BRATISLAVA. Po žiakoch deviateho ročníka základných škôl chce rezort začať testovať aj piatakov. Ich vedomosti bude naostro a celoplošne overovať od školského roka 2012/2013. Koncom školského roka 2011/2012 plánujú projekt vyskúšať pilotne, a to na 2 600 štvrtákoch, ktorých vedomosti by už mali byť na požadovanej úrovni testov.
"Chceme, aby testy čo najpresnejšie zodpovedali schopnostiam štvrtáka. Pilotné testovanie sa totiž uskutoční na konci školského roka, ale ostré v roku 2013 bude na jeho začiatku," povedala agentúre SITA riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská. Žiakov z vybranej reprezentatívnej vzorky 90 základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským aj maďarským čaká testovanie priebežne v máji a júni 2012.
Oficiálne testovanie má byť v októbri, respektíve novembri 2013. Podobne ako deviataci, aj štvrtáci a perspektívne piataci budú písať testy z matematiky, slovenského jazyka a literatúry a na školách s vyučovacím jazykom maďarským aj z maďarského jazyka a literatúry.
Kanovská hovorí, že testovanie i mladších žiakov je potrebné najmä po zavedení obsahovej reformy vzdelávania, vďaka ktorej školy získali viac slobody pri tvorbe učiva. Štát zadáva len 60 percent povinného učiva, o zvyšku môžu rozhodovať školy. "Školy majú na jednej strane väčšiu samostatnosť a slobodu, na strane druhej má ministerstvo školstva právo i povinnosť overovať a monitorovať, či sú tieto všeobecné kritériá a požiadavky kladené na žiakov na výstupe z 1. a 2. stupňa vzdelávania na ZŠ aj reálne napĺňané," vysvetlila Kanovská. Prostredníctvom Testovania 9 štát monitoruje vedomosti školákov pri výstupe zo základnej školy, externá maturita zas mapuje úroveň vedomostí po skončení stredoškolského vzdelávania. "Po zavedení testovania aj po ukončení 1. stupňa vzdelávania ZŠ budú môcť byť tieto výsledky meraní žiakov navzájom komplexne prepájané," tvrdí Kanovská.
Cieľom testovania je zistiť, ako kvalitne vyučujú školy žiakov na prvom stupni a pripravujú ich na prechod do ďalšieho vzdelávacieho stupňa ZŠ. Výsledky testovania majú slúžiť aj samotným žiakom, aby sa vedeli porovnať s ostatnými rovesníkmi na celom Slovensku.
"V neskoršom období svojho štúdia každý žiak dostane aj výsledok z testov v deviatom ročníku a v externej maturite," povedala Kanovská. NÚCEM plánuje tieto výsledky po štyroch rokoch prepájať tak, že žiak dostane svoj individuálny graf úspešnosti získaný na základe vstupno-výstupných testov ako piatak a deviatak, a potom ako maturant. Škola zas dostane informáciu o tom, akou mierou prispela k rozvinutiu zručností a kľúčových kompetencií svojich žiakov v čase. Generálna skúška v roku 2013 prinesie podľa Kanovskej len orientačné informácie.
Proti testovaniu detí v príliš mladom veku sa kriticky ozývajú niektorí odborníci. NÚCEM preto v pilotnom testovaní overuje aj časovú náročnosť testov, a to aj s prihliadnutím napríklad na hendikepovaných žiakov. "Určite si dáme pozor na to, aby sa testovanie nestalo strašiakom, naopak, má školám a žiakom pomôcť napredovať a zlepšovať sa," upozorňuje Kanovská. Zostavovatelia testov budú vychádzať z dlhoročných skúseností z medzinárodných meraní vedomostí ako IEA PIRLS či TIMSS pre žiakov štvrtého ročníka ZŠ. Viac ako o faktoch by mali byť testy o schopnosti žiakov uplatniť svoje poznatky analyticky a v kontexte.
V súčasnosti sú mnohé fakty a poznatky dostupné na internete za pár sekúnd. "Škola by mala žiakov skôr naučiť efektívne pracovať s týmito poznatkami a vedomosťami – napríklad vyberať spomedzi nich tie podstatné a kľúčové, tvorivo ich použiť, rozumieť im, zhodnotiť ich či vyjadriť vlastný postoj a názor a podobne," uzavrela Kanovská.