SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Sociológ Michel Maffesoli: Sme ľudské zvieratá

Francúzskeho sociológa MICHELA MAFFESOLIHO označujú za jedného z najväčších teoretikov postmodernej doby.

Michel Maffesoli (1944), francúzsky sociológ talianskeho pôvodu, pôsobí ako profesor na univerzite Paris Descartes, je riaditeľom  CEAQ (Centra pre výskum aktuálneho a každodenného). Vo svojich prácach sa venuje predovšetkým sociálnym komunitám a predstavMichel Maffesoli (1944), francúzsky sociológ talianskeho pôvodu, pôsobí ako profesor na univerzite Paris Descartes, je riaditeľom CEAQ (Centra pre výskum aktuálneho a každodenného). Vo svojich prácach sa venuje predovšetkým sociálnym komunitám a predstav (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Všíma si nové formy spoločenskej solidarity, feminizáciu doby či odmietnutie tradičných hodnôt, na ktoré sa slepo spoliehala moderná doba. V Bratislave mal nedávno prednášku s názvom Sociálna erotika.

Nie je odmietnutie absolútnej viery v pokrok, s ktorým sa stretávame, len reakciou na to, že naša planéta už jednoducho nemá zdroje na nekonečný rozvoj?

Áno, aj nie. Progres bol vždy mýtom, veľké svetové výstavy bývali jeho oslavou. Úvodný text k výstave z roku 1867, ktorý napísal dokonca básnik Viktor Hugo, končí vetou: „Nič nezastaví myšlienku, ktorej čas nastal: pokrok.“ Bolo to až akési profánne náboženstvo, ktoré prakticky smerovalo ku komunizmu. Všetky veľké ideológie boli založené na téze rozvoja vedy a technológie, dnes už podobne silná viera neexistuje.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Úplne sme zavrhli predstavu, že sa budeme mať už len lepšie a lepšie?

Nepopierame rozvoj, len máme naň iný pohľad, už ho neobdivujeme slepo. Postmoderna - to je špirála, ani nekonečná rovná čiara vývoja, ani kruh, v ktorom sa všetko opakuje. Dnešní ľudia chcú prevziať to dobré z technológii a spojiť to s tradičnými hodnotami. Mobily, na ktoré sme si zvykli, nám slúžia hlavne na kontakt s našimi súkmeňovcami. Zhromažďujeme sa okolo nich tak ako kedysi kmene okolo totemov. Volám to dynamické zakorenenie. Máme potrebu opäť prislúchať k národu, regiónu, miestu, na ktorom žijeme, ale vo veľkom využívame aj internet. Chceme všetko, máme veľmi materialistické túžby po potešení tela, ale láka nás aj duchovnosť, dobrovoľníctvo. Pre mňa je postmodernita ako oxymoronom – chceme to aj to.

Skryť Vypnúť reklamu

Nachádzame sa ešte stále v postmodernej dobe, alebo je už tento termín prekonaný?

Naopak, ešte len do nej vstupujeme. Existujú rozdiely medzi oficiálnou spoločnosťou, ktorú tvoria politické inštitúcie, a tou neoficiálnou. Tá prvá stále zostáva v modernite založenej na myšlienke pokroku, práce, výkonu. Vo svojich dielach sa však snažím zachytiť nástup kultúry mladej generácie, ktorá už predstavuje postmoderné hodnoty života v prítomnosti, hedonizmu a predstavivosti.

Ten istý mladý človek, ktorý je denne aj desať hodín v práci, sa v piatok večer odrazu transformuje na postmoderného?

Áno, vo francúzštine máme na to trochu vulgárny výraz – ísť sa rozbiť. Ale je to trochu komplexnejšie. Aj v rámci pracovného času dochádza k istému „nakazeniu“ postmodenými hodnotami, napríklad v spôsobe obliekania, vo forme vzťahov na pracovisku. Každá epocha má istú emblematickú osobnosť. V 19. storočí ňou bol dospelý, racionálny a výkonný človek. Adolescenti, ktorí prichádzali do života, sa pokúšali stať práve takými. Dnes je dominantnou postavou večné dieťa. Každý sa chce obliekať mlado, hovoriť mlado, vyzerať mlado. Aj starí majú dnes akoby povinnosť napodobovať praktiky mladých.

Skryť Vypnúť reklamu

V čom sa tento uvoľnenejší prístup k životu líši od revolúcie 60. rokov? Z niekdajších bítnikov sa stali poväčšine už len smiešne figúrky alebo nudní byrokrati.

Povedal by som, že hodnoty 60. rokov presiakli do spoločnosti, hoci sa už na to nepoukazuje. Dnešní mladí ľudia žijú hodnotami, ktoré sa vtedy uznávali bez toho, aby sa k nim vedome hlásili. Je to podobné ako s romantizmom. Doba tohto umeleckého štýlu sa skončila v polovici 19. storočia, ale hodnoty romantizmu pretrvávajú a šíria ich ďalej nielen umelci.

Jeden z atribútov vami opisovanej novej doby je feminizácia. Kde všade ju vidíte a aké budú jej dôsledky?

Následky nepoznám, nie som prorok, môžem len isté veci skonštatovať. Stačí sa pozrieť na ľubovoľnú reklamu a vidíte vysokú mieru androgynizácie, nedá sa už pomaly rozoznať, kto je muž a kto žena. Chlapi už nie sú silákmi, naopak, chodia a nosia na hrudi bábätká. Ide o nakazenie feministickými hodnotami.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie všetci tieto trendy vnímajú pozitívne.

Máte pravdu, môže to byť negatívne pre oficiálnu spoločnosť, ktorá chce, aby ženy i muži mali svoje miesto v spoločnosti. Ale mladá generácia už tieto problémy nemá.

Aj samotné ženy sa niekedy sťažujú, že im chýbajú praví muži.

Moja najmladšia dcéra doniesla nedávno zo školy fotografiu ich triedy, postupne okomentovala, že spomedzi asi desiatich chlapcov sú siedmi gejovia. Oznámila mi to celkom prirodzene. Bol som prekvapený, že to pre ňu už nebola nálepka, mladí ľudia už neuvažujú normatívne, nesúdia toto je zlé, toto zas dobré. Vznikol priestor pre individuálne chute a názory.

kuchta2.jpg

Civilizácia mala za cieľ potláčať v človeku zvieracie pudy. Teraz sa k nim vraciame?

Na tejto myšlienke práve pracujem. Komunizmus aj nacizmus je logickým dôsledkom popierania zvieraťa v nás. Krásnou myšlienkou osvietenectva bolo zničiť všetko okrem rozumu. Keďže sme v modernite popierali to animálne v sebe, stali sme sa beštiami. V beštialite skončil veľký nemecký národ, komunizmus zas v gulagoch. Proces, ktorý aktuálne prebieha v spoločnosti, nazývam homeopatizáciou animality. To divoké v nás sme integrovali do reklamy, do humoru, techno, blackmetalovej či gotickej hudby. Aj súčasná choreografia má v sebe plno zvieracích prvkov. Začíname si uvedomovať, že sme síce ľudskými, ale stále len zvieratami, že nemáme len rozum, ale aj inštinkty.

Skryť Vypnúť reklamu

Experiment s racionalizmom sa nevydaril?

Doniesol ľudstvu pekné veci, ale aj barbarstvo nacizmu či komunizmu.

Kde sa nachádzame v škále medzi totálnym individualizmom a kolektivizmom?

Neverím ani na jedno, ani na druhé, hovorím o komunite. Na Facebooku sa vytvorili nové formy solidarity a štedrosti. Napríklad couchsurfing je systém, v ktorom vám niekto zadarmo ponúkne byt na dovolenku. Je to príklad typickej stredovekej pohostinnosti. Preto hovorím o kontrastoch.

Aké sú dôvody našej solidarity k iným? Čo nám bráni stať sa úplne egoistickými? Sú to ešte stále cirkevné príkazy?

Veľké cirkvi založené na doktrínach sú na tom tak ako spoločenské inštitúcie - ich éra sa už končí. Samozrejme, že ešte nezanikli. Viem, že u vás máte ešte plné kostoly, ale vo Francúzsku chodí na omše tak šesť percent katolíkov a žiadni mladí. Chcel by som však oddeliť tradičné náboženstvá ako katolicizmus či protestantizmus od toho, čo by som nazval religiozitou. Tú vnímam ako zmes nábožnosti, akýsi supermarket náboženstiev, v ktorom si kúpite trochu zenu, trochu jógy, trochu afrobrazílskeho kultu. Smerujeme k náboženskému synkretizmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Je aj astrológia súčasťou tejto našej novej religiozity?

