Brusel skúma Kravčíkove hrádzky za 42 miliónov

Úrad vlády musí Európskej komisii vysvetliť, ako staval protipovodňové zábrany.

(Zdroj: ARCHÍV MICHALA KRAVČÍKA)

Odchádzajúca vláda naplánovala na hrádzky ďalších desať miliónov eur. Smer ešte nevie, či návrh schváli.

BRATISLAVA. Od budúcej vlády Roberta Fica závisí, či štát tento rok dá ďalších desať miliónov eur na budovanie hrádzok, ktoré majú obce uchrániť pred povodňami.

Novátorský projekt, do ktorého sa pustila premiérka Iveta Radičová, preverí Brusel. Európska komisia žiada vysvetlenie, prečo sa pred budovaním hrádzok, ktoré majú brániť povodniam, neposúdil ich vplyv na životné prostredie.

Úrad vlády spustil protipovodňový program krátko po nástupe Radičovej vlády v lete 2010. Hrádzky vystavali v 488 obciach. Vyšli na 42 miliónov eur, z toho Úrad vlády dal 25,8 milióna, ďalšie milióny Európsky sociálny fond.

Brusel na projekt upozornila sťažnosť, že bola obídená smernica o strategickom hodnotení životného prostredia.

Ukazuje na kritikov

Premiérka v stredu tvrdila, že projekt napadla občianska iniciatíva Monitor, ktorá vystupuje proti hrádzkam. Štátni úradníci podľa nej budúci utorok vysvetlia nezrovnalosti v Bruseli. „Žiadne sankcie nehrozia,“ povedala.

Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku vraví, že ide o štandardné vyšetrovanie, pri ktorom od členského štátu žiadajú vysvetlenie. Ak Slovensko záležitosť objasní, skúmanie zastavia.

Ak bude odpoveď nedostatočná, môžu začať konanie pre porušenie právnych predpisov. To môže skončiť až na Súdnom dvore EÚ, ktorý rozhodne o sankciách. „Je predčasné polemizovať, aké sankcie by členskému štátu hrozili,“ hovorí Ludviková.

Iniciatíva Monitor sťažnosť nekomentuje. Jej zástupca, podnikateľ zaoberajúci sa ochranou podzemných vôd Tibor Kovács, sa nechcel vyjadriť, či ju podali. Poprel Radičovej slová, že vznikli iba v októbri a už v decembri adresovali list Európskej komisii.

Na riziká hrádzok chceli podľa Kovácsa upozorňovať už dávno, ale čakali na hodnotenie prvej fázy projektu.

„Hrádze ohrozujú bezpečnosť ľudí, pretože sa robia aj trojmetrové bez výpočtov stability. Reálne hrozí ich pretrhnutie pri povodňovej situácii,“ povedal Kovács. Nie je to pravda, oponuje splnomocnenec vlády pre územnú samosprávu Martin Kováč, ktorý s ekológom Michalom Kravčíkom za projekt zodpovedá.

HRADZKA2.jpg

Obhajujú sa výnimkou

Kováč verí, že Európska komisia chyby nenájde. Posudzovanie vplyvov podľa neho nebolo potrebné, lebo s hrádzkami začali po veľkých povodniach v roku 2010. „Využili sme výnimku v zákone v súvislosti s civilnou ochranou, v jarných mesiacoch 2011 sa predpokladali prívalové dažde a chceli sme ochrániť životy a majetky ľudí.“

Smer Roberta Fica, neodpovedal, či hrádzky považuje za efektívne, a neprezradil ani, či v projekte bude pokračovať. Úrad vlády na ne v rozpočte vyčlenil desať miliónov eur. Rozhodnutie o použití sumy nechal na budúcu vládu.

hradzka3.jpg

ico

Overte to, vyzval Kravčík vedcov

Spor Michala Kravčíka s vodohospodármi sa už bude dať rozsúdiť. Hrádzky stoja, búrky a roky ich preveria.

KRAVCIK.jpgBRATISLAVA. Najúspešnejšia etapa dvadsaťročného boja aktivistu Michala Kravčíka s úradmi i vedcami sa výmenou vlády končí.

S premiérkou Ivetou Radičovou a vládnym splnomocnencom pre manažment povodí Martinom Kováčom odchádza aj duchovný otec projektu drobných protipovodňových opatrení.

Vysmievaný i ocenený

Prvých osemnásť rokov ho odborníci s myšlienkou nahradiť drahé nádrže lacnými drevnými hrádzkami vysmievali, on zasa posledné dva roky projekt organizoval priamo z Úradu vlády. Za ten čas nasmeroval do 488 obcí 42 miliónov eur, ktoré dali dočasne prácu sedemtisíc nezamestnaným.

Z pozície manažéra vládneho projektu odchádza kritizovaný ešte väčšmi. Nepomohli mu ani ocenenia, poslednú medzinárodnú cenu mu v Taliansku udelili tento mesiac.

Výhrady vodohospodárov, hydrológov, lesníkov, klimatológov či ekológov sú rovnaké ako začiatkom 90. rokov, keď začal budovať hrádzky na Tichom potoku a ministerstvo životného prostredia mu dalo pokutu.

