Opustené železničné trate sa možno zmenia na cyklotrasy

Premenu železničných trás považuje minister Figeľ za spôsob, ako za relatívne málo peňazí vytvoriť zaujímavé infraštruktúrne projekty.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Opustené železničné trate by sa v budúcnosti mohli premeniť na cyklotrasy. Povedal to minister dopravy Ján Figeľ na brífingu po stretnutí s aktivistami z občianskeho združenia Cyklokoalícia.

Premenu nevyužívaných koľajníc považuje za jednu z možností rozvoja cyklodopravy a cykloturizmu na Slovensku, čo aj v niektorých individuálnych projektoch realizuje.

"Z hľadiska súčasných trás, ktoré budú konvertované, alebo by mohli poslúžiť pre spojenie medzi cyklodopravou a železničnou dopravou, za také trate pri Bratislave môžeme považovať Kvetoslavov-Šamorín, Komárno-Kolárovo, Devínske jazero-Stupava, alebo pri Piešťanoch trať Piešťany-Vrbové," povedal Figeľ.

Premenu opustených železničných trás považuje Figeľ za spôsob, ako za relatívne málo peňazí vytvoriť zaujímavé infraštruktúrne projekty.

Musí sa zmeniť zákon

Opatrenie si však vyžiada zmenu legislatívy i rozpočtu. Rezort dopravy sa spolieha na eurofondy.

"Som presvedčený, že napríklad rokovania o budúcom finančnom rámci, ktorý sa začne od roku 2014, ale ktorého podmienky budú definované už v jeseni tohto roku, je možné vytvoriť priestor aj pre silné financovanie takýto budúcich zámerov," konštatoval Figeľ.

Národnú stratégiu pre rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku má do jari 2012 vypracovať Výskumný ústav dopravný v Žiline.

"Zadefinujú sa základné východiská, momentálny stav, ciele a nástroje pre realizáciu modernej cyklodopravy a samozrejme, cykloturizmu," poznamenal Figeľ.

Tomáš Peciar z OZ Cyklokoalície pri rokovaní na ministerstve zastupoval viaceré cyklistické združenia, stretnutie považuje za zásadné.

"Momentálnym trendom v celej Európe je rozvoj cyklodopravy na úkor individuálnej automobilovej dopravy, čiže si asi uvedomujeme, že chceme byť ekologickejší, zdravší," poznamenal Peciar.

Podľa jeho slov aktivisti na pôde ministerstva našli riešenia aj pre projekty, ktoré podporia jazdu do práce na bicykli, napríklad zlepšením podmienok v spolupráci so železnicami.

V zmenu súčasnej situácie verí aj Zora Paulíniová z OZ Cyklokoalícia.

"Chodím so svojím synom po meste na bicykli a zatiaľ je to skôr riskovanie jeho života a môjho zdravia. Dúfam, že strategické kroky, ktoré teraz navrhlo a aj zrealizuje ministerstvo dopravy, sa odrazia na bezpečnosti, a to aj v iných mestách," povedala Paulíniová.

Vo svete vedú Španieli

S premenou nevyužívaných železníc na cyklotrate majú skúsenosti najmä na Americkom kontinente. Rovnako majú tieto trate k dispozícii aj cyklisti v Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Belgicku, Nemecku či Portugalsku.

V najväčšom rozsahu sa transformácia železníc uskutočnila v USA, kde takouto formou od 60. rokov 20. storočia vzniklo viac než 20-tisíc kilometrov cyklistických chodníkov.

V Európe vyniká Španielsko, kde ku koncu roku 2010 evidovali takmer dvetisíc kilometrov tratí, postavených na starých koľajniciach.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 797
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 602
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 340
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 140
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 587
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 586
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 245
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 995
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 785
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 724

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Exministri SNS z nástenkového tendra sa postavia pred súd

Termín pojednávania vytýčili na budúci týždeň.

Meteorológovia ani hygienici zvýšenú radiáciu nezaznamenali

Namerané hodnoty v niektorých európskych krajinách boli nízke, na hranici detekčného limitu.

Slovensko každoročne navýši výdavky na rozvojovú pomoc, hovorí Lajčák

Udržateľnosť projektov je podľa šéfa diplomacie v Južnom Sudáne veľmi nízka pre našu neprítomnosť.

Šéfku bytovej mafie Znamenákovú poslali za mreže na 25 rokov

Najvyšší súd rozhodoval v prípade úkladnej vraždy majiteľa domu v bratislavskom Prievoze Viliama Andrášika.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop