ANO: K modernej európskej škole zabezpečením trhového prostredia
BRATISLAVA 5. augusta (SITA) - Radikálnu reformu školstva vytvorením podporného trhového prostredia a posilnením postavenia žiakov a rodičov mieni presadiť v nadchádzajúcom volebnom období Aliancie nového občana (ANO). Ako uviedol na dnešnej tlačovej bes
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ede líder ANO Pavol Rusko, doteraz sa v školstve nič zásadného nezmenilo a to ani v oblasti financovania. Podľa neho aj reforma verejnej správy vrátane prechodu škôl pod kompetenciu samospráv ukázala len žalostný stav jej amatérskej prípravy. Nová moderná európska škola 21. storočia by mala podľa predstaviteľov ANO poskytnúť vyššiu kvalitu vzdelávania, rovnosť šancí pre všetkých, rešpektovať individuálne potreby a záujmy žiakov a pripraviť žiakov zamestnať sa. Podmienkou uskutočnenia reformy je vytvorenie trhového prostredia, ktoré zabezpečí súťaživosť škôl o priazeň žiaka a rodiča. Reforma ráta aj so zavedením vzdelávacích poukazov, ktoré by dostali rodičia od štátu, aby mohli platiť tú školu, ktorú si vybrali pre svoje deti. Takýto systém financovania by zabezpečil podľa Ruska viac peňažných zdrojov pre tie školy, ktoré by poskytovali kvalitnejšie vzdelávanie. Hlavnými piliermi liberálnej koncepcie reformy školstva podľa slov experta tieňového kabinetu ANO pre oblasť školstva Františka Tótha by mali byť vzdelávacie poukazy, škola ako centrum vzdelávacích, športových a kultúrnych akcií, uspokojovanie individuálnych vzdelávacích potrieb žiakov, obsahová transformácia školy a nový učiteľ. Alianciou navrhovaný systém financovania škôl prostredníctvom vzdelávacích poukazov zabezpečí trhové konkurenčné prostredie a bude stimulovať školy. ANO podporuje pre zdravé fungovanie školy v trhovom systéme aj rozvoj doplnkových vzdelávacích, športových a kultúrnych aktivít. Škola by sa mala stať podľa Tótha prirodzeným centrom regiónu. Za jeden z kľúčových bodov reformy školstva označili predstavitelia ANO aj prijímanie žiakov na stredné a vysoké školy bez prijímačiek. Podľa Tótha každý žiak, ktorý by spĺňal základné kritériá, by mal mať možnosť študovať na vybranom type školy. Rozhodovanie o štúdiu na tej-ktorej konkrétnej škole by sa malo diať na základe výsledkov zo základnej školy v posledných ročníkoch, výsledkov monitorovacieho celoslovenského testu v deviatom ročníku základnej školy, výsledkov rôznych súťaží a olympiád a talentových skúšok.