SME

Kde nebola vôľa, tam nebola cesta

Pred mesiacom som oslovil novovymenovaného ministra dopravy otvoreným listom. Zrekapituloval som v ňom stručne skutočnosti o diaľniciach, ktoré sú už verejnosti a odborníkom dostatočne známe: vláda Mikuláša Dzurindu v rozpore s odbornými podkladmi pokračo

vala v uplynulých štyroch rokoch v gigantickom plytvaní desiatok miliárd korún na považsko-kysuckých diaľničných tuneloch a neúprosne pritom diskriminovala stredné a východné Slovensko. Ekonomicky, ekologicky a sociálne neobhájiteľným protežovaním drahej severnej diaľničnej trasy na úkor najkratšieho a najlacnejšieho diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami cez Nitru, Zvolen, Lučenec a Rimavskú Sobotu odsúdila vláda stredné a východné Slovensko na ekonomický úpadok a enormnú nezamestnanosť.V liste som ministra požiadal o nápravu aspoň v poslednej chvíli. Po prvom mesiaci žiadna odpoveď. Či budeme v špičkách SDKÚ svedkami kontinuity s Macejkovou érou, alebo ide len prázdninové „lehárko“, ukážu ďalšie týždne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Považsko-kysuckú diaľnicu začala vo veľkom protežovať vláda HZDS-SNS. Keď odmyslíme všetky „iné“ záujmy v podobe pravdepodobných pozemkových špekulácií a podobných kšeftov, umiestnenie gigantických investícií na Považie a Kysuce malo svoju politickú logiku. Územie Trenčianskeho a východnej časti Žilinského kraja po roku 1990 vždy tvorilo a stále tvorí tvrdé jadro voličskej podpory populistov a nacionalistov. Lídri HZDS a SNS teda prihrali gigantické investície svojim verným „domov“. Nič nové pod politickým slnkom.

Čokoľvek, čo by pripomínalo túto či akúkoľvek inú racionalitu v správaní SDKÚ - ak abstrahujeme od možných korupčných dôvodov - chýba. Naopak, je evidentné, že SDKÚ za bezohľadnú diskrimináciu regiónov zaplatí politickú daň. Podľa prieskumu, ktorý pre IVO urobila v druhej polovici júna 2002 na vzorke 1875 obyvateľov agentúra Focus, si SDKÚ ani štedrým nalievaním peňazí do tunelov a diaľnic na severe u tamojších ľudí nepomohla: v Trenčianskom kraji má podporu 3,4 % a v Žilinskom 5,5 % občanov. SDKÚ však stratila veľkú časť svojej niekdajšej podpory v diskriminovaných krajoch: v Banskobystrickom ju dnes podporuje už len toľko občanov ako v Trenčianskom - 3,4 %, v Košickom 4,1 % a v Nitrianskom len 4,3 % občanov. SDKÚ mala po celé štyri roky vo svojej moci rezort dopravy, vicepremiéra pre ekonomiku aj premiéra, teda všetky páky na presadenie zodpovedného investovania peňazí z našich daní. Tam, kde nebola vôľa, nebola ani cesta, ani spravodlivosť.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnice sú na Slovensku obľúbenou predvolebnou témou. Aj toto leto nás čakajú rituálne tančeky okolo nich. Populistické sľuby znejú z obrazoviek už dnes - aj nové strany vraj budú stavať viac diaľnic. Rovnako dajú aj viac peňazí do sociálnej sféry, školstva, zdravotníctva atď. atď. Odkiaľ? O tom, samozrejme, nové aj staré tváre ašpirujúce na moc hlboko mlčia. Odpoveď je prekvapivo jasná. Bez drastického dvíhania daní alebo ešte väčšieho zadlžovania našich detí si Slovensko bude môcť dovoliť v ďalších štyroch rokoch postaviť súvislé diaľnice len tam, kde je to odôvodniteľné na základe prísnych medzinárodných kritérií ekonomickej návratnosti. Teda od Nitry po Zvolen prípadne Detvu, od Košíc po Moldavu nad Bodvou a možno aj od Považskej Bystrice po Žilinu. Papier by, samozrejme, zniesol omnoho grandióznejšie sľuby, ale tie prenechám iným uchádzačom o voličov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: JURAJ MESÍK(Autor je nezávislým kandidátom DS-DU)

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 820
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 489
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 283
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 262
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 769
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 357
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 263
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


8
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


22
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 9
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 26
SkryťZatvoriť reklamu