Ani po voľbách 99 percent neukáže kompletný zoznam sponzorov.
Agentúrne spravodajstvo sme o 20:32 nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Nové hnutie 99 percent neplatilo masívnu kampaň cez stranícku pokladnicu, čím sa vyhlo zverejneniu sponzorov. Televízne šoty či bilbordy s kandidátmi financovalo občianske združenie Občan v akcii, ktoré nemuselo štátu priznať, odkiaľ peniaze vzalo.
Strany museli do pondelka odovzdať ministerstvu financií predbežné správy o nákladoch na predvolebnú kampaň aj s údajmi o darcoch. Strana 99 percent vykázala nuly.
Jeden z kandidátov novej strany, podnikateľ Ivan Weiss odmietol ukázať, kto kampaň podporil. Oznámil, že združenie doteraz stála 1,4 milióna eur.
„Bol by to podnet na ďalšiu diskreditáciu,“ zdôvodnil ďalší kandidát Peter Vačok.
Ako si účtujú
Účty za kampaň
99% 1,4 milióna eur
SDKÚ takmer 1,3 milióna eu
SNS 1,1 milióna
SaS 612-tisíc
Smer takmer 283-tisíc
KDH 281-tisíc
Most-Híd 276-tisíc
OĽaNO 242-tisíc
Weiss ešte minulý týždeň sľuboval, že zverejní výšku jeho príspevku.
„Plánujem dať toľko, koľko si môžem dovoliť.“ Neskôr spomenul, že dal „stovky tisíc eur“.
„Je zarážajúce, že strana, ktorá žiada transparentné financovanie, obchádza zákon, aby nemusela sprístupniť mená sponzorov,“ hovorí šéf Transparency Gabriel Šípoš.
Weiss tvrdí, že kampaň odteraz hradí strana, do volieb má minúť pol milióna. Všetkých podporovateľov 99 percent neodkryje ani po voľbách.
Združenie odhalí iba tých, ktorí dali viac ako päťtisíc eur. Strany musia zo zákona priznávať všetkých sponzorov bez ohľadu na výšku daru.
Vládne SDKÚ, KDH, SaS a Most–Híd dajú na kampaň dovedna 15 miliónov eur, vyčíslil Weiss. Z čoho vychádza, nevysvetlil.
Podľa predbežných správ štyri strany zatiaľ investovali spolu 2,5 milióna eur.
Weiss nechcel porovnávať rozsah ich kampaní s propagáciou 99 percent, ktorá nemá presiahnuť dva milióny.
„Kampaň 99 percent je najrozsiahlejšia v histórii. Jednotlivé vládne strany sa propagujú v menšom rozsahu,“ hodnotí odborník na reklamu Michal Ruttkay.
Do povedomia verejnosti sa 99 percent dostalo aj vďaka televíznym šotom, za ktoré Markíza a Joj dostali sankcie, lebo ich vysielali, keď ešte nebola politická reklama povolená.
Sponzor ľudí neočaril, na kandidátke je vysokoAko je možné, že po neúspechu vo webovom hlasovaní obsadil popredné miesto na kandidátke, sponzor 99 percent netuší.
BRATISLAVA. Hoci v internetovom hlasovaní ľudí nezískal dostatočnú podporu, na kandidátke 99 percent obsadil popredné miesto.
Jeden z kandidátov hnutia, podnikateľ Ivan Weiss minulý týždeň vravel, že o kandidátke rozhodli ľudia, ktorí od 8. do 10. decembra cez web hlasovali za navrhnutých kandidátov.
Priznal, že advokát a jeden zo sponzorov 99 percent Peter Mikletič sa na deviate miesto kandidátky dostal mimo poradia výsledkov online hlasovania.
„Je výraznou pridanou hodnotou pri tvorbe a presadzovaní programu.“
Podnikateľ Mikletič nechcel o dosadení na kandidátku rozprávať. „Neviem, že by som sa zle umiestnil v hlasovaní.“
Poprel aj Weissovu verziu, že menej hlasov získal, pretože jeho profil bol k hlasovaniu pripojený oveľa neskôr. „Túto informáciu nemám.“

Beata
Balogová
