PÍŠE PETER MORVAY

Prečo Most-Híd? Lebo Béla

Stranu stojacu nad jednotlivými etnikami Slovensko veľmi potrebuje. Bugárov Most však len predstiera, že takou stranou je.

Béla Bugár v roku 1998, na zasadnutí, kde bol zvolený za predsedu SMK.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

SMK číslo dva žije skoro výlučne z popularity svojho predsedu.

Po svojom odvolaní z čela SMK Béla Bugár viac ako rok dúfal, že sa na post predsedu strany opäť vráti. Pochopiteľne tiež váhal vymeniť parlamentné istoty za neistý úspech novej strany.

Po čase však aj Bugár pochopil, že ak chce opäť stáť na čele nejakej strany, musí si založiť vlastnú. A tak vznikol Most-Híd.

„Splnenie týchto záväzkov vám sľubujem aj v mene jednotky našej kandidátky Bélu Bugára,“ lúčil sa hlavný rečník večera Zsolt Simon na predvolebnom mítingu Mosta v Sládkovičove.

Bugár tam pôvodne mal vystúpiť osobne, a aj keď na veľké sklamanie voličov neprišiel, jeho duch sa ani na chvíľu neprestal vznášať nad prítomnými. Simon sa ním zaklínal neustále, ako sa sluší v prípade strany, ktorej hlavným lákadlom a najvýznamnejším bodom programu je jej líder.

Slušný Maďar

Idea nadetnickej strany typu Mosta, využívajúcej bugárovský mýtus sympatického Maďara prijateľného aj pre Slovákov, vznikla medzi maďarskými a slovenskými liberálmi dokonca dávno pred výmenou na čele SMK.

Často bývalí disidenti od takejto strany očakávali slovensko-maďarské historické vyrovnanie a v neposlednom rade aj vlastný návrat do politického rozhodovania. Potrebovali len presvedčiť Bugára, ktorý jediný mohol svojou popularitou celý projekt dostať do parlamentu.

Nadmieru pragmatický Bugár však nemal žiadny dôvod opúšťať SMK zaručujúcu mu živobytie a vplyv. Aspoň pokiaľ fungovala v strane tichá dohoda medzi ním a Miklósom Durayom, že sa navzájom nebudú pliesť do svojich vecí. Táto stratégia prestala fungovať, keď si slovenské médiá začali viac všímať nacionalistov v SMK.

Ak si Bugár chcel udržať svoju povesť, musel Duraya aspoň odsunúť do pozadia. Z konfliktu však ako víťaz vyšiel Duray tlačiaci pred sebou samoľúbeho Pála Csákyho. Nahrávala im únava z Bugára a znechutenie i závisť, ktoré sa v strane roky hromadili pre aktivitu Bugárovho „nadradeného ja“, podnikateľa Oskara Világiho a spol.

Podiel Bugára a jeho blízkych na spise Gorila je len logickým výsledkom fungovania SMK pod jeho vedením. Nič z toho nie je nové, aj keď o tom slovenskí a maďarskí intelektuáli pretláčajúci Bugára pred aj po vzniku Mosta mlčali.

Slovenskí preto, lebo o ozajstnom fungovaní Bugára v SMK, o pomeroch v strane aj v SMK ovládaných samosprávach nič nevedeli a vlastne ani nechceli vedieť.

Maďarskí síce mali reálnejší obraz, pre zmierenie so Slovákmi však potrebovali chrániť Bugárov pozitívny imidž. Preto svoje vedomosti slovenským partnerom nevešali na nos.

Stačí, že sú naši

Dôvody a okolnosti jeho vzniku sú dodnes najväčšou slabinou Mosta. Bugár sa síce zmieril s tým, že sa dve maďarské strany na Slovensku pravdepodobne neuživia a ak má nová partaj uspieť, musí vedieť zaloviť aj medzi slovenskými voličmi.

Etnický charakter SMK mu však plne vyhovoval, znamenal totiž aj lepšiu ovládateľnosť a nižšie nároky vlastných voličov („sú to tí naši, a to nám stačí“).

