ho slovenský premiér Vladimír Mečiar z funkcie riaditeľa SIS zosadil. Dňa 15. apríla 1999 bol na základe návrhu prokurátora vzatý do vyšetrovacej väzby. Po 95. dňoch (19. júla 1999) ho prepustili a odvtedy bol práceneschopný. V máji 2000 pravdepodobne opustil územie Slovenska. 10. júla 2000 vyhlásil Interpol po ňom medzinárodné pátranie. Dňa 14. júla 2002 ho zadržala polícia v Juhoafrickej republike.

Ivan Lexa je synom doc. JUDr. Ing. Vladimíra Lexu, Csc., bývalého riaditeľa Chemolaku Smolenice, námestníka ministra priemyslu SSR, neskôr 1. podpredsedu slovenskej vlády Milana Čiča a predsedu Slovenskej komisie pre plánovanie a vedecko-technický rozvoj.

Ivan Lexa je spoluautorom troch vynálezov v oblasti chemických procesov.

Je ženatý, má syna a dcéru.

*chor, jm som

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 717
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 213
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 181
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 981
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 683
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 379
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 417
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 315
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 051
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 642

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za hrsť mýtov o majdane

Rukoväť slovenských ukrajinistov.

Neprehliadnite tiež

V bratislavskej premávke sa vodiči miestami zdržia 20 minút

V Bratislave sa postupne začali rozsiahle dopravné obmedzenia.

Ľahšie cestovanie medzi krajmi: Veľký zlom má prísť o dva roky

Memorandum o spolupráci pri organizácii verejnej dopravy podpísali župani Trnavského a Bratislavského kraja ešte vlani v októbri. Najprv by chceli zintegrovať vlaky, autobusy majú nasledovať v roku 2021.

Ilsutračné foto.

V troch krajských mestách platí výstraha pred smogom

Znečistenie ovzdušia spôsobuje cestná doprava a vykurovanie pevným palivom.

Takto to vyzeralo pri trati po nehode.

Do systému duálneho vzdelávania pribudlo vyše 100 žiakov

Celkovo je do systému duálneho vzdelávania zapojených viac ako 4000 žiakov.

Absolventi Centra duálneho vzdelávania Volkswagen Slovakia .