Štartuje kampaň v televízii a rozhlase

Od dnes sa na obrazovkách televízií a v rozhlasovom éteri môže objaviť politická reklama.

BRATISLAVA. Predvolebná kampaň k marcovým predčasným parlamentným voľbám sa dnes naplno spustí aj v rádiách a televíziách.

Priebeh kampane pred voľbami a počas volieb v televíznom a rozhlasovom vysielaní bude tradične monitorovať Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Oslovovanie občanov kandidátmi je pritom popri bilbordoch najčastejšie práve cez televízie a rádiá.

Kampaň k parlamentným voľbám - vysielanie politickej reklamy vo verejnoprávnych aj súkromných médiách, sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady (NR) SR začína 21 dní pred začiatkom hlasovania, teda dnes 18. februára.

Článok pokračuje pod video reklamou

V rámci vlastného monitoringu bude RVR monitorovať spolu osem spravodajských a publicistických programov televíznych staníc Jednotka a Dvojka Slovenskej televízie (RTVS), štyri relácie vo vysielaní televízie Markíza, dve relácie televízie JOJ, štyri relácie spravodajskej televízie TA3 a z rozhlasových okruhov Slovenského rozhlasu - tri relácie Rádia Slovensko a dve relácie Rádia Patria, pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová.

"Monitoring bude zameraný najmä na dodržiavanie povinností, ktoré v súvislosti s vysielaním ustanovuje zákon o voľbách, ďalej na dodržiavanie povinnosti zabezpečiť vo vysielaní všestrannosť informácií a názorovú pluralitu, objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov a oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru," konštatovala pre SITA Jelčová.

Okrem toho bude licenčná rada monitorovať vysielanie aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. Monitoring vysielania počas predvolebnej kampane a v deň volieb vyhodnotí RVR na najbližšom zasadnutí po voľbách, ktoré bude 20. marca.

Všetky médiá - verejnoprávne aj súkromné, ktoré budú vysielať politickú reklamu, ju musia zreteľne oddeliť od ostatných relácií, vrátane reklamy, oznamom, že ide o platené vysielanie. Zároveň môže politická reklama v ich vysielaní zabrať spolu maximálne 10 hodín počas celej kampane. Každý politický subjekt môže dostať na svoju politickú reklamu najviac pol hodinu vysielacieho času.

Vzhľadom na to, že politických subjektov uchádzajúcich sa o hlasy voličov v marcových predčasných voľbách do NR SR je 26, vychádza na jednu politickú stranu 23 minút. Za obsah reklamy zodpovedajú strany, ktoré si reklamu aj platia. Vysielatelia všetkým stranám musia zaručiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), teda Slovenský rozhlas aj Slovenská televízia musia zo zákona poskytnúť stranám okrem priestoru na politickú reklamu aj po desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. Ak chcú vysielatelia s licenciou vysielať od dnes predvolebné diskusie so zástupcami kandidujúcich strán, musí projekty diskusií vopred schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu.

Zakázané sú relácie, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov. Výnimkou je bežné spravodajstvo, publicistika a taktiež politická reklama a predvolebné diskusie, ktoré podľa zákona musia poskytnúť všetkým stranám rovnaký priestor. V deň volieb až do konca hlasovania je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Inak informačné moratórium neplatí.

Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, "s projektmi diskusných relácií sa na radu obrátili RTVS, TV Markíza a TV JOJ. RTVS ako verejnoprávny vysielateľ takúto povinnosť nemá, napriek tomu informácie o vysielaní v súvislosti s voľbami poslal RVR 1. februára".

RTVS bude mať diskusie vo vysielaní STV aj SRo. "TV Markíza svoj projekt rade doručila 9. februára a TV JOJ 13. februára." Projektmi diskusií Markízy a JOJ k voľbám sa bude licenčná rada zaoberať na zasadnutí v utorok 21. februára.

V súvislosti s voľbami eviduje podľa Jelčovej RVR niekoľko podnetov a sťažností na vysielanie spotov propagujúcich politickú stranu 99%.

"Jeden divák a jedna politická strana (SNS) sa na radu obrátili s podozrením na neproporčný priestor, ktorý vo svojom vysielaní venujú televízie jednotlivým kandidujúcim stranám a jej predstaviteľom," informovala hovorkyňa RVR.

Rada sa od začiatku vysielania volebných programov zaoberá sťažnosťami na vysielanie programov obsahujúcich volebné informácie. Pokiaľ sťažnosť nebude v jej kompetencii, postúpi ju Ústrednej volebnej komisii (ÚVK). ÚVK rieši spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách.

Predčasné parlamentné voľby budú v sobotu 10. marca. O priazeň vyše štyroch miliónov voličov sa uchádza 26 politických strán.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  8. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  1. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  2. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  4. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  9. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  10. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 434
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 301
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 385
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 10 133
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 895
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 6 805
  7. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 6 222
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 968
  9. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 853
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 3 461

Téma: Voľby


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Možno práve sledujeme revolúciu vyšetrovateľov

Tu nejde len o Kočnera.

EKONOMIKA

Razie u Kočnera môžu odhaliť aj stratené zmenky

Nevieme, kde je Kočnerov najhodnotnejší majetok a či je ešte jeho.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Podnikateľ posielal tlmočníčke mesačne aj dvetisíc eur, tvrdí Zoltán Andruskó. Jeho advokáti to nekomentovali.

S ministerkou hovorili o zmenách v nemocnici aj o rušení oddelení

Ministerka zdravotníctva hovorila s vedením nemocnice v Považskej Bystrici o jej ďalšom smerovaní.

Cestný pirát nazbieral za 12 rokov až 32 pokút

Cez Krompachy prechádzal rýchlosťou 110 km/hod.

Názvy strán nesmú obsahovať mená lídrov, parlament schválil novelu

Novela má zabrániť kupovaniu strán a upraviť nakladanie s darmi.