Aj nová strana tak má nadetnický skôr len imidž. Je to druhá SMK s čiastočne novým imidžom, ale prevažne starým obsahom a personálnym obsadením. Doplnená na viditeľných miestach dvomi-tromi Slovákmi, pri výbere ktorých bolo hlavným kritériom, že zostanú ticho a nebudú sa do ničoho pliesť.

V prvej desiatke kandidátov do volieb v roku 2010 bolo osem bývalých politikov SMK a dvaja Slováci vyhovujúci tejto požiadavke.

Zásadný posun nenastal ani na súčasnej kandidátke, kde sú na prvých desiatich miestach traja slovenskí kandidáti vrátane poslušného Rudolfa Chmela a Ivana Švejnu. Rovnaký vzorec sa opakuje v druhej desiatke.

Volič to trochu pokazil

Aké-také zdanie nadetnickej strany sa vlastne Mostu počas prvého parlamentného obdobia podarilo udržať len preto, že voliči trochu prepísali plány zakladateľov.

Krúžkovaním dostali do parlamentu poslancov za OKS a vyrovnali pomery v klube Mosta. Vedenia samotnej strany sa to však napokon nijako nedotklo.

To zostáva uzatvoreným klubom prevažne rodovo spriaznených podnikateľov, ktorí si spolu chránia svoje záujmy a zneužívajú etnický charakter strany, aby zakryli vlastné pôsobenie pred väčšinou spoločnosti.

Po predchádzajúcich vetách to bude znieť prekvapivo, ale aj napriek všetkým výhradám je Most jednou z mála strán na Slovensku, ktorú môžu v tejto mizérii aj presvedčení demokrati voliť. I keď len ako menšie zlo.

Stále patrí k stranám, ktoré posúvajú Slovensko smerom k Západu, k znižovaniu korupcie a transparentnejšiemu fungovaniu štátu. Už len preto, lebo je to záujem každej etnickej menšiny v každom štáte, ktorého inštitúcie môže väčšina proti menšine kedykoľvek zneužiť.

K druhému najdôležitejšiemu bodu svojmu programu (po Bugárovi), k znižovaniu etnického napätia na Slovensku, síce Most prispel len málo, ale aspoň niečím a situáciu určite nezhoršil. Na rozdiel od zvyšku, čo zostal v SMK, nie je len zahraničnou pobočkou Orbánovho Fideszu a neobhajuje jeho autoritársku politiku.

Problém je, že mnoho týchto pozitív funguje v dnešnom Moste stále tak nejako proti vôli tých, čo v ňom rozhodujú.

V žiadnej inej strane azda okrem SDKÚ preto krúžkovanie nemá taký význam ako práve tu. Je to jediný spôsob, ako realitu strany priblížiť k jej oficiálnemu imidžu. Lebo nadetnickú stranu veľmi potrebujeme.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 212
  2. Vizuálny smog je problém 10 822
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 5 987
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 404
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 107
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 934
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 334
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 271
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 925
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 829

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Spor o Ústavný súd sa opakuje. Zmeny možno ani nebudú

Kiska zatiaľ vymenil štyroch sudcov z trinástich.

Neprehliadnite tiež

RTVS stále nemá dosť ľudí, vedenie však chváli atmosféru na poradách

V nepredlžovaní zmlúv kritikom RTVS pokračuje.

Košický magistrát hovorí o 295-miliónovej pokute pre Remetovu Dúhu

Obe strany chcú získať zábezpeku z výstavby Kulturparku.

Eurovia opakuje, že dodrží termín opráv v Košiciach tratí

Tvrdia, že kanálové vpusty budú v požadovanej rovine.

Šarišský hrad bude mať 15-metrovú vyhliadkovú vežu

Od septembra by mala pribudnúť na Šarišskom hrade nová atrakcia.

Kandidát na primátora Mrva: Som oslobodený od mamony

V Bratislave chce vybudovať plytké metro.