SME

Na trhu sa objavil nový tovar, politika

BRATISLAVA – Zápas o hlasy voličov je iný ako pred minulými voľbami. Už nehovoria ani tak o ideách, správajú sa skôr, akoby ponúkali tovar. Ich kampaň sa podobá reklame – voličom ponúkajú súťaž o počítač, cestu okolo sveta či kreslo v parlamente. T

BRATISLAVA – Zápas o hlasy voličov je iný ako pred minulými voľbami. Už nehovoria ani tak o ideách, správajú sa skôr, akoby ponúkali tovar. Ich kampaň sa podobá reklame – voličom ponúkajú súťaž o počítač, cestu okolo sveta či kreslo v parlamente. Tvrdia, že ide o takzvanú imidžovú kampaň a vstúpili do nej najmä nové strany – Smer, ANO a SDKÚ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienky sa z kampane vytrácajú. Český politológ Jiří Pehe hovorí, že za kampaňou bez ideí môže stáť populizmus. „Čím menej obsahu je v kampani, tým viac je svojou podstatou populistická,“ myslí si Pehe. Hovorí, že takmer všetkým stredoeurópskym stranám bráni v nápaditejšej a výraznejšej kampani aj to, že majú spoločnú agendu: vstup do Európskej únie. Podľa Peheho si preto nemôžu dovoliť výraznejší názorový rozdiel.

SkryťVypnúť reklamu

Odborník na reklamu Michal Ruttkay tvrdí, že volebná kampaň je v podstate klasická reklamná kampaň. „Keď to však porovnáte napríklad s reklamnou na Coca-Colu, tak tá má jednu výhodu: je to hmatateľný produkt, spotrebitelia ho poznajú. Politická myšlienka je naozaj niečo vo vzduchu, čo sa nedá uchopiť.“ Ľudia sa podľa neho veľmi ťažko orientujú v hodnotách a rozhodujú sa na základe sympatií a pocitov. Myslí si preto, že strany zareagovali veľmi citlivo. „Vybrali si správne nástroje.“ Ale súťažiam, ako má SDKÚ či ANO, Ruttkay príliš neverí. „Ja si myslím, že takáto lotéria nebude veľmi úspešná.“

Podľa prieskumu Inštitútu pre verejné otázky ľudia rešpektujú najmä taký typ kampane, ktorý súvisí s ich vlastným rozhodnutím zúčastniť sa na nej. To sú mítingy, diskusné stoly politikov v médiách. Naopak, najviac je odmietaná kampaň založená na priamom kontakte, ako je osobný list, telefonovanie, zaslanie SMS-správy, návšteva doma. „Sú to všetko formy vnímané ako zásah do súkromia. To ale neznamená, že nemusí ísť o účinnú metódu,“ povedal sociológ Marián Velšic.

SkryťVypnúť reklamu

Sociológ Marián Velšic hovorí, že v porovnaní so všetkými doterajšími kampaňami sa na Slovensku oveľa viac kladie dôraz na marketing politických strán. Za dôležitý však považuje aj spôsob, ako sa vyjadria hodnoty, ktoré strany vyznávajú.

Reklamné agentúry, ktoré pripravujú stranám kampaň, vždy nerozlišujú skutočnosť, že predávať jogurty a politické strany sú dve odlišné činnosti, myslí si Velšic. Oslovovanie voličov je zložitejšie ako osloviť zákazníkov. „Voliči sú nestabilnejší, na jednu a tú istú vec nereagujú v rôznych časových okamihoch rovnako.“

Velšic hovorí, že SDKÚ, ANO a Smer zápasia aj o mladších voličov a tí sú ochotní akceptovať aj oslovenie prostredníctvom rôznych súťaží. „Navyše, môžu sa do nich zapojiť dobrovoľne a nepociťujú to ako obťažovanie,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Nenápadnú predvolebnú kampaň zatiaľ vedú KDH, SMK a HZDS. Súvisí to aj s tým, že majú stabilnejšiu voličskú základňu. Mečiarovo HZDS sa predstaví s billbordmi od začiatku augusta a SMK ešte neskôr. „My máme kampaň štyri roky. všetci poslanci a vedenie strany chodia za voličmi nielen mesiac pred voľbami,“ povedal poslanec Gyula Bárdos z SMK.

(sp, miš)

Viac v rubrike VOĽBY 2002
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 034
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 517
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 494
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 922
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 546
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 843
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 632
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Dávid Hancko (vľavo), Giorgos Vagiannidis a brankár Christos Mandas počas prípravného zápasu Grécko - Slovensko.

Druhý polčas sa mi nepáčil, musíme na tom popracovať, zhodnotil tréner Slovenska.


a 1 ďalší
Lilli Taggerová sa raduje z výhry vo finále dvojhry junioriek na Roland Garros 2025.

Vo štvorhre sa so slovenskou tenistkou dostala do štvrťfinále.


Lukáš Kubiš v drese Unibet Tietema Rockets.

Z víťazstva sa tešil Svrčekov tímový kolega.


Hráč Španielska Nico Williams sa raduje z gólu proti Francúzsku.

Pozrite si TV program zápasu o bronz a finále Ligy národov. Kde sledovať zápasy?


SkryťZatvoriť reklamu