Bratislava 14. augusta (TASR) - Tender na založenie tzv. peoplemetrového výskumu sledovanosti slovenských televíznych staníc vyhlásia spoločne 15. augusta zástupcovia súkromnej televízie Markíza a verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV). Lehota na podanie prihlášok do výberového konania potrvá do 16. septembra.
Spolupráca medzi týmito dvoma spoločnosťami na zavedení elektronického merania sledovanosti jednotlivých televíznych programov sa zintenzívnila začiatkom roku 2000. Celý proces sa však skomplikoval skutočnosťou, že STV je štátnou firmou, ktorá nemôže vytvárať iné právne subjekty. Preto v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní predstavitelia TV Markíza a STV vypracovali spoločný model tendra, v ktorom sú obaja vysielatelia zastúpení prostredníctvom právnych kancelárií v novovzniknutej obchodnej spoločnosti PMT. Táto firma okrem vyhlásenia konkurzu vyberie aj realizátora peoplemetrového monitoringu. Účasť ostatných subjektov pôsobiacich na slovenskom mediálnom trhu, ako napríklad mediálnych agentúr či zadávateľov reklamy, má byť zabezpečená prostredníctvom členstva ich predstaviteľov v dozornej rade spoločnosti. Iniciátori chcú vytvoriť aj špeciálnu Metodologickú komisiu, ktorá bude garantom odborných kritérií výberu a posudzovania jednotlivých projektov podľa medzinárodných princípov.
Víťaz tendra bude známy do 16. októbra, pričom rozhodujúcimi kritériami pre posudzovanie ponúk sú odborná kvalita predloženého projektu, komplexnosť riešenia, termínový harmonogram realizácie projektu, zabezpečenie softvérovej podpory systémov pre koncových užívateľov a cenová ponuka. Po zavedení peoplemetrového výskumu vznikne na Slovensku takzvaná jednotná televízna mena, na základe ktorej bude možné presne určiť sledovanosť jednotlivých staníc i relácií. Riaditeľ Centra reklamy TV Markíza Matej Ribanský označil tento moment za historický a zlomový pre domáci mediálny trh.
Podľa hovorkyne STV Mileny Rážovej k projektu sa pravdepodobne pripoja aj zvyšné dve slovenské celoplošné televízne stanice TV JOJ a TA3. Náklady na ročné prevádzkovanie peoplemetrového výskumu predstavitelia Markízy a STV odhadli na 40 miliónov korún, pričom tieto peniaze budú pravdepodobne poskytovať jednotlivé subjekty podieľajúce sa na projekte. Spustenie telemetrického monitoringu je naplánované na záver budúceho roka a prvé relevantné výsledky o sledovanosti budú mať televízie k dispozícii začiatkom roku 2004.