BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra predĺži životnosť dvoch lietadiel JAK-40 až do ich generálnej opravy a zaplatí za to 75-tisíc eur.
Lietadlá, ktoré vyrobili v Sovietskom zväze v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, chce udržať spôsobilé letu do vyčerpania ich technickej životnosti. Tá je 45 rokov alebo 45-tisíc nalietaných hodín.
Vo vzduchu boli málo
Jedno z lietadiel za svojich 38 rokov nestihlo nalietať ani 10-tisíc hodín. Podľa Lucie Garajovej z Komunikačného odboru Kancelárie ministra vnútra ho generálna oprava čaká o päť rokov.
Ak sa dovtedy ekonomická situácia zlepší, ministerstvo nakúpi pre svoju letku nové lietadlá a JAK-y budú postupne vyraďované z prevádzky, informovala Garajová.
Druhý stroj nalietal za 33 rokov iba o niečo viac ako 5600 hodín.
Podľa národného, európskeho a medzinárodného leteckého predpisu je za životnosť lietadiel zodpovedná konštrukčná kancelária.
"Rokovanie sa uskutočnilo s hlavným konštruktérom lietadiel. Ten nám zaslal oznámenie, v ktorom riešil predlžovanie životnosti tak ako v predchádzajúcich rokoch, prostredníctvom svojho výhradného zástupcu spoločnosti Arimpex," povedal Garajová.
Jedným z konateľov firmy bol ešte do mája minulého roka Alexander P. Mesiac predtým ho polícia označila za hlavu zločineckej skupiny, ktorá obchoduje s ľuďmi.
Vyše 300 ukrajinských robotníkov mala na Slovensku nelegálne zamestnávať a vykorisťovať. Alexander P. sedel podľa obchodného registra v roku 2007 aj v dozornej rade spoločnosti Ibertax.
Tá je spolu s firmou SanToll akcionárom spoločnosti SkyToll, ktorá sa s Národnou diaľničnou spoločnosťou dohodla na vybudovaní a prevádzke elektronického výberu mýta.
Lietadlá bez hodnoty
Lietadlá JAK-40 majú podľa rezortu vnútra nulovú zostatkovú trhovú hodnotu.
"Ich odpredaj v prípade ukončenia prevádzky neprinesie pozitívny ekonomický efekt," povedala Garajová s tým, že tieto lietadlá už nechcú ani v Rusku.
Údržba a náhradné diely pre JAK-40 sú podľa nej desať ráz lacnejšie ako pri novších typoch lietadiel.