
Organizácia Rock volieb 02 začala nedávno svoju kampaň. FOTO - ARCHÍV TASR
teraz sa opäť chystajú zasiahnuť do predvolebného boja.
„Ich sila a pozícia na Slovensku je zvláštnosťou,“ povedal český sociológ Ivan Gabal. „Slovensko bolo v tomto pomerne priekopnícke,“ súhlasí s ním jeho slovenský kolega Michal Vašečka.
Slovenské mimovládne organizácie majú tento rok na voľby k dispozícii skutočne veľké peniaze - pravdepodobne až sto miliónov korún. Ako ich využijú?
Každá po svojom. Tento rok dostalo granty takmer osemdesiat projektov. Začínajú sa objavovať projekty, ktoré nechcú ľudí len všeobecne motivovať, aby išli k voľbám. Venujú sa špeciálne Rómom alebo ženám-voličkám.
Vašečka však takýmto projektom príliš neverí. „Nie som si istý, či sú to správne minuté peniaze. Pri hlasovaní pohlavie príliš nerozhoduje, ich hlasovanie je približne rovnaké.“
Mimovládne organizácie podľa vlastných slov nemajú problém peniaze minúť. „Máme obrovské množstvo materiálov, ktoré rozosielame dobrovoľníkom, preplácame im cestovné. Zaplatili sme si nejaké inzeráty, vyrábajú sa televízne šoty,“ hovorí napríklad hovorca Občianskeho oka Daniel Forgács.
Zahraničie veľmi dôveruje nášmu tretiemu sektoru. „Majú dobrú pamäť,“ vysvetľuje Vašečka. Ľudia, ktorí vo Washingtone rozhodujú o peniazoch, si pamätajú úspech slovenských občianskych aktivistov spred štyroch rokov. „Podnietili sme ľudí na vyššiu účasť, čo malo veľký ohlas v zahraničí,“ vysvetľuje koordinátor kampane Rock volieb ‘02 Marek Kapusta.
„Amerika Slovensku drží palce,“ hovorí veľvyslanec Slovenska v USA Martin Bútora. „Podpora, ktorá zo Spojených štátov prichádza, bez ohľadu na to či súkromná, alebo federálna, však prichádza nielen kvôli dobrej reputácii spred štyroch rokov. Ľudia, ktorí o týchto grantoch rozhodujú, majú pomerne dobrý prehľad o tom, čo slovenský tretí sektor robí. Vedia, že ho spája snaha priviesť k účasti na verejnom živote viac občanov.“
Vašečka však upozorňuje, že západní sponzori môžu naraziť na problém: dnešné Slovensko je iné. „Donori majú svoje očakávania, ale nie som si istý, či ich tretí sektor môže naplniť.“
Jedným z najväčších sponzorov je americká agentúra pre zahraničnú pomoc USAID. „Jedným z hlavných zahraničnopolitických cieľov USA voči Slovensku je posilniť jeho demokratické inštitúcie. Jedným zo spôsobov je zaistiť čo najvyššiu volebnú účasť,“ povedal pre SME Paul Oglesby z amerického veľvyslanectva v Bratislave.
Politikom zatiaľ konkurencia mimovládnych organizácií príliš neprekáža. „Možno je trošku nefér, že takéto organizácie nemusia šetriť peniazmi a my sme strážení nielen zákonom, ale aj týmito organizáciami,“ myslí si podpredsedníčka Smeru Monika Beňová.
Predseda ANO Pavol Rusko tvrdí, že mu záujem zahraničných donorov o vývoj na Slovensku trochu prekáža. „Keby som to mohol ovplyvniť, určite by som na Slovensko poslal menej peňazí,“ povedal.
Odborníci, medzi nimi aj Michal Vašečka, však hovoria, že kampaň za zvýšenú účasť pomôže najviac práve Smeru a ANO.
Autor: MICHAL FRIŠJOZEF ČAVOJEC

Beata
Balogová
