predpoklad – nevedia byť cool (slangový výraz pre super/skvelý).
Podľa prieskumu Inštitútu pre verejné otázky sa tento rok chystá voliť 56 percent z prvovoličov. V súboji o nich zatiaľ vedú tri nové strany: SDKÚ, Smer a ANO. Nedá sa však povedať, že je to zásluhou ich myšlienok a programov.
„Provoliči? Pre nich je politika na poslednom mieste. Povedané ich slovníkom: majú ju na háku,“ hovorí expert na reklamu Martin Knut. „Existuje malá časť vzdelaných mladých ľudí, čo sa zaujímajú o politiku. Tých môžu strany osloviť programom, ale veľká masa je neuchopiteľná. Pre ňu je ten, čo sa zaujíma o politiku, smiešny.“
Podľa neho rozhoduje imidž. Väčšina mladých prvovoličov sa rozhodne podľa sympatií k lídrom. Preto majú najväčšiu šancu mladí politici – napríklad Fico či Rusko. Nikto zo slovenských politikov však nemá schopnosť, ktorú by mladí ocenili najviac: byť cool. „Keď má politik košeľu a kravatu, tak je pre každého mladého byrokrat,“ povedal Knut.
Politické strany prvovoličom hovoria o sociálnych programoch, o budúcnosti v Európe, o školách bez prijímačiek, o slabom štáte či fungujúcej ekonomike. Podľa reklamného experta Knuta sú to beznádejné a naivné pokusy: „Mladí ľudia majú úplne iné problémy, ako zaujímať sa o to, aké sú drobné rozdiely medzi programami.“ Počúvať bude vždy len zlomok vzdelaných ľudí. MICHAL FRIŠ