Bude kontrola strán formálna?

Po Slovensku sa rozšíril názor, že politické strany nemôžu na svoju kampaň pred voľbami minúť viac ako 12 miliónov korún. Spomínaný 12-miliónový limit sa však vzťahuje iba na inzerciu v tlači, sponzorovanie a reklamu v elektronických médiách a vonkajšiu .

Po Slovensku sa rozšíril názor, že politické strany nemôžu na svoju kampaň pred voľbami minúť viac ako 12 miliónov korún. Spomínaný 12-miliónový limit sa však vzťahuje iba na inzerciu v tlači, sponzorovanie a reklamu v elektronických médiách a vonkajšiu reklamu (billboardy, plagáty…) v období medzi 13. júnom a 21. septembrom. Do všetkých ostatných aktivít môžu politické strany investovať toľko finančných prostriedkov, koľko len chcú. Cenu týchto aktivít, žiaľ, pozná len pár ľudí pracujúcich vo volebných štáboch politických strán a tí ju verejnosti nikdy neprezradia. V skutočnosti zrejme obmedzujeme iba torzo výdavkov, ktoré politické strany pred voľbami majú.

Iba konkrétny monitoring nám pomôže kvalifikovane odhadnúť, aké percento z celkových nákladov na kampaň sa vynakladá na politickú reklamu a aká je celková hodnota predvolebných aktivít. Na základe týchto zistení sa potom budeme vedieť strán pýtať, odkiaľ čerpajú prostriedky na kampaň pred voľbami a aké výdavky samy priznávajú. V porovnaní s rokom 1998 budeme mať do diskusie s politickými stranami k dispozícii databázu všetkých aktivít v regiónoch. Monitoringové agentúry zaoberajúce sa analýzou reklamného trhu nám zasa poskytnú údaje o počte aj umiestnení inzerátov v 64 tituloch novín a časopisov, ako i počte billboardov, ktoré si strany objednali. Počty a hodnota nemonitorovaných malých nosičov vonkajšej reklamy sa takisto dajú pri znalosti ich ponuky kvalifikovane odhadnúť, pričom politické strany využívajú štyri typy z nich. Odhad minimálnych výdavkov, ktoré pravidelne zverejníme, nám pomôže určiť hranicu, pod ktorú sa na základe cenového prieskumu nedá ísť, a vysvetlenie prípadných nižších výdavkov tak bude veľmi ťažké.

Už teraz sa dá povedať, že podstatnú časť problémov vytvára samotná legislatíva. Zákon, obmedzujúci výdavky strán na propagáciu v uvedenom období, nedefinuje pojmy, ktoré používa, pričom niektoré z nich sa nenachádzajú nikde inde v právnom poriadku. Zákon napríklad stanovuje, že politické strany musia reklamu nakupovať za obvyklé ceny, nikto však nevie, čo zákon pod pojmom obvyklá cena rozumie. Podľa právneho stanoviska, ktoré máme k dispozícii, totiž ceny vznikajú dohodou, a tak oficiálna ani obvyklá cena neexistuje. Už iba týchto pár riadkov naznačuje, že na obchádzanie tohto zákona netreba mať nadpriemerné schopnosti. Mechanizmus štátnej kontroly dodržiavania limitu, ktorý zákon stanovil, je čisto formálny. Finančné prostriedky vynaložené na propagáciu musia politické strany a prevádzkovatelia rozhlasového, televízneho vysielania, nosičov vonkajšej reklamy a vydavatelia tlače nahlásiť ministerstvu financií. Ministerstvo potom tieto správy porovná, a ak sa údaje v nich uvedené zhodujú (bez ohľadu na to, či sú pravdivé, alebo nie), zákonné povinnosti bude považovať za splnené.

Zákon 239/1994 o obmedzení výdavkov však obsahuje i nasledujúcu vetu: Ak ministerstvo financií zistí, že správa o výdavkoch na propagáciu pred voľbami neobsahuje všetky údaje alebo údaje nie sú úplné, alebo pravdivé, uloží politickej strane pokutu do 500 000 Sk v závislosti od rozsahu neúplnosti alebo nepravdivosti údajov. Tejto vete by sa dalo rozumieť i tak, že ministerstvo má oprávnenie nielen porovnávať dva druhy správ, ale aj zisťovať pravdivosť údajov v nich uvedených.

Vyzerá to však tak, že spomínaným otázkam sa nikto intenzívne nevenuje, a ak sa nepodarí ešte pred voľbami vyvolať verejnú „objednávku“ na ich riešenie, kontrola dodržiavania limitu sa môže skončiť ako čisto formálna.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 364
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 008
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 092
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 486
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 727
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 606
  7. Kam do tepla v januári? 1 969
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 787
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 617
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Štefanovi Zamkovskému zobrali milovanú chatu komunisti

Zanechal nezmazateľnú stopu v Tatrách.

Daňové podvody za štyri milióny eur už rieši NAKA

Firma Dúha odmieta akékoľvek spojenie s prípadom.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

V kauze vraždy Čongrádyho sa očakávajú záverečné reči

Petra Čongrádyho zavraždili v septembri 2004 v bratislavskej Petržalke.