BRATISLAVA – KDH a SMK nedali na prenájom billboardov a na inzeráty v tlači v júni ani korunu, hovorí prieskum Aliancie na podporu fair play. Najviac investovala do reklamy SDKÚ, aspoň 1,85 milióna. Podľa odhadov ANO investovala do kampane aspoň 1,68 milióna a tretia v poradí je s miliónom SDA.
Priznať výdavky na propagáciu v predvolebnom období sa zaviazalo osem politických strán (SDKÚ, KDH, SMK, SDĽ, SDA, DS-DU, Smer a ANO). Podľa autorky projektu Zuzany Wienk SDKÚ ani ANO údaje na porovnanie doteraz neposkytli.
Wienk upozornila na zvláštnu pozíciu Smeru. Monitoring spracovali podľa údajov spoločností TN-A Connect a AC Nielsen. Tie monitorovali inzerciu len v hlavných printových médiách a reklamu na billboardoch v šiestich najväčších reklamných spoločnostiach, ktoré vlastnia okolo 9200 plôch. Odhaduje sa, že na Slovensku je do 12-tisíc billboardov. Náklady Smeru vychádzajú minimálne, lebo má plochy od iných firiem.
Výdavky na vonkajšiu reklamu musia politické strany, médiá aj prevádzkovatelia vonkajšej reklamy podľa zákona nahlásiť ministerstvu financií a parlamentu. „Štátna kontrola týchto výdavkov prakticky neexistuje, i keď formálny mechanizmus zákon vytvoril. Zákon je však nepresný, kompetencie ministerstva nejasné,“ povedala Wienk.
(hr)
Výdavky politických strán v júni vo volebnej kampani (billboardy, noviny, časopisy)
politická monitoring podľa údajov
strana oficiálna hodnota* reálny odhad** strany
DS 190 230 95 115 neuvádza
KDH 0 0 neuvádza
SNS 384 442 193 888 neuvádza
SDA 1 940 050 1 017 650 1 601 683
SDKÚ 3 610 220 1 851 360 neuvádza
SDĽ 249 000 186 750 168 773
Smer 2 240 150 – 2 356 680
SMK 0 0 -
HZDS 15 000 11 250 neuvádza
ANO 2 444 265 1 677 625 neuvádza
Zdroj: Aliancia na podporu fair play
* oficiálna hodnota – údaje v oficiálnych cenníkových cenách
**reálny odhad – údaje očistené o zľavy bežné na trhu