vala v uplynulých štyroch rokoch v gigantickom plytvaní desiatok miliárd korún na považsko-kysuckých diaľničných tuneloch a neúprosne pritom diskriminovala stredné a východné Slovensko. Ekonomicky, ekologicky a sociálne neobhájiteľným protežovaním drahej severnej diaľničnej trasy na úkor najkratšieho a najlacnejšieho diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami cez Nitru, Zvolen, Lučenec a Rimavskú Sobotu odsúdila vláda stredné a východné Slovensko na ekonomický úpadok a enormnú nezamestnanosť.V liste som ministra požiadal o nápravu aspoň v poslednej chvíli. Po prvom mesiaci žiadna odpoveď. Či budeme v špičkách SDKÚ svedkami kontinuity s Macejkovou érou, alebo ide len prázdninové „lehárko“, ukážu ďalšie týždne.
Považsko-kysuckú diaľnicu začala vo veľkom protežovať vláda HZDS-SNS. Keď odmyslíme všetky „iné“ záujmy v podobe pravdepodobných pozemkových špekulácií a podobných kšeftov, umiestnenie gigantických investícií na Považie a Kysuce malo svoju politickú logiku. Územie Trenčianskeho a východnej časti Žilinského kraja po roku 1990 vždy tvorilo a stále tvorí tvrdé jadro voličskej podpory populistov a nacionalistov. Lídri HZDS a SNS teda prihrali gigantické investície svojim verným „domov“. Nič nové pod politickým slnkom.
Čokoľvek, čo by pripomínalo túto či akúkoľvek inú racionalitu v správaní SDKÚ - ak abstrahujeme od možných korupčných dôvodov - chýba. Naopak, je evidentné, že SDKÚ za bezohľadnú diskrimináciu regiónov zaplatí politickú daň. Podľa prieskumu, ktorý pre IVO urobila v druhej polovici júna 2002 na vzorke 1875 obyvateľov agentúra Focus, si SDKÚ ani štedrým nalievaním peňazí do tunelov a diaľnic na severe u tamojších ľudí nepomohla: v Trenčianskom kraji má podporu 3,4 % a v Žilinskom 5,5 % občanov. SDKÚ však stratila veľkú časť svojej niekdajšej podpory v diskriminovaných krajoch: v Banskobystrickom ju dnes podporuje už len toľko občanov ako v Trenčianskom - 3,4 %, v Košickom 4,1 % a v Nitrianskom len 4,3 % občanov. SDKÚ mala po celé štyri roky vo svojej moci rezort dopravy, vicepremiéra pre ekonomiku aj premiéra, teda všetky páky na presadenie zodpovedného investovania peňazí z našich daní. Tam, kde nebola vôľa, nebola ani cesta, ani spravodlivosť.
Diaľnice sú na Slovensku obľúbenou predvolebnou témou. Aj toto leto nás čakajú rituálne tančeky okolo nich. Populistické sľuby znejú z obrazoviek už dnes - aj nové strany vraj budú stavať viac diaľnic. Rovnako dajú aj viac peňazí do sociálnej sféry, školstva, zdravotníctva atď. atď. Odkiaľ? O tom, samozrejme, nové aj staré tváre ašpirujúce na moc hlboko mlčia. Odpoveď je prekvapivo jasná. Bez drastického dvíhania daní alebo ešte väčšieho zadlžovania našich detí si Slovensko bude môcť dovoliť v ďalších štyroch rokoch postaviť súvislé diaľnice len tam, kde je to odôvodniteľné na základe prísnych medzinárodných kritérií ekonomickej návratnosti. Teda od Nitry po Zvolen prípadne Detvu, od Košíc po Moldavu nad Bodvou a možno aj od Považskej Bystrice po Žilinu. Papier by, samozrejme, zniesol omnoho grandióznejšie sľuby, ale tie prenechám iným uchádzačom o voličov.
Autor: JURAJ MESÍK(Autor je nezávislým kandidátom DS-DU)

Beata
Balogová
