ROZHOVOR KAROLA SUDORA

Tomáš Bella: Za Pianom je aj moje ego

Urobili sme veľa chýb, ale najväčšiu asi v spôsobe, akým sa celé spoplatnenie komunikovalo, tvrdí v otvorenom rozhovore riaditeľ projektu Piano Tomáš Bella.

(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Urobili sme veľa chýb, ale najväčšiu asi v spôsobe, akým sa celé spoplatnenie komunikovalo, tvrdí v otvorenom rozhovore z roku 2011 pre SME.sk riaditeľ projektu Tomáš Bella.

Prečo by si mal niekto platiť Piano, ak vidí, že Kaliňák riadi novinárov v Pravde a priznáva, že má vplyv na to, koho vyrazí? Kde má čitateľ istotu, že tak to nie je aj inde, keď tvrdí, že Sme mu veci spracuje trikrát lepšie, či keď .týždeň propaguje spriaznených politikov spôsobom, ktorý sa už ani nehrá na nezávislú žurnalistiku?

Každý by mal sledovať médiá, ktoré považuje za najdôveryhodnejšie a najužitočnejšie. Už z definície to u každého budú iné. Státisíce ľudí na Slovensku si každé ráno kupujú noviny a tie informácie sa nestávajú horšími, ak sú na webe miesto na papieri, len sa stávajú pre čitateľov lacnejšími. To však, žiaľ, noviny postupne zabíja.

Médiá nie sú dokonalé, ale milióny ľudí aj na Slovensku chápu, že im stále prinášajú hodnotu a robia verejnú službu, bez ktorej by boli politici ešte arogantnejší, či ľudia ešte menej informovaní. Na rozdiel od situácie, keď len surfujete po rôznych weboch zdarma, v prípade Piana máte aspoň možnosť ovplyvniť, ktoré médium robí svoju prácu najlepšie – alebo ak ste veľmi nahnevaný, ktoré ju robí najmenej zle – a ktoré by malo byť za ňu odmenené viac ako ostatné. Potom máte aj väčšie právo sťažovať sa na kvalitu a žiadať, aby sa zvyšovala.

Mnohí Pianu neveria ani po viac ako pol roku fungovania, napádajú ho, vaše meno je na webe okrem iného aj synonymom toho, kto zabíja internetové médiá.

V Piane sme urobili veľa chýb, ale najväčšiu asi v spôsobe, akým sa celé spoplatnenie komunikovalo. Mnohí si dodnes myslia, že keby nebolo Piano, všetko na webe je naďalej zadarmo. Piano ale nevymyslelo potrebu médií pýtať si peniaze na webe tak, ako si ich pýtajú aj za papierové noviny. Tá potreba by existovala aj bez nás, spoplatnenie by sa udialo tak či tak.

Deje sa totiž všade na svete, ekonomika médií jednoducho neumožňuje iný vývoj. Ak by tu nebolo Piano, neplatilo by sa raz a nestačilo by používať jeden login a jedno heslo, ale na jednotlivých weboch by ste museli platiť vždy znova. A takmer určite by boli vyššie aj ceny s tým, že platobných možností by bolo menej. Celý systém by tak bol pre čitateľov výrazne menej pohodlný.

Kde beriete istotu, že by sa dnes platilo? Roky to fungovalo aj bez toho, prečo by ešte dlho nemohlo?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C37B8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C37B8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 829
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 198
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 044
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 506
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 375
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 278
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 132
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 117
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 075

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Neprehliadnite tiež

Domov

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti o strate agentúry

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

Domov

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie pri vchode zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka slušne požiadať o blok, určiť zakódovaný tovar a vyzvať ho, aby vec vybral z tašky sám.

Domov

Odíde Richter z ministerstva aj Kotlebove hliadky z vlakov?

Pozrite si týždenný výber najzaujímavejších sľubov politikov.

Domov

Kauza okolo slovenského predsedníctva podľa Transparency poškodzuje štát

Kauzu okolo slovenského predsedníctva v Rade EÚ vyšetrujú úrady už rok.