BRATISLAVA – Menšie politické strany sú pobúrené, že za volebné šoty vo verejnoprávnych médiách budú musieť platiť.
Slovenská televízia i Slovenský rozhlas musia podľa zákona pred voľbami vyhradiť po 21 hodín vysielacieho času na predvolebnú kampaň. Zákon však nič nehovorí o tom, či by strany za vysielací čas, ktorý dostanú, mali platiť. Zástupcovia oboch médií sa prvýkrát rozhodli pre spoplatnenie. Doteraz pred voľbami strany za vysielanie neplatili.
Dvadsaťšesť politických subjektov bude môcť osloviť voliča volebnými šotmi a pri okrúhlych stoloch. Jedna minúta šotu na STV by ich mala stáť 3500 korún, za účasť na okrúhlom stole sa neplatí. V rozhlase vyjde 30-sekundový šot približne na 1800 korún, za účasť na okrúhlom stole zaplatí strana okolo 250 korún za minútu.
„Je to nemorálny a nesystémový počin na hrane zákona, ktorý nemôže riešiť zlú ekonomickú situáciu s financovaním verejnoprávnych médií,“ píše v Stanovisku PSNS. Podobne protestovala aj Strana zelených na Slovensku, Ľavicový blok, Robotnícka strana ROSA a Nezávislá občianska strana nezamestnaných a poškodených.
„STV neuvažuje o zmene, pretože náklady na výrobu šotov, teda zaraďovanie do vysielania sú rovnaké pre všetky strany, či sú menšie, alebo väčšie. V podstate s nákladmi na voľby museli rátať strany skôr, ako sa do volieb prihlásili,“ povedal štatutárny zástupca STV Jozef Filo. „Máme nárok na úhradu za telekomunikačné služby. Budeme ju žiadať,“ tvrdí Jaroslav Rezník, ústredný riaditeľ SRo.
Ústredná volebná komisia už rokovala o prerozdelení vysielacieho času počas predvolebnej kampane. Kampaň sa začína 21. augusta a končí 18. septembra, 48 hodín pred otvorením volebných miestností.
V akom poradí budú strany vystupovať v predvolebných šotoch a v akom poradí sa zúčastnia na okrúhlych stoloch, sa rozhodne v piatok, keď si predstavitelia politických strán na pôde oboch médií vyžrebujú poradové čísla. Kampaň v súkromných elektronických médiách zákon neumožňuje. (hr)
Vysielací čas by mal platiť štát, tvrdí Rada Európy
Nezávislá organizácia MEMO 98 tvrdí, že vysielací čas vyhradený vo verejnoprávnych médiách pre politické strany by mal byť zaplatený zo štátneho rozpočtu. To, že by ho mali platiť strany, považuje MEMO prinajmenšom za neštandardné. Odvoláva sa na odporúčanie Rady Európy. „Voľný vysielací čas“ alebo „voľná politická reklama“ je podľa odporúčania časový priestor, ktorý zadarmo poskytnú politickým stranám verejnoprávne médiá. Za jednu z výhod pridelenia času sa považuje, že predovšetkým menej solventné a malé politické strany môžu prezentovať politické programy svojim voličom, keďže spravidla nedostávajú toľko priestoru v hlavných spravodajských alebo publicistických reláciách a nemusia mať dosť peňazí na platenú politickú reklamu v tlačených médiách.
„Navrhovali sme, aby to bolo upravené v zákone ako ‘voľný vysielací čas‘. Tak by televízia a rozhlas mohli žiadať len úhradu za to, čo platia telekomunikáciám za šírenie signálu. Náš návrh však neprešiel,“ povedala riaditeľka kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Jarmila Grujbárová. Podľa nej problém je v nedokonalom volebnom zákone, ktorý to nijako neurčuje, a preto by sa k problému mali podľa nej vyjadriť členovia Rady STV a Rady SRo. (hr)