SME

Čokoláda láka, že zvýši IQ detí

Obal sladkostí predávaných v lekárni môže zavádzať. Nikto to nepreveruje.

BRATISLAVA. Možno ju zjete skôr ako vaše deti, hlási reklamný slogan na obale Lekárnickej detskej čokolády, ktorú odporúča Dr. Macko.

Balenia tridsiatich troch čokoládok predávajú v lekárňach za takmer tridsať eur.

Čokoláda má zvýšený obsah lecitínu, ktorý má mať na organizmus priaznivé účinky, podľa výrobcu podporuje sústredenie a vnímanie, pomáha pri učení a zlepšuje pamäť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Detská lekárka Anna Popracová si však myslí, že zdravé deti nepotrebujú lecitín dopĺňať z čokolády.

„Áno, znižuje cholesterol a je výživou pre mozgové bunky, nachádza sa však aj v strave a nevidím dôvod dopĺňať ho deťom vo forme sladkosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Môže pôsobiť blahodarne

Na výrobku sa píše, že čokoláda môže pri pravidelnom užívaní zvýšiť IQ až o desať percent.

„Dá sa povedať, že to, čo podporuje pozitívne účinky prečisťovania ciev, čo podporuje zvyšovanie vnímania i sústredenia, môže blahodarne pôsobiť v primeranom koeficiente aj na IQ jednotlivca,“ hovorí Peter Vavrušek zo spoločnosti Rod Slovakia, ktorá čokoládu na Slovensku distribuuje.

Čo sa rozumie pod pravidelným užívaním, Vavrušek nespresnil. Hovorí len, že v reklamnom texte je pravdivé každé slovo.

Detská lekárka Popracová však varuje, že pre deti nie je vhodné jesť čokoládu každý deň, pretože prispieva k obezite.

„Ak dieťa dostáva čokoládu pravidelne, má pocit, že je to liek. Malo by ju dostať výnimočne, za odmenu.“

Lekárnickú čokoládu označila za marketingový ťah. Ak má podľa nej dieťa problém so sústredením, patrí skôr do rúk odborníka.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobca denne odporúča konzumovať jednu až dve dvadsaťgramové čokoládky. Jedna vyjde na osemdesiat centov.

Bez kontroly

Výživové doplnky a potraviny predávané v lekárňach kontrolujú regionálne úrady verejného zdravotníctva.

Zameriavajú sa však iba na ich zdravotnú bezchybnosť a spôsob ich označovania.

Slogany na čokoláde zatiaľ nerieši ani Rada pre reklamu, ktorá reguluje správnosť a jednoznačnosť reklamných posolstiev. Nie je to však štátny orgán.

Riaditeľka rady Eva Rajčáková hovorí, že konanie začínajú zvyčajne až na základe konkrétnej sťažnosti.

Lekárne podliehajú tlakom marketingu

Viceprezident Slovenskej lekárnickej komory ONDREJ SUKEĽ vraví, že výrobca nemusí dokázať účinok.

Predávate čokoládu na IQ pre deti aj vo vašej lekárni?

„Nie, ale videl som ju v propagačných materiáloch.“

SkryťVypnúť reklamu

Veríte tvrdeniam, že môže zvýšiť IQ?

„Potreboval by som vidieť nejaký relevantný klinický dôkaz. Vždy požadujem, aby veci boli podložené.“

Preverujú lekárne tvrdenia takýchto výrobkov?

„Pri výživových doplnkoch je legislatíva nastavená tak, že sa účinnosť nedokladuje. Musia len preukázať zdravotnú bezchybnosť.“

Podľa čoho sa lekárne rozhodujú, čo predávať?

„Je to na individuálnom rozhodnutí. Občas sa môže stať, že podľahnú marketingovému tlaku. Zo skúsenosti niektorých kolegov riadených laikmi viem, že občas sú tie tlaky až také, aké by byť nemali.“

Je etické predávať čokoládu na IQ či lízanku pre tehotné proti nevoľnosti?

„Sortiment lekární je niekedy zvláštny, pre konzervatívnejšie myslenie až čudný. Mnohí výrobcovia sa tým, že sa dostanú do lekární, snažia dosiahnuť akési plus v dôveryhodnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Vy by ste teda túto čokoládu v lekárni ponúkali?

„Možno áno. Nie je škodlivá, ale je to u mňa na hrane.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 402
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 276
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 453
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 926
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 534
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 408
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 077
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu