SME

Štát nakupoval v roku 2011 efektívnejšie

Objem tendrov s viac ako piatimi uchádzačmi sa za dva roky zdvojnásobil.

BRATISLAVA. Štát dosiahol vlani pri tendroch vyššie úspory ako v predchádzajúcich rokoch, firmy súťažili viac. Nákupy s jedným uchádzačom klesli za posledné tri roky zo 47 percent na 38 percent objemu všetkých tendrov, kým na druhej strane z desatiny na pätinu vzrástol objem obstarávania, v ktorom súťažilo aspoň päť firiem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priemerná úspora oproti predpokladanej cene dosiahla minulý rok 14 percent, kým v roku 2009 to bolo len päť percent. Vyplýva to z analýzy kvality verejného obstarávania v rokoch 2009-2011, ktorú pripravila Transparency International Slovensko (TIS).

SkryťVypnúť reklamu

Kým v roku 2009 o verejné zákazky v priemere súťažili 2,3 firmy, minulý rok to už bolo 3,6 uchádzačov. Vysoká účasť spoločností v tendroch pozitívne vplýva na kvalitu a výhodnosť ponúk. Slovensko tak za dva roky stiahlo na polovicu zaostávanie oproti krajinám EÚ, kde tender súťaží v priemere päť dodávateľov.

Hlavným dôvodom zvýšenia súťaživosti a výhodnosti ponúkaných cien je okrem ekonomickej krízy najmä masové zavedenie elektronických aukcií a sprísnenie postupu užšou súťažou. V druhej polovici roka 2011 sa e-aukcia používala už v každom štvrtom tendri, kým v roku 2009 to bolo v každom 140. obstarávaní.

Ako ukázala minuloročná štúdia Transparency, úspory pri aukciách sú v priemere dvojnásobné oproti tendrom s klasickou metódou jedného kola ponúk. Minulý rok celý verejný sektor zadal zákazky za 2,5 miliardy eur. Práve štátne tendre sú podľa prieskumov medzi podnikateľmi oblasťou vysoko náchylnou na klientelizmus a korupciu. V štúdii čerpala TIS dáta o výsledkoch verejného obstarávanie z aplikácie Otvorené verejné obstarávanie.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúru SITA informoval riaditeľ TIS Gabriel Šípoš.

//

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 462
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 296
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 569
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 558
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 834
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 585
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 335
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Brad Marchand oslavuje víťazný gól Floridy.

Stav finálovej série NHL je po úvodných dvoch zápasoch v Edmontone 1:1.


a 1 ďalší
Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu