SME

Od tragickej smrti ôsmich slovenských lodníkov uplynulo 15 rokov

Pred 15 rokmi sa stala na rakúskej časti Dunaja jedna najväčšia z vodných tragédii na tomto európskom veľtoku, ktorá stála vtedy životy ôsmich lodníkov námorníkov tlačného remorkéru Ďumbier.

BRATISLAVA. Pred 15 rokmi sa stala na rakúskej časti Dunaja jedna najväčšia z vodných tragédii na tomto európskom veľtoku, ktorá stála vtedy životy ôsmich slovenských lodníkov tlačného remorkéru Ďumbier.

Večer roku 1996 22 októbra krátko pred 20.00 h sa na Dunaji neďaleko elektrárne vo Viedni-Freudenau potopil tlačný remorkér Ďumbier bývalej Slovenskej plavby dunajskej s jedným tlačným člnom. Na palube bolo vtedy deväť lodníkov, z ktorých sa jedného podarilo zachrániť, osem zahynulo. Vtedajšia Slovenská plavba a prístavy a.s. Bratislava o pár rokov nato zažalovali na Krajinskom súde vo Viedni Rakúsku republiku a na viedenskom Okresnom obchodnom súde vtedajší Donaukraftwerk, A.G. (súčasný Verbund-Austrian Hydropower A.G.) za zapríčinenie havárie remorkéra Ďumbier.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Boli to veľmi ťažké a zložité pojednávania a najmä bola to veľmi veľká tragédia. Rakúska strana sa snažila zvaliť vinu na slovenskú posádku remorkéra, čo však ani rakúske súdy nepreukázali," spomenul si dnes v rozhovore pre TASR vtedajší právny zástupca slovenskej strany advokát Peter Volko. V ten večer boli na Dunaji mimoriadne zlé nepriaznivé poveternostné podmienky a krátko predtým sa dostala do takmer podobnej situácie slovenská osádka lode remorkéra Liptov.

"Príbuzní obetí síce boli odškodnení, nie až v takej výške ako sa očakávalo. Nič však nenahradí ľudský život a nič nenahradí smrť živiteľov rodín. Išlo o najväčšiu tragédiu na Dunaji," zdôraznil dnes smutným hlasom advokát Volko.

V apríli 2000 Na Krajinskom súde vo Viedni prebehlo prvé pojednávanie v prípade žaloby a.s. Slovenská plavba a prístavy (SPaP) a anglickej poisťovne The Standard proti Rakúskej republike. V spore išlo o nároky týchto dvoch spoločností na škody, ktoré im spôsobila havária tlačného remorkéra Ďumbier na vodnom diele Freudenau. Následne v januári 2002 odhalili pamätnú tabuľu ôsmim slovenským lodníkom, ktorí zahynuli počas tragickej nehody remorkéra Ďumbier na vodnom diele Freudenau pri Viedni.

SkryťVypnúť reklamu

V máji 2002 sa dohodou medzi zúčastnenými stranami skončila kauza havárie remorkéra Ďumbier. Žalované strany - Rakúska republika a akciová spoločnosť Verbund-Austrian Hydropower vyplatili poškodeným spolu približne 2,954 milióna eur. Z tejto sumy dostala anglická poisťovňa The Standard Stemship Owner 40,6 percent, Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava 36,1 percenta, pozostalí 12,1 percenta a holandské poisťovacie spoločnosti 11,2 percenta. Skončil sa tak súdny spor vo Viedni, aj súdny spor, ktorý viedli v Bratislave pozostalí proti SPaP, a.s.

Po policajnom šetrení a príprave dôkazov a podkladov sa začalo predtým 36 občiansko-právnych sporov vo Viedni a čiastočne i v Bratislave v súhrnnej hodnote takmer 100 miliónov bývalých rakúskych šilingov. To predstavovalo vtedy jeden z najväčších prípadov v právnej praxi v posledných rokoch. Povedal pred 12 rokmi pre TASR Volko.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský advokát koordinoval a usmerňoval tím ôsmich anglických, nemeckých, rakúskych a slovenských advokátov a spolupracoval s početnou skupinou znalcov z týchto krajín. Ukončenie konaní o nárokoch sa neuskutočňovalo podľa jeho vtedajšieho vyjadrenia formou súdneho alebo mimosúdneho zmieru, ale univerzálnym vyrovnaním všetkých nárokov. Slovenská strana zohľadnila aj neúnosnosť ďalších vysokých nákladov a nevýhodnosť trvania sporov, najmä pre pozostalých po ôsmich obetiach havárie.

K tragickému nešťastiu došlo 22. októbra 1996 krátko pred ôsmou hodinou večer po tom, ako tlačný remorkér Ďumbier s loďou naloženou 750 tonami kostnej múčky minul dráhu do plavebnej komory a silný prúd ho zahnal k prepúšťacím splavom na reguláciu vody. Tam sa loď s nákladom zachytila na múroch druhej a tretej hate, zatiaľ čo remorkér s posádkou stiahol prúd cez štvrtú hať. Len jednému členovi slovenskej posádky sa nešťastie podarilo prežiť. Bezprostredne pred tragédiou Ďumbiera mala kolíziu v rovnakom úseku Dunaja ďalšia slovenská loď, remorkér Liptov. Celé súdne pojednávania zaznamenal len jediný agentúrny slovenský novinár.

Rakúsko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 312
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 907
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 385
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu