
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
ateľa neustále vzďaľuje.
Kľúčové problémy
To, čo trápi slovenský internet, je ľahko definovateľné. Je to jeho vysoká cena, spôsobujúca veľmi nízke rozšírenie internetu v domácnostiach. Na tento problém nás upozorňuje aj Európska únia správou zverejnenou na ministerskej konferencii kandidátskych krajín v Ľubľane, ktorá porovnávala trinásť krajín kandidujúcich na vstup do EÚ. Podľa nej vysoké ceny internetu spôsobujú výrazné zaostávanie v počte domácností pripojených na internet. Nielen v tomto ukazovateli, ale aj pri cene za internetové pripojenie v prepočte na kúpnu silu obyvateľov sa Slovensko umiestnilo na dvanástom mieste, vždy pred posledným Lotyšskom. V počte verejných miest s možnosťou prístupu na internet je Slovensko na poslednom mieste. Zo správy pritom vyplýva, že celkový počet používateľov internetu je porovnateľný s okolitými krajinami.
Koľko teda platíme?
Cenu internetu neustále zvyšuje monopolný poskytovateľ telekomunikačných služieb - v našom prípade Slovenské telekomunikácie, a. s. (ST). V silnej prevádzke platíme za hodinu internetu skoro 60 Sk, čo je druhá najvyššia cena spomedzi kandidujúcich krajín do EÚ. Hodina pripojenia na internet cez telefónnu linku stojí v silnej prevádzke viac, ako je priemerná hodinová mzda na Slovensku. A v slabej prevádzke? Pred vyše rokom sme platili za hodinu internetu cez víkend 18 Sk. Od 1. júla 2001 sa cena zvýšila na 21 Sk, od 1. januára hodina internetu zdražela na 24 Sk a od 1. augusta zdražie až na 30 Sk. Ide teda o vyše 66-percentné zdraženie v priebehu trinástich mesiacov. Slovenský surfer si jednoducho takéto vysoké ceny za pripojenie dovoliť nemôže a prestane ho využívať. Zaujímavé je sledovať vývoj výšky mesačného poplatku za používanie telefónnej linky. Aj bez toho, aby ste linku vôbec používali, platíte. Do 30. júna 2001 bol tento poplatok 208 Sk, do 31. júla 2002 245 Sk a od 1. augusta 2002 bude 306 Sk. Ide teda o skoro 50-percentný nárast. Monopol UPC je v porovnaní s monopolom ST len slabý odvar.
Hlavný vinník
Je to práve vláda SR, ktorá sa nečinne prizerá tomu, ako sa nedodržuje medzinárodný plán eEurope+, ku ktorému sa Slovensko zaviazalo a ktorý kladie na prvé miesto lacný a prístupný internet pre všetkých. K tejto problematike sa vyjadril aj Mikuláš Dzurinda, keď na tlačovej besede SDKÚ v januári tohto roku vyhlásil, že „ceny za internetové pripojenie v tomto roku rastú dramaticky a zasadím sa za ich zníženie“. Odvtedy sme iba svedkami všeobecných fráz podpory informačnej spoločnosti a nedočkali sme sa ešte nijakého riešenia.
Riešenia
To, čo na Slovensku v tomto smere chýba, je vôľa a, pravdaže, z toho vyplývajúca cesta. Medzi hlavné riešenia problémov internetizácie patrí zníženie ceny internetu pre domácnosti formou dohliadania na dodržiavanie zákonných povinností Telekomunikačného úradu a zabezpečenie nezávislosti tohto úradu. Keď sa stane Telekomunikačný úrad nezávislý, zabezpečí to skutočnú konkurenciu na telekomunikačnom trhu aj formou regulácie trhu. Výrazne pomôže aj zníženie hodnoty DPH na výpočtovú techniku a internetové služby či znásobenie dotácie pre projekt Infovek na nákup počítačov a zabezpečenie pripojenia k internetu.
Dôvody na reguláciu trhu
Regulačné opatrenia zabezpečia fair play pre všetkých účastníkov telekomunikačného trhu. Vytvorenie rovnoprávneho prostredia znamená, že sa nebude konkurovať cenou, ale kvalitou služieb. Monopolný poskytovateľ telekomunikačných služieb bude poskytovať svoje služby ostatným operátorom za regulované ceny, ktoré nebudú nižšie ako jeho náklady. Rovnako zabezpečia, aby si dominantný operátor nemohol účtovať za svoje služby neoprávnené náklady. Bývalé monopoly majú prirodzenú tendenciu zabraňovať vstupu nových poskytovateľov na trh, napr. aj cenami. Neregulovaná cena by mohla zahŕňať neúmerne vysokú maržu a pôsobiť demotivujúco pre nových poskytovateľov.
Regulačný orgán
Silný regulačný orgán je prvým predpokladom úspešného fungovania trhu - výborným príkladom je v súčasnosti Veľká Británia. K zníženiu cien v Británii znížením ceny základného poplatku za službu a DSL na polovicu došlo z podnetu Britského telekomunikačného úradu. Toto zníženie má pozitívny vplyv nielen na zákazníka. Nárast predaja a DSL pripojení o 400 percent je toho dôkazom. Prečo to nefunguje takto aj na Slovensku? Súčasný zákon totiž neumožňuje sledovať náklady monopolného operátora, do tzv. regulovaného koša cien (price cap) nepatria ceny za internet a zákon o primeraných cenách nie je aplikovateľný. Pravdaže, sú tu ešte ďalšie dôvody, ktoré môže (ale aj nemusí) zmazať nová vláda.
Cena internetu pre Slovensko
Prínos internetu je hlavne v jeho vzdelávacej funkcii, a preto ďalšie zvyšovanie cien v spoločnosti zanechá dlhodobé následky. Investícia do informačnej spoločnosti je obrovskou devízou štátu, ktorá sa mnohonásobne vráti mnohými spôsobmi, ale predovšetkým v hodnote vzdelania všetkých generácií. Treba myslieť aj na to, že internet využívajú hlavne mladí ľudia, ktorí sú pre štát najlepšou investíciou, a pokiaľ sa im nevytvoria podmienky na rozvoj, odchádzajú. Pokiaľ sa nevytvoria lepšie podmienky hlavne v oblasti prístupu na internet - teda prístupu k informáciám, vzdelávaniu, obávajme sa, že Slovensko zostane práve bez nich.
Naším cieľom by malo byť približovanie Slovenskej republiky k modernej Európe. Prístup k informáciám, a teda aj možnostiam v školách, v úradoch, ale aj v domácnostiach musí byť samozrejmosťou vyspelej demokratickej spoločnosti a jej zaslúženého miesta vo vyspelej Európe. Internet sa stal pre domácnosť pridrahým luxusom a nebol by som vôbec proti, keby sa predvolebná kampaň niesla v duchu podpory informatizácie tejto krajiny.
Autor: PETER POLAKOVIČ(Autor je prezidentom občianskeho združenia Internet pre všetkých)