BRATISLAVA. Jednou nohou sme už v parlamente, máme na to! Celostranovou výzvou v bulvárnych novinách burcuje voličov nová strana 99 percent.
Na rozdiel od jej šotov, ktoré už takmer mesiac pochybne vysielajú televízie Markíza a Joj, a už aj Fun rádio, sa noviny pokút obávať nemusia. Politickú reklamu štát obmedzuje iba v televíziách a rádiách, ktorým prideľuje frekvencie.
Vysielať politickú reklamu môžu až 21 dní pred voľbami. Šoty s tvárami a heslami kandidátov však elektronické médiá vydávajú za sponzorské odkazy. Taktika na hrane zákona strane pomáha, podľa posledného prieskumu by ju volilo 4,6 percenta opýtaných.
„Tento prípad ukazuje, že systém nie je v poriadku, a keď sa televízia dohodne so stranou, môže jeden subjekt ovplyvňovať voličov oveľa skôr ako ostatné,“ hovorí Rastislav Kužel z organizácie Memo 98, ktorá sleduje voľby vo svete.
Nezmyselné obmedzenia
Dnešný model platí od roku 2004, keď politici zrušili obmedzenie volebnej kampane na 30 dní, pri televíziách a rádiách si ju však uvoľniť netrúfli.
„Obmedzenie kampane vnímame ako nelogický krok,“ sťažuje sa hovorca televízie Joj Jozef Gogola.
Zjednotiť pravidlá pre kampaň na bilbordoch, v tlači aj v elektronických médiách sa pokúsilo ministerstvo vnútra, ktoré pripravilo volebný kódex. „Volebná kampaň mala byť pre všetky voľby jednotná, mala trvať odo dňa vyhlásenia volieb a skončiť sa mala deň pred konaním volieb,“ hovorí Ľubomíra Miklovičová z tlačového oddelenia ministerstva.
V kódexe navrhli, aby kampaň nebola nijako obmedzovaná, jej financovanie by kontrolovala Ústredná volebná komisia. Zámer zastavili predčasné voľby.
Nové komunikačné prostriedky
„V súčasnosti, keď máme nové komunikačné prostriedky, ako sú internet a sociálne siete, sú obmedzujúce lehoty nezmyselné,“ mieni člen komisie na prípravu kódexu a poslanec za SDKÚ Kamil Homoľa.
Ďalší člen komisie a poslanec Smeru Miroslav Číž nesúhlasí. Argumentuje veľkým vplyvom celoplošných televízií a aj cenou. „Rozšírenie volebného šialenstva na pol roka by vytvorilo aj atak na financovanie strán, čo vytvára ďalšie rizikové situácie.“
Prehodnotiť reguláciu televízií bude podľa Kužela vhodné, až keď „digitalizácia umožní väčší rozmach nových staníc“.

Beata
Balogová
