Rezolúcia EP o reprodukčnom a sexuálnom zdraví a právach nepobúrila len KDH, ale aj tisíce občanov a občianok Slovenska a bezprecedentne aj 240 europoslancov, ktorí ju v parlamentnej debate ostro odmietli a napokon hlasovali proti nej. Záväznosť pre Slovensko je druhoradá, keďže tu ide o jej „iba odporúčací“ charakter pre Európsku komisiu a Radu EÚ. Paradoxne svoje odporúčania zakladá na nejasnosti v štatistických údajoch o potratoch i prístupe k antikoncepcii, pričom tiež priznáva, že napriek odporúčanej sexuálnej výchove počet potratov medzi adolescentmi v EÚ stúpa.
V týchto požiadavkách sa správa odvoláva na medzinárodné dokumenty OSN, ktoré však garantujú rešpekt k štátnej suverenite, špecifickým etickým, kultúrnym i náboženským hodnotám. Správa v bode 12 napr. vyžaduje, aby „potraty boli legálne, bezpečné a dostupné pre všetky ženy na zaistenie ich reprodukčného zdravia a reprodukčných práv“, čím sa dotýka oblasti, ktorá je v zmysle princípu subsidiarity vyhradená zákonodarstvu členských štátov. Zmluva o založení Európskeho spoločenstva v článkoch 152, (4c) a 149 (4) týkajúcich sa zdravotníctva a vzdelávania explicitne vylučuje „zosúladenie zákonov a ostatných právnych nariadení členských štátov“.
Problém je práve v tom, že Európsky parlament nerešpektuje fundamentálny princíp európskej legislatívy, akým je subsidiarita. Prekračuje svoju legitimitu i právomoci EÚ, keďže „národná potratová legislatíva“ i podľa spoločnej odpovede Rady EÚ zo 14. 3. 2001 „nespadá do kompetencie spoločenstva“. V žiadnom prípade nie je v kompetencii EÚ ani propagácia nákupu tovarov a služieb antikoncepčného a reprodukčného priemyslu ako „práva“ na úkor skutočného práva na pravdivé informácie v záujme ochrany „spotrebiteľky“ či na úkor univerzálneho práva na život deklarovaného medzinárodnými dokumentmi. Akákoľvek podpora spolupráce, odporúčania či financovanie výmeny „najlepších praktík“, na čo rezolúcia vyzýva Európsku komisiu a Radu EÚ, je mimo kompetencie i v prípade antikoncepcie, pretože podľa Amsterdamskej zmluvy akékoľvek aktivity spoločenstva majú prispieť k prevencii chorôb, ktorými nie sú ani tehotenstvo, ani plodnosť, čo si však daná rezolúcia závažne mýli, keď odporúča legalizovať potraty a importovať antikoncepciu.
Ďalším príkladom nedemokratického ducha rezolúcie je, že jednostranne vnucuje voľbu odporúčanej sexuálnej výchovy kandidátskym krajinám ako jediné riešenie. V tomto sa metódy EP veľmi odchyľujú od Kongresu USA, ktorý v roku 1996 autorizoval 50 miliónov federálnych zdrojov pre štáty ročne počas 5 rokov vo forme grantov na propagáciu programov zdržanlivosti do manželstva. Zároveň federálne boli zdroje alokované aj do vzdelávacích programov propagujúcich bezpečnejší sex pre tých rodičov, ktorí svojim deťom odporučia túto cestu. Dnes sa v Amerike čoraz viac rodičov rozhoduje pre výchovu svojich detí k pravej láske, čistote, manželstvu a rodine, o čom svedčí aj tohtoročná podpora vlády pre tieto programy vo výške 28 miliónov eur. Európa však zatiaľ len začína objavovať tieto nové trendy.
Je na nás, aby sme sa dožadovali rešpektu svojich postojov. Prijatá deklarácia NR SR o zvrchovanosti členských štátov EÚ v etických a kultúrnych záležitostiach zaväzuje každého poslanca protestovať proti takémuto zaobchádzaniu EP, ktorý nás obchádza a prekračuje aj svoje právomoci. Demokracia spočíva v kontrole verejných orgánov občanmi, zastúpení záujmov aj názorovej menšiny a slobode voľby politiky či programov občanmi podľa vlastného názoru či svedomia v rámci právneho poriadku. Namiesto pochybných ženských práv by Európsky parlament mal radšej propagovať viac demokracie v samotnej únii.
Autor: JANA TUTKOVÁ(Autorka študuje európsku politiku na Sussexskej univerzite v Anglicku)

Beata
Balogová
