Štartuje kampaň v televízii a rozhlase

Od dnes sa na obrazovkách televízií a v rozhlasovom éteri môže objaviť politická reklama.

BRATISLAVA. Predvolebná kampaň k marcovým predčasným parlamentným voľbám sa dnes naplno spustí aj v rádiách a televíziách.

Priebeh kampane pred voľbami a počas volieb v televíznom a rozhlasovom vysielaní bude tradične monitorovať Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Oslovovanie občanov kandidátmi je pritom popri bilbordoch najčastejšie práve cez televízie a rádiá.

Kampaň k parlamentným voľbám - vysielanie politickej reklamy vo verejnoprávnych aj súkromných médiách, sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady (NR) SR začína 21 dní pred začiatkom hlasovania, teda dnes 18. februára.

Článok pokračuje pod video reklamou

V rámci vlastného monitoringu bude RVR monitorovať spolu osem spravodajských a publicistických programov televíznych staníc Jednotka a Dvojka Slovenskej televízie (RTVS), štyri relácie vo vysielaní televízie Markíza, dve relácie televízie JOJ, štyri relácie spravodajskej televízie TA3 a z rozhlasových okruhov Slovenského rozhlasu - tri relácie Rádia Slovensko a dve relácie Rádia Patria, pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová.

"Monitoring bude zameraný najmä na dodržiavanie povinností, ktoré v súvislosti s vysielaním ustanovuje zákon o voľbách, ďalej na dodržiavanie povinnosti zabezpečiť vo vysielaní všestrannosť informácií a názorovú pluralitu, objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov a oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru," konštatovala pre SITA Jelčová.

Okrem toho bude licenčná rada monitorovať vysielanie aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. Monitoring vysielania počas predvolebnej kampane a v deň volieb vyhodnotí RVR na najbližšom zasadnutí po voľbách, ktoré bude 20. marca.

Všetky médiá - verejnoprávne aj súkromné, ktoré budú vysielať politickú reklamu, ju musia zreteľne oddeliť od ostatných relácií, vrátane reklamy, oznamom, že ide o platené vysielanie. Zároveň môže politická reklama v ich vysielaní zabrať spolu maximálne 10 hodín počas celej kampane. Každý politický subjekt môže dostať na svoju politickú reklamu najviac pol hodinu vysielacieho času.

Vzhľadom na to, že politických subjektov uchádzajúcich sa o hlasy voličov v marcových predčasných voľbách do NR SR je 26, vychádza na jednu politickú stranu 23 minút. Za obsah reklamy zodpovedajú strany, ktoré si reklamu aj platia. Vysielatelia všetkým stranám musia zaručiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), teda Slovenský rozhlas aj Slovenská televízia musia zo zákona poskytnúť stranám okrem priestoru na politickú reklamu aj po desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. Ak chcú vysielatelia s licenciou vysielať od dnes predvolebné diskusie so zástupcami kandidujúcich strán, musí projekty diskusií vopred schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu.

Zakázané sú relácie, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov. Výnimkou je bežné spravodajstvo, publicistika a taktiež politická reklama a predvolebné diskusie, ktoré podľa zákona musia poskytnúť všetkým stranám rovnaký priestor. V deň volieb až do konca hlasovania je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Inak informačné moratórium neplatí.

Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, "s projektmi diskusných relácií sa na radu obrátili RTVS, TV Markíza a TV JOJ. RTVS ako verejnoprávny vysielateľ takúto povinnosť nemá, napriek tomu informácie o vysielaní v súvislosti s voľbami poslal RVR 1. februára".

RTVS bude mať diskusie vo vysielaní STV aj SRo. "TV Markíza svoj projekt rade doručila 9. februára a TV JOJ 13. februára." Projektmi diskusií Markízy a JOJ k voľbám sa bude licenčná rada zaoberať na zasadnutí v utorok 21. februára.

V súvislosti s voľbami eviduje podľa Jelčovej RVR niekoľko podnetov a sťažností na vysielanie spotov propagujúcich politickú stranu 99%.

"Jeden divák a jedna politická strana (SNS) sa na radu obrátili s podozrením na neproporčný priestor, ktorý vo svojom vysielaní venujú televízie jednotlivým kandidujúcim stranám a jej predstaviteľom," informovala hovorkyňa RVR.

Rada sa od začiatku vysielania volebných programov zaoberá sťažnosťami na vysielanie programov obsahujúcich volebné informácie. Pokiaľ sťažnosť nebude v jej kompetencii, postúpi ju Ústrednej volebnej komisii (ÚVK). ÚVK rieši spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách.

Predčasné parlamentné voľby budú v sobotu 10. marca. O priazeň vyše štyroch miliónov voličov sa uchádza 26 politických strán.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Do we have "Sagans" in language education?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  10. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 093
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 680
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 734
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 050
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 643
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 012
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 147
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 898
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 1 998
  10. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 1 975

Téma: Politická kríza po Kuciakovej vražde


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

Píše Kristián Blaškovič - Fórum

Čím prekvapí Kim na stretnutí s Trumpom?

Kim sa chce vrátiť medzi svetových politikov ako ich rovnocenný partner.

DOMOV

Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

Neprehliadnite tiež

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: McDonald's po desiatich rokoch mení ceny, na Slovensku prekonáva rekordy

Na Slovensku sa americkému reťazcu darí čoraz viac.

V okolí Roňavy hrozí povodeň. Na oblohe sa vytvoril zaujímavý úkaz

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal druhý stupeň výstrahy.

Po požiari sú obyvatelia košickej Ružovej ulice stále bez elektriny

Aj po mesiaci a pol ešte stále fungujú v provizóriu.

Na jednej zo sninských základných škôl vyšetruje polícia spreneveru

Riaditeľ sám podal trestné oznámenie, hovorí však, že naňho poľujú poslanci.

Tatranci ohradia cintoríny pred zvieracími vandalmi

Medvede rozbíjajú ploty či náhrobné kamene. Vyjedajú kahance.