BRATISLAVA. Využívanie bicyklovej či mestskej hromadnej dopravy je podľa environmentalistov jedným zo spôsobov, ako znížiť nielen znečistenie ovzdušia, ale aj pomôcť pri riešení klimatickej zmeny. "Doprava má na ňu výrazný vplyv.
Emisie oxidu uhličitého z dopravy stúpli na Slovensku z 3,8 milióna ton v roku 1991 až na 6,7 miliónov ton CO2 v roku 2008. Podiel dopravy tak vzrástol zo šesť na viac ako 14 percent celkových emisií skleníkových plynov, z čoho až polovica pripadá na individuálnu automobilovú dopravu. V čase, kedy sa klimatická zmena stala vážnym problémom pre životné prostredie, zdravie, ale aj ekonomiku, je nutné tento trend zastaviť," uviedol klimatický kampanier Greenpeace Slovensko Pavol Široký.
Poukázal, že od roku 2001 do roku 2009 stúpla spotreba palív v doprave o viac ako 50 percent. Doprava sa tak podieľa na konečnej energetickej spotrebe Slovenska približne 24 percentami, v roku 2001 to bolo 13 percent. Doprava sa tak podľa neho stala v podstate jediným sektorom, kde za posledných desať rokov výrazne stúpla spotreba energií aj emisie skleníkových plynov.
"Riešením problémov dopravy v našich mestách určite nie je budovanie stále širších ciest a stále väčších parkovacích domov, ale podpora cyklistov, cyklotrás a parkovacích miest pre bicykle. Je to jeden zo spôsobov, ako môžu za pomoci mesta prispieť k ochrane životného prostredia aj jednotlivci," dodal Široký.
Podľa Greenpeace je dôležité aj zlepšovanie podmienok verejnej dopravy v mestách kvalita dopravných prostriedkov a ich bezpečnosť, budovanie vyhradených pruhov pre MHD a využívanie obnoviteľných zdrojov.
Ďalšie riešenia environmentalisti vidia v zodpovednej politike automobilových firiem, a to najmä uprednostňovaním výroby nízkoemisných vozidiel. Za potrebné tiež považujú zvyšovanie podielu elektromobilov, pri ktorých má byť splnená podmienka, že elektrická energia na pohon bude pochádzať z obnoviteľných zdrojov.
Kliknite pre zväčšenie infografiky.