SME

Štartuje kampaň v televízii a rozhlase

Od dnes sa na obrazovkách televízií a v rozhlasovom éteri môže objaviť politická reklama.

BRATISLAVA. Predvolebná kampaň k marcovým predčasným parlamentným voľbám sa dnes naplno spustí aj v rádiách a televíziách.

Priebeh kampane pred voľbami a počas volieb v televíznom a rozhlasovom vysielaní bude tradične monitorovať Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Oslovovanie občanov kandidátmi je pritom popri bilbordoch najčastejšie práve cez televízie a rádiá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kampaň k parlamentným voľbám - vysielanie politickej reklamy vo verejnoprávnych aj súkromných médiách, sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady (NR) SR začína 21 dní pred začiatkom hlasovania, teda dnes 18. februára.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci vlastného monitoringu bude RVR monitorovať spolu osem spravodajských a publicistických programov televíznych staníc Jednotka a Dvojka Slovenskej televízie (RTVS), štyri relácie vo vysielaní televízie Markíza, dve relácie televízie JOJ, štyri relácie spravodajskej televízie TA3 a z rozhlasových okruhov Slovenského rozhlasu - tri relácie Rádia Slovensko a dve relácie Rádia Patria, pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová.

"Monitoring bude zameraný najmä na dodržiavanie povinností, ktoré v súvislosti s vysielaním ustanovuje zákon o voľbách, ďalej na dodržiavanie povinnosti zabezpečiť vo vysielaní všestrannosť informácií a názorovú pluralitu, objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov a oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru," konštatovala pre SITA Jelčová.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho bude licenčná rada monitorovať vysielanie aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. Monitoring vysielania počas predvolebnej kampane a v deň volieb vyhodnotí RVR na najbližšom zasadnutí po voľbách, ktoré bude 20. marca.

Všetky médiá - verejnoprávne aj súkromné, ktoré budú vysielať politickú reklamu, ju musia zreteľne oddeliť od ostatných relácií, vrátane reklamy, oznamom, že ide o platené vysielanie. Zároveň môže politická reklama v ich vysielaní zabrať spolu maximálne 10 hodín počas celej kampane. Každý politický subjekt môže dostať na svoju politickú reklamu najviac pol hodinu vysielacieho času.

Vzhľadom na to, že politických subjektov uchádzajúcich sa o hlasy voličov v marcových predčasných voľbách do NR SR je 26, vychádza na jednu politickú stranu 23 minút. Za obsah reklamy zodpovedajú strany, ktoré si reklamu aj platia. Vysielatelia všetkým stranám musia zaručiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), teda Slovenský rozhlas aj Slovenská televízia musia zo zákona poskytnúť stranám okrem priestoru na politickú reklamu aj po desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. Ak chcú vysielatelia s licenciou vysielať od dnes predvolebné diskusie so zástupcami kandidujúcich strán, musí projekty diskusií vopred schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu.

Zakázané sú relácie, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov. Výnimkou je bežné spravodajstvo, publicistika a taktiež politická reklama a predvolebné diskusie, ktoré podľa zákona musia poskytnúť všetkým stranám rovnaký priestor. V deň volieb až do konca hlasovania je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Inak informačné moratórium neplatí.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, "s projektmi diskusných relácií sa na radu obrátili RTVS, TV Markíza a TV JOJ. RTVS ako verejnoprávny vysielateľ takúto povinnosť nemá, napriek tomu informácie o vysielaní v súvislosti s voľbami poslal RVR 1. februára".

RTVS bude mať diskusie vo vysielaní STV aj SRo. "TV Markíza svoj projekt rade doručila 9. februára a TV JOJ 13. februára." Projektmi diskusií Markízy a JOJ k voľbám sa bude licenčná rada zaoberať na zasadnutí v utorok 21. februára.

V súvislosti s voľbami eviduje podľa Jelčovej RVR niekoľko podnetov a sťažností na vysielanie spotov propagujúcich politickú stranu 99%.

"Jeden divák a jedna politická strana (SNS) sa na radu obrátili s podozrením na neproporčný priestor, ktorý vo svojom vysielaní venujú televízie jednotlivým kandidujúcim stranám a jej predstaviteľom," informovala hovorkyňa RVR.

SkryťVypnúť reklamu

Rada sa od začiatku vysielania volebných programov zaoberá sťažnosťami na vysielanie programov obsahujúcich volebné informácie. Pokiaľ sťažnosť nebude v jej kompetencii, postúpi ju Ústrednej volebnej komisii (ÚVK). ÚVK rieši spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách.

Predčasné parlamentné voľby budú v sobotu 10. marca. O priazeň vyše štyroch miliónov voličov sa uchádza 26 politických strán.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 399
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 275
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 448
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 933
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 532
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 416
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu