SME

Najviac výdavkov do volebnej reklamy investovala doteraz SDKÚ

Bratislava 31. júla (TASR) - Doposiaľ najviac výdavkov do volebnej reklamy investovala SDKÚ. Podľa reálneho odhadu Aliancie na podporu fair play stranu ...

Bratislava 31. júla (TASR) - Doposiaľ najviac výdavkov do volebnej reklamy investovala SDKÚ. Podľa reálneho odhadu Aliancie na podporu fair play stranu premiéra Mikuláša Dzurindu od 13. júna stála inzercia v novinách, časopisoch a veľkoplošné billboardy viac ako 1,1 milióna Sk. Od uvedeného dátumu, kedy predseda parlamentu vyhlásil dátum konania parlamentných volieb, sa totiž počíta zákonné obmedzenie výdavkov na propagáciu pre politický subjekt na sumu 12 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takmer milión už stihla minúť aj Aliancia nového občana. Vyplýva to z nezávislého monitoringu, zdrojom ktorého sú pre Alianciu na podporu fair play oficiálne cenníkové údaje od agentúr AC Nielsen a TNS - A Connect. Priznať výdavky spojené s propagáciou strany v predvolebnom období sa v Kódexe predvolebného správania sa zaviazalo osem politických strán (SDKÚ, KDH, SMK, SDĽ, SDA, DÚ-DS, Smer a ANO). Podľa autorky projektu Zuzany Wienkovej vyššie spomínané SDKÚ ani ANO svoje údaje doteraz aliancii na porovnanie neposkytli.

SkryťVypnúť reklamu

Pripúšťa však, že výdavky, ku ktorým sa pri monitoringu výdavkov politických strán dostali, sú vyššie. Nezohľadňujú totiž náklady na návrh reklamy a jeho realizáciu. Rovnako nemá aliancia možnosti na to, aby monitorovala maloplošné plagáty. Podľa jej odhadu je celkový počet billboardov na Slovensku 12 tisíc, pričom iba približne 9000 je možné monitorovať.

Jednou zo strán, ktorá svoje výdavky zverejnila bola strana Smer, ktorá v uvedenom období investovala do reklamy vyše 1,4 milióna Sk. Ide o oveľa väčšiu sumu, ku akej sa dopracovala aliancia. Jej údaj sa pohybuje okolo 700 tisíc Sk. Wienková dnes na stretnutí s novinármi v Bratislave upozornila, že v prípade Smeru sa nedá aplikovať metodológia, ktorú zvolili, pretože podľa ich volebného manažéra Fedora Flašíka vraj ich billboardy stoja 1500 až 2000 Sk. Cenu dosiahli tým, že si ich objednali u jednej firmy v počte okolo 4000 kusov a ešte vo februári vyplatili 60 percent z celkovej sumy. Autorka projektu pritom poukázala na prepojenie predstaviteľov firmy so stranou Smer, kde figurujú na kandidačnej listine. Okrem toho sa jej zdá nereálna spomínaná cena billboardu, ktorá aj po uplatnení možných zliav dosahuje sumu minimálne 3000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Z monitoringu tiež vyplynulo, že SDA minula už viac ako 600 tisíc. Údaje strany však hovoria o čísle 1,1 milióna. Približne 60 tisíc investovala aj DS. Zatiaľ žiadne výdavky od polovice júna nezaznamenali u SMK, KDH, SDĽ. U najsilnejšej opozičnej strany HZDS boli zaregistrované výdavky vo výške 11 250 Sk, pričom u SNS dosiahli podľa údajov aliancie 120 tisíc.

Aliancia na podporu fair play hodlá so stranami v najbližších dňoch podpísať dohodu o transparentnosti, v ktorej by sa politické subjekty zaviazali poskytnúť im požadované údaje súvisiace s výdavkami na kampaň. Problémom budú zrejme informácie o dodávateľoch, reklamných agentúrach a podobne. Jedinou stranou, ktorá pristúpila na všetky podmienky aliancie, je zatiaľ iba SMK.

SkryťVypnúť reklamu

*ad som

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 754
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 402
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 000
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 564
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 743
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 376
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 033
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 831
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Oplatia sa pravidelným cestujúcim.


SITA
Predseda SNS Andrej Danko.

Mal sa obrátiť na Ústavný súd a o výdavkoch na armádu aj diskutovať.


TASR
Bobry robia problémy aj na Spiši.

Treba ju spevniť a osadiť zvodidlá.


SITA
Pamätník na Námestí osloboditeľov v Košiciach.

Usmernenie ešte stále nedostali.


SITA 4

Sportnet

Slovenská cyklistka Viktória Chladoňová.

Slovenská cyklistka je v celkovej klasifikácii v TOP 10.


Futbalisti FC Spartak Trnava.

S už bývalými zverencami sa prišli rozlúčiť aj Michal Gašparík s asistentom Mariánom Hodulíkom.


TASR
Kapitán Portugalska Cristiano Ronaldo.

Táto kapitola sa skončila. Príbeh? Ten sa stále píše, uviedol v príspevku na sociálnej sieti.


TASR
MFK Snina - OFK Baník Lehota pod Vtáčnikom: ONLINE prenos z finále play-off o postup do druhej ligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos z finále play-off o postup do druhej ligy: MFK Snina - OFK Baník Lehota pod Vtáčnikom.


SkryťZatvoriť reklamu