SME

Na násilie na ženách upozorňuje kampaň

Za desať rokov sa na Slovensku podľa aktivistiek veľa nezmenilo. Štát síce prijal mnohé prospešné medzinárodné dokumenty, no svoje záväzky si neplní.

BRATISLAVA. Domáce násilie je aj slovenskou realitou, od súčasného partnera ho zažíva viac než pätina Sloveniek, čo predstavuje 570-tisíc zástupkýň nežného pohlavia. Aj na túto skutočnosť sa snaží upozorniť kampaň 16 dní aktivizmu proti násiliu páchanému na ženách 2011, ktorá sa koná v siedmich mestách od 25. novembra do 10. decembra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Organizujú ju mimovládne organizácie, združené v Bezpečnej ženskej sieti. „Výpovede žien, ktoré zažívajú násilie, ešte stále nie sú dostatočne vypočuté - nedostávajú podporu, akú by mali dostávať a na Slovensku nemajú zabezpečené podmienky na to, aby mohli odísť z násilných vzťahov a žiť svoj život bezpečne a dôstojne,“ vyhlásila na dnešnej tlačovej konferencii Adriana Mesochoritisová zo združenia Možnosť voľby.

SkryťVypnúť reklamu

Výskyt násilia zo strany bývalých manželov alebo partnerov je ešte vyšší ako pri súčasných partneroch – priznáva sa k nemu približne 28 percent slovenských žien. Takmer 70 percent žien v súčasných vzťahoch s násilím žije v domácnosti s jedným alebo viacerými deťmi. Naposledy organizovali mimovládky kampaň podobného rozsahu pred desiatimi rokmi. Dušana Karlovská zo združenia Fenestra vraví, že sa za ten čas na Slovensku veľa nezmenilo. Heslom 16-dňovej kampane je preto Konajme!

„Ani dnes u nás nie je viac dostupných služieb alebo miest pomoci, ako ich bolo v roku 2001,“ poznamenala Karlovská. Slovensko síce prijalo mnohé prospešné medzinárodné dokumenty, no svoje záväzky si neplní. „Vypovedá o tom aj takmer žiadne finančné krytie národných plánov v oblasti násilia páchaného na ženách,“ poznamenala Karlovská. Ako dodala Viera Bőttcher zo slovensko-českého ženského fondu, vláda svojou nečinnosťou ohrozuje veľkú časť obyvateľstva.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa odporúčaní Rady Európy by malo mať Slovensko aspoň jednu národnú špecializovanú krízovú telefonickú linku pre ženy prežívajúce násilie, ktorá by bezplatne fungovala 24 hodín, sedem dní v týždni. Slovensko takúto linku nemá. Štát nedodržiava ani ďalšie minimálne štandardy Rady Európy, ako je aspoň jedno špecializované poradenské centrum na 50-tisíc žien. Na Slovensku ich je v súčasnosti päť, na splnenie základného kritériá teda chýba 45 poradenských centier. Taktiež absentuje systém takzvaných bezpečných ženských domov pre týrané ženy a deti. Každá krajina by mala mať aspoň jedno miesto v takomto dome na 10-tisíc žien. Bezpečné ženské domy by mali byť okamžitou pomocou pre matky s deťmi, dostupné 24 hodín, sedem dní v týždni. Vzhľadom na počet obyvateľov by malo mať Slovensko 519 miest v bezpečných ženských domoch. V skutočnosti je v krajine len 60 takýchto miest, teda na splnenie kritéria chýba ešte ďalších 459 miest.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou 16-dňovej kampane sú výstavy, súťaž, konferencia, diskusie v školách, divadelné happeningy a pískačka. Posledné dve aktivity vyvrcholili dnes v bratislavskom nákupnom centre Avion po turné v obchodných centrách v Banskej Bystrici, Poprade, Košiciach, Prešove, Michalovciach a Martine. „Mnohí poznáme násilie, ktoré sa deje za dverami bytov - keď ideme po schodoch paneláka a počujeme krik, nevieme, čo máme robiť. Preto sme vystúpili z intimity domácností do verejného priestoru, kam ľudia bežne chodia na nákupy,“ uviedla Iveta Škripková zo Štúdia TWIGA pri Bábkovom divadle na Rázcestí.

Herečky priamo v obchodných centrách predstavili okoloidúcim pocity žien, ktoré zažívajú ekonomické, psychické, fyzické, sexuálne alebo sociálne násilie. Symbolický nesúhlas s domácim násilím prejavili aktivisti pískaním. „Pískačka pochádza z historického kontextu, ženy v Peru sa v 70. rokoch 20. storočia bránili násiliu práve tým, že pískali na píšťalkách. My sme takto prejavili, že chceme vypískať násilie z tejto krajiny,“ uzavrela.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 581
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 302
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 113
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 332
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu