SME

Televízie kryjú kampaň strany 99 %

Strana 99 % si robí reklamu v televíziách, aj keď jej to zákon zakazuje.

Jednoduchý šot s obrázkom z bilbordu a hlasom kandidáta vidieť v televízii každý večer. Včera vysielali líderku strany Alenu Dušatkovú.Jednoduchý šot s obrázkom z bilbordu a hlasom kandidáta vidieť v televízii každý večer. Včera vysielali líderku strany Alenu Dušatkovú. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Televízie sa vyhli rozhodovaniu, či v kampani porušujú zákon.

BRATISLAVA. Obchod na hrane zákona môže do parlamentu pretlačiť novú stranu.

Najsledovanejšie televízie Markíza a Joj už tri týždne vysielajú masívnu kampaň kandidátov strany 99 % – občiansky hlas, hoci právnici, mediálni analytici aj členovia licenčnej rady upozorňujú na možné porušenie zákona.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Politická reklama je povolená až 21 dní pred voľbami, televízie zaraďujú šoty mimo reklamy.

Rozhodnúť má rada, televízie na jej rokovanie neprišli. Joj si neprebrala poštu, Markíza tvrdí, že ich zavolali neskoro, štyri pracovné dni vopred.

SkryťVypnúť reklamu

„Rada by mala mať možnosť konať promptne aj bez ich vyjadrení, rozhodnutie po voľbách už slušnej kampani nepomôže,“ kritizuje to šéf združenia Memo 98 Rastislav Kužel.

Strana sponzorovaná podnikateľom Ivanom Weissom medzitým získala v prieskume Focusu 4,6 percenta..

Smerovanie krajiny môže ovplyvniť ohýbanie zákona, píše Lukáš Fila

Čítajte komentár (piano) >>

Predvolania ležia na pošte

Právnici i mediálni odborníci upozorňujú, že strana kritizujúca skorumpovaných politikov môže uspieť vďaka tomu, že sama porušuje zákon.

„Prezentovanie kandidátov a odkaz na politickú stranu nemôže byť nič iné ako vysielanie politickej reklamy,“ myslí si Peter Novotný zo združenia Občianske oko.

Strana oponuje, že v televíziách beží iba informačná kampaň občianskej iniciatívy 99 percent. Zastaviť spornú kampaň môže Rada pre vysielanie a retransmisiu, ktorá posudzuje, či šoty nie sú politickou reklamou.

SkryťVypnúť reklamu

Na zasadnutí rady v utorok mali šoty vysvetliť televízie. „Markíza sa ospravedlnila

a Joj si od začiatku konania nepreberá poštu,“ hovorí riaditeľ kancelárie rady Ľuboš Kukliš. Správne konanie proti Joj sa tak ani nezačalo, hoci šoty vysiela už tri týždne.

„S niečím takým sme sa ešte nestretli,“ povedal Kukliš.

Markíza tvrdí, že ich pozvali na poslednú chvíľu. Predvolanie dostala minulú stredu. „Našu účasť nebolo možné v tomto termíne zabezpečiť,“ povedala hovorkyňa Oľga Dúbravská.

Televízia Joj vysvetlenie do uzávierky neposlala.

Obštrukcie môžu rozhodnutie odsunúť až za voľby. Viacerí členovia rady presadzujú, aby do dvoch týždňov zvolali mimoriadne zasadnutie a rozhodli aspoň o Markíze.

„Toto je o demokracii a fungovaní jej základných princípov. Mali by sme rozhodnúť ešte pred voľbami,“ povedal podľa mediálne.sk predseda rady Miloš Mistrík.

SkryťVypnúť reklamu

Rada v utorok zároveň začala správne konanie proti Fun rádiu, ktoré tiež vysiela propagáciu kandidátov 99 %. Rada môže uložiť pokutu 3319 až 166-tisíc eur. Rozhodnutia však môžu napadnúť na súde.

„Trváme na tom, že kým vo veci právoplatne nerozhodne Najvyšší súd, neporušujeme zákon,“ hovorí hovorkyňa Markízy Dúbravská.

Nerozhodné ministerstvá

„Ak dochádza k porušovaniu zákona, mala by byť možnosť to rýchlo zastaviť. Rada nemôže byť rukojemníčkou televízií ktoré sa odmietajú vyjadriť,“ kritizuje Rastislav Kužel z Mema 98, ktoré monitoruje voľby vo svete.

Právnik Transparency International Pavel Nechala vidí porušenie zákona aj v tom, že šoty financuje občianske združenie.

Zákon pritom politickým stranám zakazuje prijímať peniaze od združení.

Financovanie strán podľa ministerstva vnútra kontroluje ministerstvo financií, to otázky smeruje späť na vnútro.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo financií pritom môže strane uložiť pokutu až vo výške dvojnásobku príjmov od združenia.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu