Štartuje kampaň v televízii a rozhlase

Od dnes sa na obrazovkách televízií a v rozhlasovom éteri môže objaviť politická reklama.

BRATISLAVA. Predvolebná kampaň k marcovým predčasným parlamentným voľbám sa dnes naplno spustí aj v rádiách a televíziách.

Priebeh kampane pred voľbami a počas volieb v televíznom a rozhlasovom vysielaní bude tradične monitorovať Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Oslovovanie občanov kandidátmi je pritom popri bilbordoch najčastejšie práve cez televízie a rádiá.

Kampaň k parlamentným voľbám - vysielanie politickej reklamy vo verejnoprávnych aj súkromných médiách, sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady (NR) SR začína 21 dní pred začiatkom hlasovania, teda dnes 18. februára.

V rámci vlastného monitoringu bude RVR monitorovať spolu osem spravodajských a publicistických programov televíznych staníc Jednotka a Dvojka Slovenskej televízie (RTVS), štyri relácie vo vysielaní televízie Markíza, dve relácie televízie JOJ, štyri relácie spravodajskej televízie TA3 a z rozhlasových okruhov Slovenského rozhlasu - tri relácie Rádia Slovensko a dve relácie Rádia Patria, pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová.

"Monitoring bude zameraný najmä na dodržiavanie povinností, ktoré v súvislosti s vysielaním ustanovuje zákon o voľbách, ďalej na dodržiavanie povinnosti zabezpečiť vo vysielaní všestrannosť informácií a názorovú pluralitu, objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov a oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru," konštatovala pre SITA Jelčová.

Okrem toho bude licenčná rada monitorovať vysielanie aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. Monitoring vysielania počas predvolebnej kampane a v deň volieb vyhodnotí RVR na najbližšom zasadnutí po voľbách, ktoré bude 20. marca.

Všetky médiá - verejnoprávne aj súkromné, ktoré budú vysielať politickú reklamu, ju musia zreteľne oddeliť od ostatných relácií, vrátane reklamy, oznamom, že ide o platené vysielanie. Zároveň môže politická reklama v ich vysielaní zabrať spolu maximálne 10 hodín počas celej kampane. Každý politický subjekt môže dostať na svoju politickú reklamu najviac pol hodinu vysielacieho času.

Vzhľadom na to, že politických subjektov uchádzajúcich sa o hlasy voličov v marcových predčasných voľbách do NR SR je 26, vychádza na jednu politickú stranu 23 minút. Za obsah reklamy zodpovedajú strany, ktoré si reklamu aj platia. Vysielatelia všetkým stranám musia zaručiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), teda Slovenský rozhlas aj Slovenská televízia musia zo zákona poskytnúť stranám okrem priestoru na politickú reklamu aj po desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. Ak chcú vysielatelia s licenciou vysielať od dnes predvolebné diskusie so zástupcami kandidujúcich strán, musí projekty diskusií vopred schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu.

Zakázané sú relácie, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov. Výnimkou je bežné spravodajstvo, publicistika a taktiež politická reklama a predvolebné diskusie, ktoré podľa zákona musia poskytnúť všetkým stranám rovnaký priestor. V deň volieb až do konca hlasovania je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Inak informačné moratórium neplatí.

Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, "s projektmi diskusných relácií sa na radu obrátili RTVS, TV Markíza a TV JOJ. RTVS ako verejnoprávny vysielateľ takúto povinnosť nemá, napriek tomu informácie o vysielaní v súvislosti s voľbami poslal RVR 1. februára".

RTVS bude mať diskusie vo vysielaní STV aj SRo. "TV Markíza svoj projekt rade doručila 9. februára a TV JOJ 13. februára." Projektmi diskusií Markízy a JOJ k voľbám sa bude licenčná rada zaoberať na zasadnutí v utorok 21. februára.

V súvislosti s voľbami eviduje podľa Jelčovej RVR niekoľko podnetov a sťažností na vysielanie spotov propagujúcich politickú stranu 99%.

"Jeden divák a jedna politická strana (SNS) sa na radu obrátili s podozrením na neproporčný priestor, ktorý vo svojom vysielaní venujú televízie jednotlivým kandidujúcim stranám a jej predstaviteľom," informovala hovorkyňa RVR.

Rada sa od začiatku vysielania volebných programov zaoberá sťažnosťami na vysielanie programov obsahujúcich volebné informácie. Pokiaľ sťažnosť nebude v jej kompetencii, postúpi ju Ústrednej volebnej komisii (ÚVK). ÚVK rieši spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách.

Predčasné parlamentné voľby budú v sobotu 10. marca. O priazeň vyše štyroch miliónov voličov sa uchádza 26 politických strán.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 633
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 888
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 900
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 139
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 460
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 961
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 929
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 713
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 591
  10. Slováci triedia lepšie 1 202

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Mužská neplodnosť? Ešte sme nedostali podnet, vraví Drucker

Ak počet a kvalita spermií budú naďalej klesať, naše deti budú mať deti iba po umelom oplodnení, varuje odborník na reprodukciu.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

Pašku mal CT protest traumatizovať. Žaluje politikov, pýta si peniaze

Tvrdí, že protestujúci pod jeho oknami hrubo narušili súkromie jeho rodiny.

Horský priechod Donovaly uzavreli pre nákladné vozidlá

Uzavreté sú aj horské priechody Šútovce a Vrchslatina.

Poslanci opäť schválili primátorovi Pezinka tisíce eur, dostáva viac ako minister

Minister slovenskej vlády ani poslanec parlamentu nezarobí toľko ako primátori slovenských miest. Pezinský primátor dostane maximálnu výplatu aj v roku 2018.