Strany už začínajú mať jasno, čím chcú osloviť voličov. Vrátia sa aj k osvedčeným trvalkám.
BRATISLAVA. „Sme v kampani,“ oznámila včera po rokovaní vlády premiérka Iveta Radičová (SDKÚ).
Len pár minút pred ňou volebnú kampaň ohlásil aj odchádzajúci minister práce Jozef Mihál zo SaS, ktorý sa dozvedel, že jeho daňovoodvodová reforma končí. Začal sa podľa neho taktický boj.
„Nechceme odkrývať karty pred súpermi,“ povedal Mihál.
Sociálne témy
Kedy sme volili
1990:
8. a 9. júna – účasť 95,39 %1992:
5. a 6. júna – účasť 84,20 %1994:
30. septembra a 1. októbra – účasť 75,65 %1998:
25. a 26. septembra – účasť 84,24 %2002:
20. a 21. septembra – účasť 70,06 %2006:
17. júna – účasť 54,67 %2010:
12. júna – účasť 58,83 %
Stratégiu nechcel odhaliť ani šéf volebnej kampane Smeru v predchádzajúcich voľbách Marek Maďarič.
Jeho stranícky kolega Robert Kaliňák prezradil, že opäť stavia na sociálne témy.
„Sústredíme sa na to, aby sme odprezentovali, že Smeru záleží na vyššej kvalite života ľudí.“
K trvalke sa vráti aj KDH, ktoré sa chce znovu venovať rodinnej politike. „Témy sú zrejmé zo situácie, v ktorej sme,“ hovorí Pavol Abrhan z KDH.
Očakáva, že vo voľbách sa bude hovoriť o ekonomickej kríze a s tým súvisiacim sociálnym napätím.
„Ukázalo sa však, že teraz po prvý raz sú v národných politikách dôležité aj európske témy, na ktorých padla aj vláda,“ povedal Abrhan, podľa ktorého sa KDH bude snažiť hovoriť o tom, že Slovensko je plnohodnotným členom eurozóny.
SDKÚ je pragmatická. „Cieľ je jasný – získať čo najviac percent. Cesty k nemu určíme tiež,“ povedal Stanislav Janiš.
Presnú stratégiu nemá určenú zatiaľ ani Most-Híd. Podstatnejšie ako volebné témy je podľa jeho poslanca Lászlóa Solymosa teraz presadiť životne dôležité zákony v parlamente, ako napríklad budúcoročný rozpočet.
SNS bude zima
„Tým, že nová veľká štvorka rozhodla o 10. marci, tak hlavnou témou, ktorá bude ľudí zaujímať, bude, že kedy sa skončí vykurovacie obdobie,“ povedal podpredseda SNS Rafael Rafaj.
„Neviem, o čom chcú dotyční komunikovať s občanmi, keď je veľký predpoklad, že vonku budú mínusové teploty,“ hovorí. Kampaň podľa neho nebude nijaká a zúčastnia sa na nej len médiá a vybraní politici.
Strany už overujú voľné plochy
Prípravy na kampaň sa rozbehli hneď po páde vlády. Prenesie sa najmä na internet a do médií.
BRATISLAVA. Politické strany sa rozbehli za tými, čo im majú pomôcť uspieť vo voľbách 10. marca. Už včera volali do bilbordových spoločností, či budú voľné plochy.
„Zisťovali, koľko je ich voľných a ako to chodí,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Nubium Ladislav Strašil. Nevie, ktoré strany sa informovali, pretože ich zastupovali agentúry. Potvrdil, že išlo o viac strán.
V období po vianociach sa inzeruje menej, začiatkom roka by ceny za bilbordy mohli byť nižšie.
Voľby budú cez prázdniny
Tentoraz čakajú politikov pri kampani náročné podmienky. Je to prvýkrát od roku 1989, čo sa parlamentná kampaň neodohráva na jar alebo v lete.
Mínusové teploty, sneh, prípadne čľapkanica nie sú ideálne na predvolebné mítingy a ovplyvniť môžu aj volebnú účasť.
Pod tú sa môžu podpísať aj jarné školské prázdniny, ktoré budú 10. marca v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji.
„Niektoré strany majú pevnejší elektorát ako druhé. To znamená, že môžu skôr profitovať zo zlého počasia, pretože lojálny volič príde a flirtujúci sa na to môže vykašľať,“ myslí si šéfka CD Creative Department Simona Bubánová.
Tá ako človek z reklamného biznisu verí, že konečný výber ovplyvnia aj osobné stretnutia politikov s voličom.
„Preto sa strany určite budú pokúšať čo najviac vyrážať za voličmi, a logicky, budú tam, kde ich stretnú čo najviac,“ hovorí Bubánová.
Politici sa teda nevyhnú lyžiarskym strediskám, ale ani kultúrnym domom. Tie zrejme nahradia hlavné námestia, na ktorých zvykli strany kampaňovať v lete.
Sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK si myslí, že stretnutia s občanmi budú dôležité najmä pre čerstvo založené strany. „Tí ostatní to už nepotrebujú, pretože sú dosť v médiách a sú dostatočne známi.“
Vplyv získa internet
Kampaň sa prenesie najmä do médií a ešte viac ako dosiaľ sa bude odohrávať na internete a sociálnych sieťach.
„Sociálne médiá sú obrovský fenomén,“ hovorí Bubánová, podľa ktorej však nie je isté, či ich strany dokážu využiť.
V predchádzajúcich voľbách stavila na internet strana SaS a dosiahla výsledok, ktorý ani sama nečakala.
„Nasledujúce kampane budú omnoho drsnejšie ako doteraz,“ predpovedá Bubánová. Situáciu okolo eurovalu, ktorá k predčasným voľbám viedla, považuje za ideálnu na zviditeľnenie strany z pohľadu marketéra.
„Spontánna pozornosť médií je totiž najefektívnejší spôsob, ako byť viditeľný.
Autor: map

Beata
Balogová
