SME

Predvolebná kampaň bude o eure

Politici budú pred voľbami lákať na záchranu meny a pomoc rodine.

Strany budú hľadať zrejme iné témy ako v roku 2010.Strany budú hľadať zrejme iné témy ako v roku 2010. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Strany už začínajú mať jasno, čím chcú osloviť voličov. Vrátia sa aj k osvedčeným trvalkám.

BRATISLAVA. „Sme v kampani,“ oznámila včera po rokovaní vlády premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).

Len pár minút pred ňou volebnú kampaň ohlásil aj odchádzajúci minister práce Jozef Mihál zo SaS, ktorý sa dozvedel, že jeho daňovo­odvodová reforma končí. Začal sa podľa neho taktický boj.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nechceme odkrývať karty pred súpermi,“ povedal Mihál.

Sociálne témy

Kedy sme volili

  • 1990:
    8. a 9. júna – účasť 95,39 %

  • 1992:
    5. a 6. júna – účasť 84,20 %

  • 1994:
    30. septembra a 1. októbra – účasť 75,65 %

  • 1998:
    25. a 26. septembra – účasť 84,24 %

  • 2002:
    20. a 21. septembra – účasť 70,06 %

  • 2006:
    17. júna – účasť 54,67 %

  • 2010:
    12. júna – účasť 58,83 %

Stratégiu nechcel odhaliť ani šéf volebnej kampane Smeru v predchádzajúcich voľbách Marek Maďarič.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho stranícky kolega Robert Kaliňák prezradil, že opäť stavia na sociálne témy.

„Sústredíme sa na to, aby sme odprezentovali, že Smeru záleží na vyššej kvalite života ľudí.“

K trvalke sa vráti aj KDH, ktoré sa chce znovu venovať rodinnej politike. „Témy sú zrejmé zo situácie, v ktorej sme,“ hovorí Pavol Abrhan z KDH.

Očakáva, že vo voľbách sa bude hovoriť o ekonomickej kríze a s tým súvisiacim sociálnym napätím.

„Ukázalo sa však, že teraz po prvý raz sú v národných politikách dôležité aj európske témy, na ktorých padla aj vláda,“ povedal Abrhan, podľa ktorého sa KDH bude snažiť hovoriť o tom, že Slovensko je plnohodnotným členom eurozóny.

SDKÚ je pragmatická. „Cieľ je jasný – získať čo najviac percent. Cesty k nemu určíme tiež,“ povedal Stanislav Janiš.

SkryťVypnúť reklamu

Presnú stratégiu nemá určenú zatiaľ ani Most-Híd. Podstatnejšie ako volebné témy je podľa jeho poslanca Lászlóa Solymosa teraz presadiť životne dôležité zákony v parlamente, ako napríklad budúcoročný rozpočet.

SNS bude zima

„Tým, že nová veľká štvorka rozhodla o 10. marci, tak hlavnou témou, ktorá bude ľudí zaujímať, bude, že kedy sa skončí vykurovacie obdobie,“ povedal podpredseda SNS Rafael Rafaj.

„Neviem, o čom chcú dotyční komunikovať s občanmi, keď je veľký predpoklad, že vonku budú mínusové teploty,“ hovorí. Kampaň podľa neho nebude nijaká a zúčastnia sa na nej len médiá a vybraní politici.

Strany už overujú voľné plochy

Prípravy na kampaň sa rozbehli hneď po páde vlády. Prenesie sa najmä na internet a do médií.

BRATISLAVA. Politické strany sa rozbehli za tými, čo im majú pomôcť uspieť vo voľbách 10. marca. Už včera volali do bilbordových spoločností, či budú voľné plochy.

SkryťVypnúť reklamu

„Zisťovali, koľko je ich voľných a ako to chodí,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Nubium Ladislav Strašil. Nevie, ktoré strany sa informovali, pretože ich zastupovali agentúry. Potvrdil, že išlo o viac strán.

V období po vianociach sa inzeruje menej, začiatkom roka by ceny za bilbordy mohli byť nižšie.

Voľby budú cez prázdniny

Tentoraz čakajú politikov pri kampani náročné podmienky. Je to prvýkrát od roku 1989, čo sa parlamentná kampaň neodohráva na jar alebo v lete.

Mínusové teploty, sneh, prípadne čľapkanica nie sú ideálne na predvolebné mítingy a ovplyvniť môžu aj volebnú účasť.

Pod tú sa môžu podpísať aj jarné školské prázdniny, ktoré budú 10. marca v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji.

„Niektoré strany majú pevnejší elektorát ako druhé. To znamená, že môžu skôr profitovať zo zlého počasia, pretože lojálny volič príde a flirtujúci sa na to môže vykašľať,“ myslí si šéfka CD Creative Department Simona Bubánová.

SkryťVypnúť reklamu

Tá ako človek z reklamného biznisu verí, že konečný výber ovplyvnia aj osobné stretnutia politikov s voličom.

„Preto sa strany určite budú pokúšať čo najviac vyrážať za voličmi, a logicky, budú tam, kde ich stretnú čo najviac,“ hovorí Bubánová.

Politici sa teda nevyhnú lyžiarskym strediskám, ale ani kultúrnym domom. Tie zrejme nahradia hlavné námestia, na ktorých zvykli strany kampaňovať v lete.

Sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK si myslí, že stretnutia s občanmi budú dôležité najmä pre čerstvo založené strany. „Tí ostatní to už nepotrebujú, pretože sú dosť v médiách a sú dostatočne známi.“

Vplyv získa internet

Kampaň sa prenesie najmä do médií a ešte viac ako dosiaľ sa bude odohrávať na internete a sociálnych sieťach.

„Sociálne médiá sú obrovský fenomén,“ hovorí Bubánová, podľa ktorej však nie je isté, či ich strany dokážu využiť.

SkryťVypnúť reklamu

V predchádzajúcich voľbách stavila na internet strana SaS a dosiahla výsledok, ktorý ani sama nečakala.

„Nasledujúce kampane budú omnoho drsnejšie ako doteraz,“ predpovedá Bubánová. Situáciu okolo eurovalu, ktorá k predčasným voľbám viedla, považuje za ideálnu na zviditeľnenie strany z pohľadu marketéra.

„Spontánna pozornosť médií je totiž najefektívnejší spôsob, ako byť viditeľný.

Autor: map

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu