BRATISLAVA. "Bude to záležať od celkovej stratégie predvolebnej kampane," povedal Milan Zeman zo Sociologického ústavu Slovenskej akadémie vied.
To, či sa menším alebo nový stranám podarí do marcových predčasných volieb do Národnej rady zmobilizovať svojich voličov, podľa sociológa záleží na tom, akými témami ich oslovia.
"Pri úplne nových subjektoch sa ešte nedá hovoriť o voličskej základni, tá sa len začína vytvárať. V prípade nových politických zoskupení na Slovensku ide o subjekty, resp. ich lídrov, ktorí sa odštiepili od väčších strán, sú to známe tváre a bude dosť záležať na tom, aký podiel voličskej základne materských strán dokáže nový subjekt pritiahnuť," myslí si Zeman.
To, či skorší termín predčasných parlamentných volieb, 10. marec 2012, nenahráva skôr väčším politickým stranám, ktoré majú početnejšiu a stabilnejšiu politickú základňu, je podľa Zemana ešte otvorené. Ťažko totiž "odhadnúť, do akej miery budú voliči veľkých politických strán znechutení súčasnou situáciou, aké budú hlavné témy predvolebnej kampane a podobne. Neznámych faktorov je celý rad, ktoré môžu mať významnejší vplyv na zisk alebo stratu etablovaných politických strán".
Z hľadiska počasia podľa sociológa môže účasť "skôr znížiť pekné slnečné počasie, keď ľudia môžu ísť na výlet alebo do záhradky". Bežné počasie nepovažuje Zeman za "nejaký významný faktor, ktorý môže zvýšiť alebo znížiť volebnú účasť. Možno extrémne poveternostné prejavy - víchrica, snehová metelica a podobne by mohli mať vplyv na volebnú účasť".