Skeptickí lesníci

„Prehrádzky môžu mať pri prívalových dažďoch devastačný účinok, väčšia voda ich zmetie a vytvoria bobrie hrádze, cez ktoré sa prevalia povodňové vlny,“ varuje hovorca štátnych lesov Vlastimil Rezek.

Klimatológ Milan Lapin upozorňuje na dočasnosť riešenia. „Životnosť prútených prehrádzok je veľmi obmedzená tým, že dôjde k ich hnitiu a poškodeniu.“

Kravčík oponuje, že hrádzky sú stavané aj na extrémne dažde s úhrnom do 100 milimetrov. „Stačí sa pozrieť na Tichý potok, kde sú hrádzky nahnité, ale v eróznych ryhách vyrástla vďaka zadržanej vode vegetácia, ktorá prebrala protipovodňovú funkciu.“

Odborníci kritizujú i to, že neoverený projekt, ktorý neprešiel odborným posudzovaním, odoberá peniaze na tradičné nádrže, hrádze či poldre. Kravčík tvrdí, že priehrada by stála stovky miliónov eur a nezadrží toľko vody ako hrádzky. „Vyzývam všetkých vedcov, aby prišli a overovali.“

Michal Piško

ico

Starostovia: Búrky už neboli také ničivé

Starostovia tvrdia, že zadržiavanie vody z prívalových dažďov znížilo riziko katastrofálnych povodní.

KOŠICE. Obyvateľov Nižného Slavkova v minulosti pri každej búrke či dlhotrvajúcich dažďoch sužovali obavy. Katastrofálne záplavy sa opakovali pravidelne.

Najväčšie ich postihli v roku 2010. Voda z kopcov spláchla do potoka Čierny Močiar tisícky ton naplavenín, upchala koryto, zničila lesné cesty a podmývala rodinné domy.

Pochvaľujú si

Počas vlaňajších letných búrok zúrivý potok skrotol.

V ceste mu stoja desiatky drevených hrádzok, záchytných jám, jazierok, zasekávacích pásov, rýh.

„Prekážky zachytili štrk, konáre a ďalšie naplaveniny, rýchlosť vody sa znížila, stratila silu, neurobila zďaleka takú neplechu. Sám som bol prekvapený, ako to funguje. Máme to všetko nafotené, zdokumentované,“ tvrdí starosta Jozef Kamenický.

Na budovaní zádržného systému pracovalo pätnásť chlapov z dediny, trinásti boli dlhodobo nezamestnaní.

„Obdivoval som ich nasadenie. Uvedomovali si, že to robia pre seba, pre svoje deti. Všetci sú presvedčení, že keby sme mali systém skôr, záplavy v minulosti nemuseli byť také katastrofálne.“

„Konečne sa peniaze investujú do prevencie pred povodňami a nielen do odstraňovania následkov škôd,“ hovorí starosta obce Krivany Ján Šejirman.

Podľa jeho názoru program revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí má preukázateľný zmysel a efekt. A nebol by rád, keby ho nová vláda zrušila.

„Netvrdím, že systém zadržiavania vody v krajine zabráni povodniam. Ale určite zmierni ich dôsledky.“ Podľa Šejirmana nenáročné stavby plnia dôležitú funkciu nielen pri búrkach, ale aj v obdobiach sucha.

„Má to ohromný vplyv na krajinu, vegetáciu, vtáctvo. Radosť pozerať.“

hradzka4vm.jpg

Sedliacky rozum

Búrky vlani v lete otestovali aj stavby na zadržiavanie vody v Oľšavici. Starosta Mikuláš Demočko je spokojný. „Niektoré menšie hrádze voda síce poškodila, osvedčili sa však hrádzky sypané z kameňa. Jednoznačne stlmili prívalovú vlnu, ktorá by určite narobila väčšie škody.“

V roku 2010 vybudovalo desať nezamestnaných 180 zadržiavacích zariadení, teraz pracujú na ďalších 60. Starosta odporúča projekt kolegom z obcí, ktoré trápia povodne. „Opatrenia si nevyžadujú veľké investície. Už len jedna odrážka v ceste urobí svoje. Stačí sedliacky rozum.“

Mikuláš Jesenský

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 639
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 241
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 202
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 111
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 409
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 812
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 043
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 424
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 309
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 661

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

Neprehliadnite tiež

Cinkota: Som pôžitkár. Viem, že chuť príde, ale už mi nebude diktovať

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Slobodníka za šéfa polície odmietli, ako pridelenec neprekáža

Marian Slobodník by ako šéf polície podľa premiéra Pellegriniho vzbudzoval pochybnosti. Obával sa prepojení na Bašternáka.

Národná rada aj tento rok otvorí brány pre verejnosť

Sprístupnené budú aj všetky priestory Bratislavského hradu, ktoré sa bežne nedajú vidieť.

Vodiči upozorňujú na kolabujúcu dopravu v Bratislave a jej okolí

Môže za to zlyhanie kompetentných pri koordinácii prebiehajúcich opráv a stavieb ciest.