Potrhať taký veľký billboard SDKÚ s piatimi lídrami, ktoré pred niekoľkými týždňami zaplavili Slovensko, dalo iste zabrať.
né billboardy SDKÚ a Smeru. Fico s hitlerovskými fúzikmi či patkou, Šimko či Dzurinda s machuľou na nose, kosoštvorce pri Martinákovej a Beňovej, vulgárna nadávka pri Miklošovi.
Niektoré nevýrazné plagáty sú nedotknuté. Fádny plagát SDĽ, alebo plagáty HZDS, ktoré sú ďalej od chodníkov, si nikto nevšíma. Občas niekto strhne plagát ANO.
Tvár Anny Malíkovej úspešne zakryla podpredsedu SDKÚ Ivana Šimka, ale pribudli jej nelichotivé hitlerovské fúzy. „Billboardy sú poškodzované, ale oveľa menej ako pred voľbami v roku 1998. Inteligencia národa a asi aj politikov chvalabohu rastie,“ hovorí riaditeľ agentúry Nubium Ladislav Strašil. Jeho agentúra prenajímala plochy aj v kampani v roku 1994. „Pred každými ďalšími voľbami ubúda zničených billboardov.“
Strašil hovorí, že neexistuje mesto, kde by ľudia ničili billboardy a plagáty výrazne viac ako inde. „Možno je lokalita, kde je niekto nervózny a aktívny v sledovaní politiky. Občas niečo zničí, ale nie je to tak, že problém ničenia by bol v niektorom meste vypuklý a niekde nie je vôbec. Pred štyrmi rokmi napríklad v Bratislave boli cielene do radu počarbané billboardy, bolo vidieť, že to sprejuje nejaká skupina. Teraz sa nič podobné nedeje.“
Iné je to v centrách miest, kde sú trojhranné stojany na plagáty. Ľudia ich ničia viac, lebo sú dostupné. Podobné skúsenosti majú v agentúre Euro AWK: „Nie sú ale nijako extrémne poškodzované, zatiaľ je všetko v norme.“
Neslávne známy billboard Smeru. Na väčšom zadku je nápis „Vlado“, na menšom „Robo“. „Na zastávkach do stojanu s plagátom občas niekto rypne, ale že by to bolo viac v jednom meste a menej v inom, to sa nedá povedať,“ hovoria v agentúre ISPA. „Plagáty, čo visia na múroch, alebo sú ďalej od chodníka, sú nedotknuté.“
„Vyzerá, že ľudia sú viac kultúrni. Ale záleží aj na tom, aký plagát to je. Ak je na ňom veľa bielej plochy, je úplne jedno, aká strana ho má, určite to láka tínedžerov niečo striekať. Ale žiadna strana nemá poškodených viac plagátov, ako je priemer,“ hovorí pracovníčka z ISPA.
Agentúry vedia, že plagáty budú musieť často vymieňať. Preto politické strany dodávajú vopred najmenej o desať percent plagátov navyše. „Oproti očakávaniam je poškodených billboardov menej, nemáme ani nejaké veľké ohlasy. Všímam si, že keď majú niektoré strany plagáty na ploche dlhšie, sú zničené. My prelepujeme každý mesiac, tak to môže vyzerať, že sú menej poškodené, ale inak je to v norme. Ani si nemyslím, že by sa do volieb niečo zmenilo,“ povedal Strašil.

Beata
Balogová
