PREDVOLEBNÁ KAMPAŇ SA STÁVA IBA REKLAMOU BEZ POSOLSTVA A OBSAHU

Na trhu sa objavil nový tovar, politika

BRATISLAVA – Zápas o hlasy voličov je iný ako pred minulými voľbami. Už nehovoria ani tak o ideách, správajú sa skôr, akoby ponúkali tovar. Ich kampaň sa podobá reklame – voličom ponúkajú súťaž o počítač, cestu okolo sveta či kreslo v parlamente. T

BRATISLAVA – Zápas o hlasy voličov je iný ako pred minulými voľbami. Už nehovoria ani tak o ideách, správajú sa skôr, akoby ponúkali tovar. Ich kampaň sa podobá reklame – voličom ponúkajú súťaž o počítač, cestu okolo sveta či kreslo v parlamente. Tvrdia, že ide o takzvanú imidžovú kampaň a vstúpili do nej najmä nové strany – Smer, ANO a SDKÚ.

Myšlienky sa z kampane vytrácajú. Český politológ Jiří Pehe hovorí, že za kampaňou bez ideí môže stáť populizmus. „Čím menej obsahu je v kampani, tým viac je svojou podstatou populistická,“ myslí si Pehe. Hovorí, že takmer všetkým stredoeurópskym stranám bráni v nápaditejšej a výraznejšej kampani aj to, že majú spoločnú agendu: vstup do Európskej únie. Podľa Peheho si preto nemôžu dovoliť výraznejší názorový rozdiel.

Odborník na reklamu Michal Ruttkay tvrdí, že volebná kampaň je v podstate klasická reklamná kampaň. „Keď to však porovnáte napríklad s reklamnou na Coca-Colu, tak tá má jednu výhodu: je to hmatateľný produkt, spotrebitelia ho poznajú. Politická myšlienka je naozaj niečo vo vzduchu, čo sa nedá uchopiť.“ Ľudia sa podľa neho veľmi ťažko orientujú v hodnotách a rozhodujú sa na základe sympatií a pocitov. Myslí si preto, že strany zareagovali veľmi citlivo. „Vybrali si správne nástroje.“ Ale súťažiam, ako má SDKÚ či ANO, Ruttkay príliš neverí. „Ja si myslím, že takáto lotéria nebude veľmi úspešná.“

Podľa prieskumu Inštitútu pre verejné otázky ľudia rešpektujú najmä taký typ kampane, ktorý súvisí s ich vlastným rozhodnutím zúčastniť sa na nej. To sú mítingy, diskusné stoly politikov v médiách. Naopak, najviac je odmietaná kampaň založená na priamom kontakte, ako je osobný list, telefonovanie, zaslanie SMS-správy, návšteva doma. „Sú to všetko formy vnímané ako zásah do súkromia. To ale neznamená, že nemusí ísť o účinnú metódu,“ povedal sociológ Marián Velšic.

Sociológ Marián Velšic hovorí, že v porovnaní so všetkými doterajšími kampaňami sa na Slovensku oveľa viac kladie dôraz na marketing politických strán. Za dôležitý však považuje aj spôsob, ako sa vyjadria hodnoty, ktoré strany vyznávajú.

Reklamné agentúry, ktoré pripravujú stranám kampaň, vždy nerozlišujú skutočnosť, že predávať jogurty a politické strany sú dve odlišné činnosti, myslí si Velšic. Oslovovanie voličov je zložitejšie ako osloviť zákazníkov. „Voliči sú nestabilnejší, na jednu a tú istú vec nereagujú v rôznych časových okamihoch rovnako.“

Velšic hovorí, že SDKÚ, ANO a Smer zápasia aj o mladších voličov a tí sú ochotní akceptovať aj oslovenie prostredníctvom rôznych súťaží. „Navyše, môžu sa do nich zapojiť dobrovoľne a nepociťujú to ako obťažovanie,“ povedal.

Nenápadnú predvolebnú kampaň zatiaľ vedú KDH, SMK a HZDS. Súvisí to aj s tým, že majú stabilnejšiu voličskú základňu. Mečiarovo HZDS sa predstaví s billbordmi od začiatku augusta a SMK ešte neskôr. „My máme kampaň štyri roky. všetci poslanci a vedenie strany chodia za voličmi nielen mesiac pred voľbami,“ povedal poslanec Gyula Bárdos z SMK.

(sp, miš)

Viac v rubrike VOĽBY 2002

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 692
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 10 657
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 192
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 755
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 286
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 604
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 530
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 403
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 253
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 851

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne. Príbeh najlepšieho cyklistu planéty.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Domov

Slovenčinu by sa podľa Ravasza mali deti z menšín učiť ako druhý jazyk

Most-Híd už pred rokmi žiadal, aby sa slovenčina v maďarských školách učila ako cudzí jazyk.

Domov

Študenti pripravili na pondelok tretí protikorupčný pochod

Organizátori pozvali aj premiéra Roberta Fica. Vodiči musia rátať s obmedzeniami.

Domov

Aké stíhačky môže kúpiť Slovensko a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16. Analytik by radšej bral menej kusov, ale modernejších lietadiel