BRATISLAVA. Ministerstvo obrany uzavrelo zmluvu o možnom nákupe až 287 kusov nákladných áut Aktis a MAN do konca roka 2017 napriek tomu, že k jej konečnému podpisu došlo 28. októbra – šestnásť dní po páde vlády.
Zmluva „o budúcich dodávkach“ s firmou Tanax Trucks sa týka nákladných áut Aktis, ktorých má armáda už zhruba deväťdesiat. Do konca roka 2017 predpokladá nákup ďalších 192 kusov.
Druhá zmluva s tou istou firmou sa týka kúpy do 95 áut vojenskej divízie značky MAN, ktorej je Tanax Trucks výhradným zástupcom na Slovensku.
V zmluve neboli sumy, za ktoré mal štát autá nakupovať. Nebola v nej však ani povinnosť ich kúpiť v uvedenom počte. Aktisy kupujeme približne za 190tisíc eur za kus, takže mohlo ísť o zákazky za desiatky miliónov eur.
Armáda si už zvykla
Keďže ide o vojenský materiál, ministerstvo naň nemuselo robiť bežné verejné obstarávanie. Minister obrany Ľubomír Galko (SaS) po voľbách tvrdil, že pokiaľ to bude možné, obstarávať bude cez štandardné tendre.
Armáda
Čo chceli kúpiť
- do 192 nákladných vozidiel typu Aktis, jedno takéto auto armáda nakupuje približne za 190tisíc eur,
-
od rovnakej firmy chceli nakúpiť až 95 áut značky MAN.
Vojaci argumentujú, že Aktis už majú, je za dobrú cenu, šoféri sú naň vycvičení a sú s ním dlhodobo spokojní. Navyše ide o typ, ktorý má veľa súčiastok zhodných s nákladiakmi MAN, ktoré používa osemnásť krajín NATO. V prípade ich vyslania do zahraničných misií by neboli odkázaní len na náš servis.
Tanax Trucks je firma z bývalého portfólia podnikateľa Jozefa Majského. Zákazku na autá pre armádu dostala bez súťaže ešte za druhej vlády Vladimíra Mečiara.
Tatra by ponuku poslala
Česká konkurencia Tanax Trucks – automobilka Tatra – o predĺžení zmluvy nevedela. „Určite by sme sa prihlásili. Máme také vozidlo. Dodávali sme ho Armáde Českej republiky,“ povedal SME Pavel Štefka, šéf divízie obranných programov a bývalý šéf českého generálneho štábu. „Ani neviem, že niečo také bolo,“ povedal o predĺžení zákazky pre Tanax Trucks.
Zmluva sa nepáčila Martinovi Fedorovi z SDKÚ, ktorý bol ministrom od roku 2006 do predčasných volieb.
„V roku 2006 vláda nebola odvolaná. Napriek tomu som vtedy rozhodol, aby sa nezačínal žiadny nový obstarávací projekt a nepodpisovali sa žiadne zmluvy,“ povedal Fedor.
Galko zmluvy zrušil
„Napriek tomu, že na vývoji týchto vozidiel sa ministerstvo dlhé roky podieľalo, autá sú zabehnuté v armáde, vojaci sú s nimi spokojní a opakovane ich žiadajú kúpiť, pretože pomáhaju pri živelných pohromách, povodniach a zachraňovaní ľudských životov, pre pokoj v dome som nariadil tieto zmluvy zrušiť,“ odpísal minister Galko, keď sa o zmluvy začalo zaujímať SME.
Galko tiež nariadil, aby „vzhľadom na súčasnú politickú situáciu“, ministerstvo prehodnotilo možnosť, že každá ďalšia zmluva bude môcť byť uzatvorená maximálne na dvanásť mesiacov, s výnimkou súťaží, ktoré už prebiehajú.
FOTO: tanaxtracks.sk

Beata
Balogová
