Štartuje kampaň v televízii a rozhlase

Od dnes sa na obrazovkách televízií a v rozhlasovom éteri môže objaviť politická reklama.

BRATISLAVA. Predvolebná kampaň k marcovým predčasným parlamentným voľbám sa dnes naplno spustí aj v rádiách a televíziách.

Priebeh kampane pred voľbami a počas volieb v televíznom a rozhlasovom vysielaní bude tradične monitorovať Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Oslovovanie občanov kandidátmi je pritom popri bilbordoch najčastejšie práve cez televízie a rádiá.

Kampaň k parlamentným voľbám - vysielanie politickej reklamy vo verejnoprávnych aj súkromných médiách, sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady (NR) SR začína 21 dní pred začiatkom hlasovania, teda dnes 18. februára.

V rámci vlastného monitoringu bude RVR monitorovať spolu osem spravodajských a publicistických programov televíznych staníc Jednotka a Dvojka Slovenskej televízie (RTVS), štyri relácie vo vysielaní televízie Markíza, dve relácie televízie JOJ, štyri relácie spravodajskej televízie TA3 a z rozhlasových okruhov Slovenského rozhlasu - tri relácie Rádia Slovensko a dve relácie Rádia Patria, pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová.

"Monitoring bude zameraný najmä na dodržiavanie povinností, ktoré v súvislosti s vysielaním ustanovuje zákon o voľbách, ďalej na dodržiavanie povinnosti zabezpečiť vo vysielaní všestrannosť informácií a názorovú pluralitu, objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov a oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru," konštatovala pre SITA Jelčová.

Okrem toho bude licenčná rada monitorovať vysielanie aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. Monitoring vysielania počas predvolebnej kampane a v deň volieb vyhodnotí RVR na najbližšom zasadnutí po voľbách, ktoré bude 20. marca.

Všetky médiá - verejnoprávne aj súkromné, ktoré budú vysielať politickú reklamu, ju musia zreteľne oddeliť od ostatných relácií, vrátane reklamy, oznamom, že ide o platené vysielanie. Zároveň môže politická reklama v ich vysielaní zabrať spolu maximálne 10 hodín počas celej kampane. Každý politický subjekt môže dostať na svoju politickú reklamu najviac pol hodinu vysielacieho času.

Vzhľadom na to, že politických subjektov uchádzajúcich sa o hlasy voličov v marcových predčasných voľbách do NR SR je 26, vychádza na jednu politickú stranu 23 minút. Za obsah reklamy zodpovedajú strany, ktoré si reklamu aj platia. Vysielatelia všetkým stranám musia zaručiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), teda Slovenský rozhlas aj Slovenská televízia musia zo zákona poskytnúť stranám okrem priestoru na politickú reklamu aj po desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. Ak chcú vysielatelia s licenciou vysielať od dnes predvolebné diskusie so zástupcami kandidujúcich strán, musí projekty diskusií vopred schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu.

Zakázané sú relácie, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov. Výnimkou je bežné spravodajstvo, publicistika a taktiež politická reklama a predvolebné diskusie, ktoré podľa zákona musia poskytnúť všetkým stranám rovnaký priestor. V deň volieb až do konca hlasovania je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Inak informačné moratórium neplatí.

Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, "s projektmi diskusných relácií sa na radu obrátili RTVS, TV Markíza a TV JOJ. RTVS ako verejnoprávny vysielateľ takúto povinnosť nemá, napriek tomu informácie o vysielaní v súvislosti s voľbami poslal RVR 1. februára".

RTVS bude mať diskusie vo vysielaní STV aj SRo. "TV Markíza svoj projekt rade doručila 9. februára a TV JOJ 13. februára." Projektmi diskusií Markízy a JOJ k voľbám sa bude licenčná rada zaoberať na zasadnutí v utorok 21. februára.

V súvislosti s voľbami eviduje podľa Jelčovej RVR niekoľko podnetov a sťažností na vysielanie spotov propagujúcich politickú stranu 99%.

"Jeden divák a jedna politická strana (SNS) sa na radu obrátili s podozrením na neproporčný priestor, ktorý vo svojom vysielaní venujú televízie jednotlivým kandidujúcim stranám a jej predstaviteľom," informovala hovorkyňa RVR.

Rada sa od začiatku vysielania volebných programov zaoberá sťažnosťami na vysielanie programov obsahujúcich volebné informácie. Pokiaľ sťažnosť nebude v jej kompetencii, postúpi ju Ústrednej volebnej komisii (ÚVK). ÚVK rieši spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách.

Predčasné parlamentné voľby budú v sobotu 10. marca. O priazeň vyše štyroch miliónov voličov sa uchádza 26 politických strán.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 058
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 274
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 558
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 884
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 741
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 217
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 041
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 168

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Raper Kali: Silným motívom je smrť Róberta Remiáša

Raper Kali, vlastným menom Koloman Magyary (34), napísal titulnú pesničku k filmu Únos. Tvrdí, že ho obdobie 90. rokov láka.

Kaliňák sa potichu zmieril so sporným stavbárom z Gorily

Rezort vnútra viedol sériu súdnych sporov so stavebnou firmou Euro-Building, ktorá figuruje vo viacerých kauzách. Potichu uzavreli zmier.

Prioritou v rómskej otázke je vzdelávanie, zhodli sa účastníci relácie

Vláda predstavila akčné plány na integráciu rómskej menšiny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop