Čokoláda láka, že zvýši IQ detí

Obal sladkostí predávaných v lekárni môže zavádzať. Nikto to nepreveruje.

BRATISLAVA. Možno ju zjete skôr ako vaše deti, hlási reklamný slogan na obale Lekárnickej detskej čokolády, ktorú odporúča Dr. Macko.

Balenia tridsiatich troch čokoládok predávajú v lekárňach za takmer tridsať eur.

Čokoláda má zvýšený obsah lecitínu, ktorý má mať na organizmus priaznivé účinky, podľa výrobcu podporuje sústredenie a vnímanie, pomáha pri učení a zlepšuje pamäť.

Detská lekárka Anna Popracová si však myslí, že zdravé deti nepotrebujú lecitín dopĺňať z čokolády.

„Áno, znižuje cholesterol a je výživou pre mozgové bunky, nachádza sa však aj v strave a nevidím dôvod dopĺňať ho deťom vo forme sladkosti.“

Môže pôsobiť blahodarne

Na výrobku sa píše, že čokoláda môže pri pravidelnom užívaní zvýšiť IQ až o desať percent.

„Dá sa povedať, že to, čo podporuje pozitívne účinky prečisťovania ciev, čo podporuje zvyšovanie vnímania i sústredenia, môže blahodarne pôsobiť v primeranom koeficiente aj na IQ jednotlivca,“ hovorí Peter Vavrušek zo spoločnosti Rod Slovakia, ktorá čokoládu na Slovensku distribuuje.

Čo sa rozumie pod pravidelným užívaním, Vavrušek nespresnil. Hovorí len, že v reklamnom texte je pravdivé každé slovo.

Detská lekárka Popracová však varuje, že pre deti nie je vhodné jesť čokoládu každý deň, pretože prispieva k obezite.

„Ak dieťa dostáva čokoládu pravidelne, má pocit, že je to liek. Malo by ju dostať výnimočne, za odmenu.“

Lekárnickú čokoládu označila za marketingový ťah. Ak má podľa nej dieťa problém so sústredením, patrí skôr do rúk odborníka.

Výrobca denne odporúča konzumovať jednu až dve dvadsaťgramové čokoládky. Jedna vyjde na osemdesiat centov.

Bez kontroly

Výživové doplnky a potraviny predávané v lekárňach kontrolujú regionálne úrady verejného zdravotníctva.

Zameriavajú sa však iba na ich zdravotnú bezchybnosť a spôsob ich označovania.

Slogany na čokoláde zatiaľ nerieši ani Rada pre reklamu, ktorá reguluje správnosť a jednoznačnosť reklamných posolstiev. Nie je to však štátny orgán.

Riaditeľka rady Eva Rajčáková hovorí, že konanie začínajú zvyčajne až na základe konkrétnej sťažnosti.

ico

Lekárne podliehajú tlakom marketingu

Viceprezident Slovenskej lekárnickej komory ONDREJ SUKEĽ vraví, že výrobca nemusí dokázať účinok.

Predávate čokoládu na IQ pre deti aj vo vašej lekárni?

„Nie, ale videl som ju v propagačných materiáloch.“

Veríte tvrdeniam, že môže zvýšiť IQ?

„Potreboval by som vidieť nejaký relevantný klinický dôkaz. Vždy požadujem, aby veci boli podložené.“

Preverujú lekárne tvrdenia takýchto výrobkov?

„Pri výživových doplnkoch je legislatíva nastavená tak, že sa účinnosť nedokladuje. Musia len preukázať zdravotnú bezchybnosť.“

Podľa čoho sa lekárne rozhodujú, čo predávať?

„Je to na individuálnom rozhodnutí. Občas sa môže stať, že podľahnú marketingovému tlaku. Zo skúsenosti niektorých kolegov riadených laikmi viem, že občas sú tie tlaky až také, aké by byť nemali.“

Je etické predávať čokoládu na IQ či lízanku pre tehotné proti nevoľnosti?

„Sortiment lekární je niekedy zvláštny, pre konzervatívnejšie myslenie až čudný. Mnohí výrobcovia sa tým, že sa dostanú do lekární, snažia dosiahnuť akési plus v dôveryhodnosti.“

Vy by ste teda túto čokoládu v lekárni ponúkali?

„Možno áno. Nie je škodlivá, ale je to u mňa na hrane.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 940
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 077
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 861
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 485
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 398
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 173
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 546
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 414
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 369
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 110

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Domov

Aké stíhačky môže kúpiť Slovensko a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16. Analytik by radšej bral menej kusov, ale modernejších lietadiel

Domov

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine kontrolovaných zmrzlinární zistili hygienici nedostatky.

Domov

Z eurofondov sa nič nerozkradlo, Plavčan urobil kroky, hovorí Paška z SNS

Vláda robí dlhodobé opatrenia proti korupcii, povedal Ján Podmanický zo Smeru.

Domov

Danko nemá problém zasmiať sa na ľudovej tvorivosti aj na jeho účet

Prekáža mu, keď niektoré strany manipulujú verejnou mienkou.