POLEMIKA

Kde nebola vôľa, tam nebola cesta

Pred mesiacom som oslovil novovymenovaného ministra dopravy otvoreným listom. Zrekapituloval som v ňom stručne skutočnosti o diaľniciach, ktoré sú už verejnosti a odborníkom dostatočne známe: vláda Mikuláša Dzurindu v rozpore s odbornými podkladmi pokračo

vala v uplynulých štyroch rokoch v gigantickom plytvaní desiatok miliárd korún na považsko-kysuckých diaľničných tuneloch a neúprosne pritom diskriminovala stredné a východné Slovensko. Ekonomicky, ekologicky a sociálne neobhájiteľným protežovaním drahej severnej diaľničnej trasy na úkor najkratšieho a najlacnejšieho diaľničného spojenia Bratislavy s Košicami cez Nitru, Zvolen, Lučenec a Rimavskú Sobotu odsúdila vláda stredné a východné Slovensko na ekonomický úpadok a enormnú nezamestnanosť.V liste som ministra požiadal o nápravu aspoň v poslednej chvíli. Po prvom mesiaci žiadna odpoveď. Či budeme v špičkách SDKÚ svedkami kontinuity s Macejkovou érou, alebo ide len prázdninové „lehárko“, ukážu ďalšie týždne.

Považsko-kysuckú diaľnicu začala vo veľkom protežovať vláda HZDS-SNS. Keď odmyslíme všetky „iné“ záujmy v podobe pravdepodobných pozemkových špekulácií a podobných kšeftov, umiestnenie gigantických investícií na Považie a Kysuce malo svoju politickú logiku. Územie Trenčianskeho a východnej časti Žilinského kraja po roku 1990 vždy tvorilo a stále tvorí tvrdé jadro voličskej podpory populistov a nacionalistov. Lídri HZDS a SNS teda prihrali gigantické investície svojim verným „domov“. Nič nové pod politickým slnkom.

Čokoľvek, čo by pripomínalo túto či akúkoľvek inú racionalitu v správaní SDKÚ - ak abstrahujeme od možných korupčných dôvodov - chýba. Naopak, je evidentné, že SDKÚ za bezohľadnú diskrimináciu regiónov zaplatí politickú daň. Podľa prieskumu, ktorý pre IVO urobila v druhej polovici júna 2002 na vzorke 1875 obyvateľov agentúra Focus, si SDKÚ ani štedrým nalievaním peňazí do tunelov a diaľnic na severe u tamojších ľudí nepomohla: v Trenčianskom kraji má podporu 3,4 % a v Žilinskom 5,5 % občanov. SDKÚ však stratila veľkú časť svojej niekdajšej podpory v diskriminovaných krajoch: v Banskobystrickom ju dnes podporuje už len toľko občanov ako v Trenčianskom - 3,4 %, v Košickom 4,1 % a v Nitrianskom len 4,3 % občanov. SDKÚ mala po celé štyri roky vo svojej moci rezort dopravy, vicepremiéra pre ekonomiku aj premiéra, teda všetky páky na presadenie zodpovedného investovania peňazí z našich daní. Tam, kde nebola vôľa, nebola ani cesta, ani spravodlivosť.

Diaľnice sú na Slovensku obľúbenou predvolebnou témou. Aj toto leto nás čakajú rituálne tančeky okolo nich. Populistické sľuby znejú z obrazoviek už dnes - aj nové strany vraj budú stavať viac diaľnic. Rovnako dajú aj viac peňazí do sociálnej sféry, školstva, zdravotníctva atď. atď. Odkiaľ? O tom, samozrejme, nové aj staré tváre ašpirujúce na moc hlboko mlčia. Odpoveď je prekvapivo jasná. Bez drastického dvíhania daní alebo ešte väčšieho zadlžovania našich detí si Slovensko bude môcť dovoliť v ďalších štyroch rokoch postaviť súvislé diaľnice len tam, kde je to odôvodniteľné na základe prísnych medzinárodných kritérií ekonomickej návratnosti. Teda od Nitry po Zvolen prípadne Detvu, od Košíc po Moldavu nad Bodvou a možno aj od Považskej Bystrice po Žilinu. Papier by, samozrejme, zniesol omnoho grandióznejšie sľuby, ale tie prenechám iným uchádzačom o voličov.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 474
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 005
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 859
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 856
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 824
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 233
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 115
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 738
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 578
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 437

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Skúsili sme prejsť ilegálne z Mexika do USA. Vypustia psy a mieria na vás samopalom

Oscarový režisér nakrútil unikátnu virtuálnu realitu.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

EK sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie.

Neprehliadnite tiež

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách do Súdnej rady neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik.

Lajčák: Migrácia je vecou mnohých ďalších rokov, musíme si zvyknúť

Šéf rezortu zahraničia je presvedčený o nenahraditeľnosti OSN pri udržiavaní mieru vo svete.

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu uzdravili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

Akreditačná komisia riešila Čistý deň, ministerstvu práce dala odporúčania

Podnet na odobratie akreditácie zatiaľ komisia nemá.