Stretli ste sa ako štátna tajomníčka so segregáciou?
„Samozrejme. Máme čisto rómske školy a rómske triedy. V mnohých prípadoch je vôľa po segregácii obojstranná. Nie je to tak, že Rómovia z osád by sa veľmi chceli integrovať medzi majoritu. Dvojnásobne to platí naopak, majorita nechce, aby sa integrovali medzi ňu. “
O zákaze segregácie ste napísali, že je smiešny a z takýchto rozsudkov si môžeme urobiť trhací kalendár. Prečo?
„Pretože zákaz reaguje iba na to, čo platí na papieri a čo je bohapustá teória.“
Priznali ste, že vaša odpoveď v ankete SME bola neúprimná a že ste boli politicky korektná. Po sérii reakcií ste napísali blog, že zákaz je smiešny. Rozlišujete názor ako štátna tajomníčka a ako blogerka?
„Nie. Rozlišujem ho ako štátna tajomníčka, ktorá si musí ctiť zákon, a ako matka. Nemala som ambíciu dať celé vyjadrenie pre denník. Na otázku redaktora, či by som svojho syna zobrala z integrovanej triedy, kde by boli deti z osady, som povedala nie. Dostala som niekoľko reakcií od ľudí, ktorí mali osobnú skúsenosť. Keď som sa na to pozrela ako matka, tak som na ich otázky musela odpovedať, že by mi prekážalo, keby môj syn sedel v triede so spolužiakom, ktorý má vši či keby mu kradli desiatu.“
Bol rozsudok mylný?
„Súd nemohol rozhodnúť inak. Segregácia je na Slovensku postavená mimo zákona. V praxi je však zákaz nevymožiteľný. Chápem rozhodnutie súdu, ale treba, aby sme všetci pochopili: čo má robiť škola?“
Je segregácia rómskych detí v školách správna?
„To je ťažká otázka. Keby bolo keby a situácia v osadách by bola iná a štát robil viac. Hovorím aj proti sebe. Keby osady neboli v takom zúboženom stave, potom môžeme hlásať, aká je segregácia zlá. Som za to, aby sa situácia zmenila. Segregácia je zlá, ale v praxi riaditelia nemajú inú možnosť, ako fungovať na takomto princípe.“
Je postup riaditeľov správny, keď segregujú?
„Nedostanete odo mňa odpoveď, že tento postoj je správny, ale je racionálny a ja ho chápem.“
Triediť ľudí na základe rasy je nebezpečný precedens. Čo znamená pre spoločnosť, keď sa odobrí vznik tried podľa rasového kľúča?
„Segregácia je zlá. Chápem aj zo skúseností z minulosti, že akákoľvek segregácia je zlá a v konečnom dôsledku aj kontraproduktívna. Ale to, že sa segregujú rómske deti od nerómskych, je riešením, možno nesprávnym spôsobom, ale jediným možným riešením dôsledkov.“
Vaša argumentácia z pozície štátnej tajomníčky vysiela riaditeľom škôl signál, že vytváranie segregovaných tried je dobrým ospravedlnením, aby nevznikali segregované školy.
„Je utópia si myslieť, že situácia v osadách by sa po roku a pol čo sme boli vo vláde, mohla zmeniť. Jediný, kto v tejto téme niečo robil, bol náš rezort. Nemala som podporu. Na čo sa tu hráme? Ako tu môžem sedieť a kritizovať riaditeľku, ktorá segreguje, keď sa situácia za rok a pol nezmenila? Nemám na to morálne právo.“
Vnímate rozdiel medzi slobodnou voľbou rodiča vziať dieťa zo školy a tým, keď štátna moc, ktorá zlyháva v riešení príčin, hasí problém segregovaním?
„Bola by som pokrytec, keby som z Bratislavy vyhlasovala, že riaditeľka školy by sa mala spamätať a prestať segregovať. Nepožehnávam to, čo robí riaditeľka, ale zároveň si uvedomujem, čo máte na papieri a čo funguje v praxi.“
Kedy príde situácia, že model zmiešaných škôl so segregovanými deťmi sa skončí s čisto rómskymi školami?
„Príde to skôr, ako si myslíme. Je to neudržateľné. Bola som optimistka, keď som šla do funkcie. Za rok a pol nikto v iných rezortoch neprejavil náznak, že to treba riešiť.“
Čo je systémové riešenie pre školy, ako je tá v Šarišských Michaľanoch? Ak bude rozsudok právoplatný, mala by triedy opäť zmiešať?
„Výborne to vyzerá na papieri, v zákonoch, v rozsudku súdu, ale riešenie neexistuje. Nezávidím situáciu riaditeľke. Hneď ako začne triedy mixovať, zo zmiešanej školy sa stane čisto rómska.“

Beata
Balogová