Prirodzene, je to tiež viera v vplyv hviezd na naše životy. Až päťdesiat percent Francúzov v prieskume uviedlo, že sa radia s astrológmi. Vo všetkých časopisoch máte horoskopy a či im už veríte, alebo nie, pozriete si ich. Naša viera v niečo býva často akoby blikajúca, verím-neverím podľa potreby. Na našom ústave sme robili malé cvičenie s ľuďmi, ktorí sa boja lietania. Keď sa modlia pred letom, obyčajne si vyberajú modlitbu z každého náboženstva. Otčenáš, niečo od rabína, niečo z Koránu, aby sa trochu upokojili.

Zostalo ešte miesto aj pre ateistov?

Sme skôr svedkami návratu k pohanstvu a polyteizmu, aj ateizmus sa už stal trochu dogmatickým, medzi ním a náboženstvom je až titanské spojenie. Cirkevná hierarchia a ateisti majú dnes istú alianciu v boji proti novodobému pohanstvu a astrológii, v ktorej vidia spoločného nepriateľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Na svojich knihách píšete veľa o virtualite. Stala sa už dôležitejšou ako realita?

Židovsko-kresťanská tradícia nedôveruje veľmi obrazom, ich odmietnutie je spolu s odsúdením onanie v koreňoch našej civilizácie. Bude to znieť provokatívne, ale internet je podľa mňa návratom k obrazu i k masturbácii. Sú ľudia, ktoré zažívajú sex len cez internet. Je to síce virtuálne, ale radosť, ktorú zažívajú, nie je o nič menej reálna a musia sa k nej dopracovať cez zdieľanie istých obrazov, takže nie je ani až taká izolovaná.

Nedôvera k obrazom? Kresťanstvo predsa nezakazovalo zobrazovanie Boha.

Spor medzi katolicizmom a protestantmi o výzdobu kostolov je známy, dnes sa aj katolicizmus protestantizuje a krok za krokom opúšťa obraz. Nové kostoly sú striedmejšie, jemnejšie, štylizované až na minimum, takmer sublimované.

Skryť Vypnúť reklamu

Chceli by ste niečo zmeniť na svojich tézach o mestských kmeňoch, o ktorých ste písali ešte v 80. rokoch?

Moja definícia kmeňov bola minimalistická. Kmeň – to je to skupina ľudí, ktorá zdieľa istý vkus - sexuálny, športový, religózny... Dnešné rozšírenie internetu kmeňom len pomáha.

Ak však hovoríme o kmeňoch, musíme prijať aj mieru nepriateľstva, aká bývala v tradičných kultúrach medzi mladými mužmi rôznych kmeňov.

Áno, máte pravdu. Práve sme v štádiu, kedy sa snažíme usporiadať si vzťahy, naše postmoderné kmene sa musia naučiť žiť na jednom teritóriu, ale už bez pomoci veľkých inštitúcií. Je to skôr o etológii, o zákonitostiach správania sa živočíchov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  3. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  4. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  5. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  9. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  1. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 967
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 11 316
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 744
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 504
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 000
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 474
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 6 357
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 278
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 147
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 898
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: PCR testy odhalili 1060 nových prípadov, pribudlo 52 úmrtí (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Plošné testovanie na Covid-19.

Testovanie sa začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Píše Peter Sýkora - Fórum

Môže byť povinné očkovanie proti koronavírusu etické?

Kritizované obmedzovanie slobody počas pandémie je eticky úplne v poriadku.

V prvej vlne očkovania podstupujú vakcináciu zdravotníci a zamestnanci sociálnych zariadení.
Cynická obluda

Paradox géniov

Je možné, že elementárna gramatika slovenského jazyka je fakt tá najkomplikovanejšia vec vo vesmíre?

Neprehliadnite tiež

Vallo: Chceme prevziať časť zodpovednosti nad epidemickou situáciou v meste

Hlavné mesto sa chce sústrediť na zriaďovanie dlhodobých mobilných odberových miest.

Bratislavský primátor Matúš Vallo.

Koľko vakcíny nemocnice vyhodia? (video)

Čo sa deje ku koncu dňa, keď očkovaciemu centru zostávajú vakcíny?

Dominika Cibulková počas vyhlasovania ankety Tenista roka 2019.

SaS: Plošné testovanie sme podporili posledný raz

Gröhling pripomenul nevyhnutnosť prezenčného vyučovania v školách.

Predseda strany SaS a minister hospodárstva SR Richard Sulík (druhý zľava), podpredseda SaS a minister školstva SR Branislav Gröhling (vľavo), podpredseda SaS, štátny tajomník ministerstva pospodárstva SR Karol Galek (vpravo), predsedníčka poslaneckého klubu SaS Anna Zemanová (druhá sprava) a generálny manažér SaS a poslanec NR SR Roman Foltin (uprostred).