POLEMIKA

Kde nebola vôľa, tam nebola cesta

Pred mesiacom som oslovil novovymenovaného ministra dopravy otvoreným listom. Zrekapituloval som v ňom stručne skutočnosti o diaľniciach, ktoré sú už verejnosti a odborníkom dostatočne známe: vláda Mikuláša Dzurindu v rozpore s odbornými podkladmi pokračo

vala v uplynulých štyroch rokoch v gigantickom plytvaní desiatok miliárd korún na považsko-kysuckých diaľničných tuneloch a neúprosne pritom diskriminovala stredné a východné Slovensko. Ekonomicky, ekologicky a sociálne neobhájiteľným protežovaním drahej severnej diaľničnej trasy na úkor najkratšieho a najlacnejšieho diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami cez Nitru, Zvolen, Lučenec a Rimavskú Sobotu odsúdila vláda stredné a východné Slovensko na ekonomický úpadok a enormnú nezamestnanosť.V liste som ministra požiadal o nápravu aspoň v poslednej chvíli. Po prvom mesiaci žiadna odpoveď. Či budeme v špičkách SDKÚ svedkami kontinuity s Macejkovou érou, alebo ide len prázdninové „lehárko“, ukážu ďalšie týždne.

Považsko-kysuckú diaľnicu začala vo veľkom protežovať vláda HZDS-SNS. Keď odmyslíme všetky „iné“ záujmy v podobe pravdepodobných pozemkových špekulácií a podobných kšeftov, umiestnenie gigantických investícií na Považie a Kysuce malo svoju politickú logiku. Územie Trenčianskeho a východnej časti Žilinského kraja po roku 1990 vždy tvorilo a stále tvorí tvrdé jadro voličskej podpory populistov a nacionalistov. Lídri HZDS a SNS teda prihrali gigantické investície svojim verným „domov“. Nič nové pod politickým slnkom.

Čokoľvek, čo by pripomínalo túto či akúkoľvek inú racionalitu v správaní SDKÚ - ak abstrahujeme od možných korupčných dôvodov - chýba. Naopak, je evidentné, že SDKÚ za bezohľadnú diskrimináciu regiónov zaplatí politickú daň. Podľa prieskumu, ktorý pre IVO urobila v druhej polovici júna 2002 na vzorke 1875 obyvateľov agentúra Focus, si SDKÚ ani štedrým nalievaním peňazí do tunelov a diaľnic na severe u tamojších ľudí nepomohla: v Trenčianskom kraji má podporu 3,4 % a v Žilinskom 5,5 % občanov. SDKÚ však stratila veľkú časť svojej niekdajšej podpory v diskriminovaných krajoch: v Banskobystrickom ju dnes podporuje už len toľko občanov ako v Trenčianskom - 3,4 %, v Košickom 4,1 % a v Nitrianskom len 4,3 % občanov. SDKÚ mala po celé štyri roky vo svojej moci rezort dopravy, vicepremiéra pre ekonomiku aj premiéra, teda všetky páky na presadenie zodpovedného investovania peňazí z našich daní. Tam, kde nebola vôľa, nebola ani cesta, ani spravodlivosť.

Diaľnice sú na Slovensku obľúbenou predvolebnou témou. Aj toto leto nás čakajú rituálne tančeky okolo nich. Populistické sľuby znejú z obrazoviek už dnes - aj nové strany vraj budú stavať viac diaľnic. Rovnako dajú aj viac peňazí do sociálnej sféry, školstva, zdravotníctva atď. atď. Odkiaľ? O tom, samozrejme, nové aj staré tváre ašpirujúce na moc hlboko mlčia. Odpoveď je prekvapivo jasná. Bez drastického dvíhania daní alebo ešte väčšieho zadlžovania našich detí si Slovensko bude môcť dovoliť v ďalších štyroch rokoch postaviť súvislé diaľnice len tam, kde je to odôvodniteľné na základe prísnych medzinárodných kritérií ekonomickej návratnosti. Teda od Nitry po Zvolen prípadne Detvu, od Košíc po Moldavu nad Bodvou a možno aj od Považskej Bystrice po Žilinu. Papier by, samozrejme, zniesol omnoho grandióznejšie sľuby, ale tie prenechám iným uchádzačom o voličov.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju si urobil živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, chýbajú služby, tvrdí Komárňan Marián Molnár

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Domov

SaS prichádza s programom na riešenie problematiky rómskych osád

Vrámci reformy prinášajú aj možnosť, ako sa v chudobe chrániť pred neželanými tehotenstvami.

Domov

Prvé hromadné výberové konanie kandidátov na sudcu bude 27. novembra

Hromadné výberové konania majú priniesť vyššiu mieru transparentnosti a kvality kandidátov.

Domov

Koaliční poslanci požiadali o mimoriadne rokovanie výboru o Kiskovi

Podnet proti Kiskovi podala neparlamentná strana Nový parlament.

Domov

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Marianna Varjanová už vyše 20 rokov podniká v cestovnom ruchu v okrese Bardejov. Hovorí, že viac ako podporu by od úradov chcela pokoj.